سلامت خانواده

زنان سه استان بیشترین خون را اهدا می کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی اظهار داشت: در بازه زمانی مذکور شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بیش از ۵۵ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۲ درصد و بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است. از اهدا کنندگان اهدای اول تشکیل شد. همچنین درصد اهداکنندگان با سابقه که خون اهدا کردند هستندحدود 30 درصد بود و شاخص اهدای زنان با وجود افزایش جزئی همچنان کمتر از 5 درصد است.

وی شاخص اهداکنندگان خون به ازای هر هزار نفر جمعیت را 27.3 عنوان کرد و افزود: استان تهران در 5 ماه گذشته با بیش از 6 درصد رشد شاخص اهدایی همچنان نیازمند مشارکت بیشتر مردم این استان برای تامین نیاز خون و خون است. فرآورده های خونی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در این مدت پایتخت نشسته ها او 170544 واحد خون اهدا کرد هستند. استان تهران یکی از مصرف کنندگان عمده خون و فرآورده های آن است که به دلیل حساسیت به بیماری و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کل کشور و گستردگی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی نیازمند مشارکت فعال اهداکنندگان سخاوتمند است.

حاجی بیگی افزود: استان کهگیلویه و بویار احمد در 5 ماهه نخست امسال با رشد بیش از 37 درصدی بیشترین افزایش اهدای خون را به خود اختصاص داده است. همچنین استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 17 درصد و استان کرمانشاه با بیش از 14 درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی افزود: در 5 ماه گذشته شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از 55 درصد بود و استان سمنان در این شاخص با بیش از 67 درصد از سایر استان ها پیشی گرفت. پس از آن استان یزد با شاخص بیش از 66 درصد و استان قم با شاخص نزدیک به 65 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

حاجی بیگی ادامه داد: بیشترین شاخص اهدای خون زنان در 5 ماهه نخست سال جاری مربوط به استان خراسان شمالی است که نزدیک به 9 درصد اهدای خون زنان را به ثبت رسانده است. پس از آن استان لرستان با شاخص نزدیک به 8 درصد و استان سیستان و بلوچستان با شاخص بیش از 7 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: هنوز به این شاخص که خوردن زنان کشورمان راه درازی در پیش داریم اما با برنامه امیدواریم کوچک می بینم و کمپین های موثری که انجام شده است مانند کمپین اهدای بانوان معروف به مهربانو که تا آبان ماه ادامه خواهد داشت در آینده نزدیک شاهد نقش آفرینی بیشتر بانوان در عرصه اهدای خون خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه سراسری خون رسانی در غلبه بر تنش های فصلی و دمایی از جمله زمستان و تابستان و تعطیلات، عملکرد این شبکه در 5 ماهه نخست سال جاری را ارزشمند توصیف کرد و گفت: در این مدت بیشتر بیش از 11 درصد فعالیت این شبکه افزایش یافته و خون انتقالی در این شبکه از 89 هزار و 479 واحد در مدت مشابه سال گذشته به 99 هزار و 710 واحد در 5 ماهه امسال رسیده است.

حاجی بیگی نیاز به خون و فرآورده های آن را همیشگی دانست و ضمن قدردانی و تشکر از خیرین سخاوتمند، از مردم دعوت کرد این کار خداپسندانه و انسان دوستانه را در برنامه های زندگی خود قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا