سلامت خانواده

زندگی در حصار اضطراب اجتماعی

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اضطراب اجتماعی که پیش از این با نام فوبیای اجتماعی شناخته می شد، نوعی اختلال روانی است که به گفته متخصصان، با ترس ناتوان کننده و شدید از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی مشخص می شود و می تواند تمام جنبه های فرد را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی کند است و حتی بر فعالیت های روزانه افراد تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به این اختلال از یک یا چند موقعیت اجتماعی می ترسند که در آن مورد بررسی و موشکافی دیگران قرار می گیرند و ملاقات با غریبه ها، توجه به هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن با آنها استرس زا است. مردم از این می ترسند که به گونه ای رفتار کنند که باعث خجالت آنها شود یا مورد قضاوت منفی قرار گیرند.

چنین افرادی همیشه یا بیشتر اوقات در موقعیت‌های اجتماعی دچار اضطراب شدید می‌شوند و از موقعیتی که می‌ترسند فرار می‌کنند یا با اضطراب و ناراحتی آن را تحمل می‌کنند. در واقع ترس یا اضطراب فرد در مقایسه با خطر واقعی یک موقعیت اجتماعی غیرمنطقی است و اجتناب، اضطراب یا پریشانی عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی او را به طور قابل توجهی مختل می کند.

طبق یک مطالعه، اختلال اضطراب اجتماعی دومین اختلال اضطرابی است که معمولاً تشخیص داده می شود و تقریباً 15 میلیون بزرگسال و حدود 7٪ از کل جمعیت ایالات متحده را در یک دوره 12 ماهه تحت تأثیر قرار می دهد. آنها نوعی اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه خواهند کرد و برخی برآوردها میزان شیوع SAD در طول زندگی را در حدود 13 تا 14 درصد نشان می دهند.

بر خلاف احساسات روزمره اضطراب و خشم، اختلال اضطراب اجتماعی شامل ترس، اضطراب و انزوا است که بر روابط، وظایف روزانه، کار، مدرسه یا سایر فعالیت ها تأثیر می گذارد. علائم اضطراب اجتماعی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: علائم عاطفی و رفتاری و علائم فیزیکی. علائم فیزیکی آن شامل مواردی مانند گرگرفتگی، تعریق، لرزش یا لرزش صدا است.

این اختلال در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود و کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اضطراب شدیدی را نسبت به محرک‌های مختلف از جمله صحبت کردن در مقابل دیگران، بلندخوانی، ترس از ارزیابی شدن توسط دیگران، ترس از توهین به دیگران و ترس از خجالت و ترس از صحبت کردن با غریبه ها

تأثیر عوامل محیطی بر بروز اختلال اضطراب اجتماعی

سایه محیبی، روانشناس اجتماعی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علل ابتلا افراد به اختلال اضطراب اجتماعی اظهار کرد: دلیل خاصی برای ابتلا افراد به این اختلال وجود ندارد اما به طور کلی عوامل متعددی از جمله عوامل فیزیکی، ژنتیکی و بیولوژیکی وجود دارد. ، در افرادی که از این اختلال رنج می برند. موثر خواهد بود.

وی افزود: در این میان عوامل محیطی نیز در بروز اختلال اضطراب اجتماعی تاثیرگذار است و عواملی چون سخت گیر بودن والدین و زندگی در شرایط استرس زا را می توان علت ابتلای افراد به این اختلال دانست.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت های مختلف اجتماعی قادر به مدیریت استرس خود نخواهند بود، تصریح کرد: انجام فعالیت های ساده ای که برای افراد دیگر مشکلی ایجاد نمی کند برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دشوار است و این موضوع تاثیر می گذارد. تمام ابعاد زندگی یک فرد را در بر می گیرد.

درگیری بیش از 15 تا 25 درصد افراد جامعه با اختلال اضطراب اجتماعی

محبی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 15 تا 25 درصد افراد یک جامعه با اختلال اضطراب اجتماعی درگیر هستند، ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از صحبت در جمع، ورود به مکان های جدید در کانون توجه قرار گرفتن. آنها در رسیدن به عقب، ملاقات با افراد ناآشنا، انجام فعالیت های روزمره یا عادی در حضور دیگران و برقراری تماس چشمی مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر خانواده فردی دچار اختلال اضطراب اجتماعی باشد، احتمال بروز این اختلال در فرد نیز وجود خواهد داشت، گفت: تجربیات منفی افراد مانند تحقیر و تمسخر. از عدن مشاجره و درگیری های خانوادگی و قضاوت شدن والدین می تواند در بروز این اختلال موثر باشد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه انتخاب روش درمانی برای افراد مبتلا به هر اختلال روانی بسته به عوامل متعددی متفاوت خواهد بود، خاطرنشان کرد: اختلال اضطراب اجتماعی با خجالتی یا درونگرا بودن متفاوت است، به طور کلی افراد مبتلا به این اختلال باید اجتماعی خود را بهبود بخشند. مهارت ها. تمرین کنید تا تعامل و برقراری ارتباط با افراد دیگر را برای آنها آسان‌تر کنید و در طول تعاملات اجتماعی استرس خود را کنترل کنید.

زندگی در حصار اضطراب اجتماعی

علائم اضطراب اجتماعی چیست؟

امیر دشتیان، روانشناس و مشاور خانواده وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی استرس شدیدی را تجربه می کنند، اظهار کرد: اضطراب اجتماعی در واقع همه ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و افراد مبتلا به این اختلال از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی اجتناب می کنند.

وی با اشاره به اینکه ترس از قضاوت دیگران یکی از احساساتی است که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تجربه می کنند، افزود: برخی از افراد در بسیاری از موقعیت ها مانند سخنرانی در جمع بزرگ درگیر احساساتی مانند اضطراب، خجالت و ناراحتی اما این احساسات به این معنا نیست که فرد با اختلال اضطراب اجتماعی درگیر است.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: افرادی که با اختلال اضطراب اجتماعی درگیر هستند با ترسی ناتوان کننده از فعالیت های روزمره، تحصیل، اشتغال یا گذراندن وقت با افراد دیگر دوری می کنند و به افراد گوشه گیر و گوشه گیر تبدیل می شوند، همچنین این افراد قادر به برقراری ارتباط نیستند. آنها ترس شدیدی را با افراد ناآشنا تجربه خواهند کرد.

آیا اضطراب اجتماعی قابل درمان است؟

دشتیان ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می ترسند که افراد دیگر متوجه ترس یا اضطراب آنها شوند. همچنین این اختلال می‌تواند منجر به علائم فیزیکی مانند لرزش صدا، تعریق و برافروختگی صورت شود و در مراحل پیشرفته حتی ممکن است دچار حمله عصبی شوند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به این اختلال از موقعیت هایی که ممکن است در معرض توجه قرار بگیرند دوری می کنند، گفت: این گونه افراد پس از قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی عملکرد خود را تحلیل می کنند و نکات منفی را در نظر می گیرند. آنها در ارتباطات خود احساس بسیار بدی دارند.

روانشناس و مشاور خانواده افزود: افراد مبتلا به این اختلال ممکن است دچار سرگیجه، سیاهی چشم، تنش عضلانی، ضربان قلب سریع، پیچ – پیچیدنتهوع و حتی استفراغ را تجربه می کنند و در شروع گفتگو، برقراری ارتباط چشمی و شرکت در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی و حتی مهمانی ها ضعیف هستند.

دشتیان خاطرنشان کرد: روانشناسان و متخصصان این رشته با توجه به شرایط فرد مبتلا از روش های مختلفی برای درمان استفاده می کنند که شامل روان درمانی، دارودرمانی و مصرف دارو می شود. ضد اغتشاش و داروهای ضد افسردگی اشاره کرد.

زندگی در حصار اضطراب اجتماعی

در نهایت، و به گفته متخصصان، اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی یک نگرانی یا ترس شدید از قضاوت، ارزیابی منفی یا عدم تایید در یک موقعیت اجتماعی است و افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است نگران رفتار خود باشند و در مرکز توجه قرار بگیرند. و از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی عجیب یا بی حوصله هستند، به همین دلیل اغلب از قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی اجتناب می‌کنند و اگر مجبور باشند در آن موقعیت‌ها قرار بگیرند، استرس زیادی را تجربه می‌کنند و علیرغم وجود درمان‌های موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی. ، تنها 5 درصد از این افراد برای درمان به پزشک متخصص مراجعه می کنند و اکثر آنها با این مشکل و عواقب آن زندگی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا