سلامت خانواده

زندگی در تنگنای آلزایمر – ایمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلزایمر یک بیماری عصبی پیشرونده و شایع ترین علت زوال عقل است که باعث می شود سلول های مغز به مرور زمان از بین رفته و حافظه، تفکر و رفتار بیمار را دچار مشکل کند. به طور کلی علائم آلزایمر با فراموشی متوسط ​​شروع می شود و با پیشرفت این بیماری، بیمار توانایی برقراری ارتباط با محیط اطراف خود را از دست می دهد و حتی در انجام فعالیت های روزمره دچار مشکل می شود.

طبق تحقیقات انجام شده، این بیماری معمولا در افراد بالای 65 سال بروز می کند، اما در جوانان 30 تا 60 ساله دیده شده است که به آن آلزایمر زودرس می گویند و حدود پنج درصد از بیماران آلزایمر را شامل می شود. در واقع آلزایمر منجر به مرگ سلول های عصبی و از بین رفتن بافت های سراسر مغز می شود و با پیشرفت بیماری، بافت کوچک مغز و نواحی حاوی مایع مغزی نخاعی بزرگتر می شود.

با بدتر شدن علائم بیماری، ممکن است فرد افراد یا مکان های آشنا را به خاطر نیاورد، این افراد به راحتی گم می شوند یا از تجهیزات به درستی استفاده نمی کنند، بنابراین نیاز به مراقبت و همراهی ویژه دارند. رسیدگی به بیماران آلزایمر دشوار است و این افراد حتی ممکن است دچار افسردگی شوند و همچنین بروز بیماری دوقطبی یا پرخاشگری در آنها دور از انتظار نیست، بنابراین همراهی روانشناس یا روانپزشک می تواند در این زمینه موثر باشد.

بیماری آلزایمر بر توانایی های شناختی و عملکردی افراد مانند تفکر، یادآوری و تعامل، عواطف و خلق و خوی و توانایی های فیزیکی و حرکتی تأثیر می گذارد. بیمار ممکن است بی انگیزه شود و حتی تمایلی به انجام فعالیت های مورد علاقه خود نداشته باشد. همچنین این افراد در موقعیت هایی که با ویژگی های شخصیتی آنها همخوانی ندارد، احتمالاً واکنش نشان می دهند.

به گفته پزشکان برخی از عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر، آسیب های شدید سر در گذشته و عوامل محیطی مانند سبک زندگی می تواند در افزایش خطر ابتلا به این بیماری موثر باشد. بنابراین به گفته متخصصان، علائم آلزایمر و مشکلات اولیه این بیماری عبارتند از قرار دادن اشیا در جای نامناسب، فراموشی نام اشیا، مکان ها و افراد، مشکل در فکر کردن و انتخاب کلمه مناسب، پرسیدن سوالات تکراری، فراموشی مکالمات یا صحبت های اخیر. رویدادها؛ این بیماری یکی از هفت علت اول مرگ و میر در آمریکا و شایع ترین علت محسوب می شود زوال عقل در افراد مسن است و این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در کشور است.

عملکرد افراد تحت تأثیر پیشرفت تدریجی بیماری است

ندا شیخی نیا، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تعریف بیماری آلزایمر اظهار کرد: به طور کلی زوال عقل یا زوال عقل یعنی تخریب تدریجی سلول های مغزی که به تدریج اتفاق می افتد و عملکرد سلول ها از بین می رود و باعث اختلال در حافظه، توجه، گفتار و اختلالات رفتاری در فرد می شود و در نتیجه عملکرد روزانه را مختل می کند.

وی افزود: یکی از شایع ترین علل زوال عقل، بیماری آلزایمر است که اغلب بزرگسالان را درگیر می کند. بیماری آلزایمر یک بیماری مزمن است مترقی شروع کندی دارد، به تدریج پیشرفت می کند و در هر یک از عملکردهای فرد مشکل ایجاد می کند و اختلال ناشی از بیماری آلزایمر بر عملکردهایی مانند حافظه، توجه، گفتار، گفتار، فعالیت های روزانه و قضاوت تأثیر می گذارد. .

یک متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آلزایمر در افراد بالای 60 و 65 سال رخ می دهد و با افزایش سن احتمال ابتلا و ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر می شود. تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است. در یک تا پنج درصد موارد، تأثیر ژنتیکی بر بیماری دیده می‌شود و در بیماری‌های عصبی، سبک زندگی نامناسب می‌تواند منجر به از بین رفتن سلول‌های مغز شود.

امید به زندگی افراد مبتلا به آلزایمر 8 تا 10 سال است

شیخی نیا ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که بیماری های قلبی، چاقی، دیابت کنترل نشده، چربی خون و فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین افسردگی، سیگار، تحصیلات پایین و نداشتن تحرک از نظر مغزی را افزایش می دهد. یکی از مواردی است که باعث می شود افراد به این بیماری مبتلا شوند.

وی بیان کرد: در این میان داشتن سبک زندگی پویا و فعال، فعالیت های اجتماعی، فعالیت های بدنی و ورزش منظم و داشتن تحصیلات عالی خطر ابتلای افراد به این بیماری را کاهش می دهد و یا روند ابتلا به این بیماری را کند می کند. پیشرفت این بیماری سرعت آهسته و کندی دارد و معمولا بیماران به تدریج دچار مشکل می شوند.

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به طور معمول امید به زندگی افراد مبتلا به آلزایمر 8 تا 10 سال است اما در برخی موارد بین 3 تا 20 سال نیز دیده شده است که این میزان به عواملی از جمله بستگی دارد. ابتلا به بیماری های زمینه ای، سبک زندگی و نوع مراقبت متفاوت خواهد بود و در دوره اولیه این بیماری فرد دچار فراموشی می شود و با پیشرفت بیماری این فراموشی بیشتر می شود و این بیماران قادر به یافتن کلمات، تشخیص نیستند. چهره ها، درک خواندن و نوشتن، درک زمان و مکان مشکل دارند.

زندگی در تنگنای آلزایمر

چه عواملی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد؟

میر شهرام سافاری، فیزیولوژیست عصبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری آلزایمر با بیان اینکه این بیماری معمولا در سنین بالا بروز می کند، گفت: میانسالی و افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: برای پیشگیری از آلزایمر تغییر سبک زندگی و عادات تغذیه ای و بهبود محیط زندگی می تواند موثر و از میانه باشد. میانسالیکاهش شنوایی در 7 درصد، کلسترول بد بالا در 7 درصد، افسردگی در 3 درصد، آسیب های مغزی در 3 درصد، عدم فعالیت بدنی در 2 درصد و دیابت در 2 درصد. افزایش بروز بیماری آلزایمر.

وی با بیان اینکه به طور کلی عواملی مانند چاقی و کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا و داشتن خواب نامناسب از عواملی هستند که زمینه ابتلای افراد به بیماری آلزایمر را فراهم می کنند، اظهار کرد: افزود: برخی از عوامل از جمله بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت با دارو قابل کنترل است و افراد مبتلا به این بیماری ها باید به روند درمان خود توجه کنند. همچنین داشتن تحرک بالا و ورزش منظم می تواند خطر چاقی و اضافه وزن را کاهش دهد. کاهش و در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر باشد.

فیزیولوژیست عصبی با اشاره به اینکه در سنین بالا و اواخر عمر افراد، جدایی یا تنهایی اجتماعی به میزان 5 درصد، آلودگی هوا تا 3 درصد و کاهش بینایی 2 درصد می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و بر اساس مطالعات انجام شده تخمین زده می شود که تا سال آینده در سال 2050، تعداد مبتلایان به آلزایمر در جهان به سه برابر نرخ فعلی خواهد رسید. زیرا پیری مغز از دیگر عوامل ابتلای افراد به بیماری آلزایمر محسوب می شود.

تاثیر تغذیه، ویتامین D و خواب با کیفیت بر بیماری آلزایمر

صفری با بیان اینکه طبق آمارهای موجود این بیماری بیشتر زنان را مبتلا می کند، ادامه داد: برای پیشگیری از این بیماری افراد باید خواب باکیفیت و کافی را در نظر داشته باشند و شرایط را برای افزایش کیفیت خواب خود فراهم کنند. مردم همچنین باید از سیگار و الکل خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D نیز می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا 40 درصد افزایش دهد، گفت: افرادی که بدنشان دچار کمبود این ویتامین است می توانند از غذاهای حاوی این ویتامین یا مکمل های موجود در داروخانه ها استفاده کنند. و مصرف مواد غذایی مانند ماهی، جگر و تخم مرغ می تواند در تامین ویتامین D بدن افراد موثر باشد.

فیزیولوژیست عصبی وی با بیان اینکه استرس و اضطراب از جمله عواملی است که می تواند به سلول های حافظه مغز آسیب برساند و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد، افزود: یک سوم موارد ابتلا به این بیماری می تواند ناشی از تغییر عادات و عوامل محیطی باشد. . پیشگیری است و افراد با داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند تا حدودی از این بیماری پیشگیری کنند.

صفری با اشاره به اینکه رژیم غذایی مدیترانه ای علاوه بر داشتن خواص پیشگیرانه می تواند توانایی های شناختی فرد مبتلا به آلزایمر را نیز تا حد زیادی حفظ کند، افزود: مصرف غذاهای دریایی، سبزیجات، میوه ها، سبزیجات و روغن زیتون از جمله موارد تغذیه ای است. نکات که افراد می توانند برای پیشگیری از این بیماری در نظر بگیرند.

زندگی در تنگنای آلزایمر

50 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند

برای تشخیص بیماری آلزایمر، پزشکان گزارش بیمار و علائم بالینی او را بررسی می کنند و آزمایش های تصویربرداری مغزی، آزمایش های فیزیکی و عصبی و آزمایش های پزشکی را انجام می دهند. زوال عقلتصویربرداری MRI، CT، تصویربرداری PET، تصویربرداری و تصویربرداری FDG آمیلوئید می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند و پزشکان نیز اذعان دارند که تغییر سبک زندگی و برخی عادات و استفاده از مواد غذایی و مکمل های مناسب می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند، به همین دلیل مصرف امگا 3، ویتامین E، ورزش روزانه و سبک زندگی سالم را توصیه می کنند.

همچنین برای پیشگیری از این بیماری افراد می توانند قدرت مغز خود را تقویت کنند، زبانی غیر از زبان مادری خود را یاد بگیرند، از سیگار و الکل خودداری کنند، ورزش کافی داشته باشند، استرس و عادات تغذیه ای خود را کاهش دهند. خود را به عادات غذایی سالم و رژیم غذایی مدیترانه ای تغییر دهید.

بر اساس تحقیقات، داشتن رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها، ماهی و چربی های غیراشباع با کاهش 48 درصدی خطر ابتلا به بیماری های شناختی همراه است و در رژیم مدیترانه ای، استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون. ، حبوبات و غلات و لبنیات کم چرب توصیه می شود.

همچنین بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل در سال 2020، زوال عقل سندرمی است که منجر به انحطاط تفکر، حافظه، رفتار و انجام فعالیت های روزانه می شود. اگرچه زوال عقل در سنین بالا شایع تر است، اما این اختلال بخشی طبیعی از پیری نیست، تخمین زده می شود که حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به 10 میلیون نفر به این رقم اضافه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا