اخبار سلامت

زیرساخت بیمارستان ها برای حوادث و بلایا مناسب نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، قاسم جانبابایی امروز در همایش ملی درس های آموخته شده از کرونا اظهار داشت: در دوره کرونا 15 میلیون ویزیت اورژانس و نزدیک به 45 میلیون مراجعه به مراکز بهداشتی داشتیم که می تواند همه موارد را نشان دهد. نقاط ضعف نظام سلامت کشور اما متاسفانه به دنبال راه حل هستیم. ما مشکلی نداشتیم و اگر مشکلی مشابه کرونا وارد کشورمان شود، وضعیت بهتر از گذشته نخواهد بود.

وی افزود: نزدیک به 45 درصد تا نیمی از بیمارستان ها زیر 100 تختخواب هستند که نشان می دهد زیرساخت های قوی برای حوادث و بلایا نداریم و هنوز از تجربیات کرونا درس نگرفته ایم. ترکیه 30 بیمارستان 1000 تختخوابی دارد در حالی که ایران با جمعیتی مشابه تنها سه بیمارستان 1000 تختخوابی دارد و در واقع ظرفیت بیمارستانی این کشور برای مقابله با اپیدمی ها مناسب نیست.

معاون سابق درمان وزارت بهداشت ادامه داد: عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا را بررسی کردیم که یکی از آنها سن بود. طبق آماری که از زمان کرونا داریم، 68 درصد فوتی ها و 33 درصد بستری ها بالای 60 سال بوده اند. با پایان کرونا، سن بستری شدن در بیمارستان کاهش و میزان مرگ و میر در این سنین افزایش یافت. در هر استانی که جمعیت آن‌ها مسن‌تر بود، از جمله آذربایجان‌های مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی، میزان مرگ و میر بالاتری داشتیم.

وی با بیان اینکه بار بیماری از دیگر عوامل موثر بر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بود، تصریح کرد: هر زمان که اوج ویروس کرونا اتفاق می‌افتد، حجم بیماران بیشتر می‌شد و میزان بستری شدن و مرگ و میر بیشتر می‌شد. موضوع تراکم جمعیت نیز یکی از موضوعاتی بوده است که بر مرگ و میر ناشی از کرونا تاثیرگذار بوده است. بیماری های زمینه ای نیز از عوامل موثر هستند و 33 درصد از افراد فوت شده سابقه دیابت، فشار خون و بیماری های مزمن داشته اند.

جان بابایی خاطرنشان کرد: شدت بیماری نیز یکی از دلایل افزایش مرگ و میر بوده است. تحقیقات ما نشان داد که استان‌هایی که زیرساخت‌های ضعیفی دارند، بیماران بدتری داشتند. کیفیت ارائه خدمات از دیگر عوامل موثر بر مرگ بیماران کرونا بوده است.

مرگ 700 ایرانی بر اثر مصرف متانول با فکر درمان کرونا

وی افزود: بیش از 5000 نفر در بیمارستان بستری و 90 نفر نیز دچار جراحات چشمی شدند.

یونسیان افزود: دسترسی به اطلاعات موثق در حوزه سلامت حق همه است و امروزه انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا