بارداری

زنان باردار مواظب این غده باشند

به گزارش سلامت جو به نقل از فارس: بدن انسان را می توان به سیستم بسیار پیچیده ای تشبیه کرد که از اجزای مختلفی تشکیل شده و هر کدام وظایف خاص خود را دارند. غدد یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند. غده هایی که در قسمت های مختلف بدن وجود دارند و هر کدام کار خود را انجام می دهند. غده تیروئید یکی از مهم ترین غدد بدن است و اهمیت آن به این دلیل است که هورمون های زیادی تولید کرده و وارد جریان خون می شود. هر کدام از این هورمون ها نقش و جایگاه خاصی در بدن دارند.

بنابراین تمام هورمون های تولید شده توسط تیروئید مهم و حیاتی هستند. در برخی موارد عواملی باعث می شود که تیروئید کم و بیش هورمون تولید کند که به هر دوی آنها اختلالات تیروئید می گویند. غده تیروئید چیست؟ تیروئید یک غده کوچک به اندازه 5 سانتی متر زیر پوست گردن است. این غده دارای وزن متوسط ​​20 تا 60 گرم بوده و توسط دو کپسول فیبری پوشیده شده است.

محمدرضا سربازی مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری معاونت بهداشت ضمن گرامیداشت هفته جهانی آگاهی از تیروئید از 5 تا 21 خرداد گفت: این هفته بین المللی از 25 تا 31 اردیبهشت ماه توسط فدراسیون جهانی تیروئید با هدف برگزار می شود. با هدف افزایش آگاهی مردم از بیماری ها، عوارض تیروئید و راه های پیشگیری و درمان آن به عنوان هفته جهانی آگاهی از تیروئید نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است، هورمون های تیروئید را برای عملکرد صحیح و دقیق کل بدن ضروری دانست. مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری معاونت بهداشت خاطرنشان کرد: هرگونه اختلال در عملکرد غده تیروئید یا ترشح هورمون های آن می تواند باعث اختلال در عملکرد بدن شود. به گفته وی، اگرچه اختلالات تیروئید در زنان بیشتر از مردان است، اما این اختلالات در هر دو جنس و در تمام سنین در تمام دنیا شایع است. سربری خاطرنشان کرد: عوامل زیادی در بروز اختلالات تیروئید، کمبود ید در مواد غذایی روزانه، دیابت، مصرف مداوم برخی داروها و مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و…) در بروز اختلالات تیروئید موثر است. . وی اضافه کرد: مصرف نمک های تصفیه نشده و بدون ید اثرات نامطلوبی بر عملکرد تیروئید خواهد داشت. مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری معاونت بهداشت با تاکید بر لزوم درمان اختلالات تیروئید در زنان باردار گفت: بی توجهی به درمان مشکلات تیروئید در زنان باردار ممکن است عوارض جدی در مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

اکثر سرطان های تیروئید قابل درمان هستند

سربری سرطان تیروئید را یکی از بیماری های غده تیروئید دانست و یادآور شد: اکثر سرطان های تیروئید در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند. وی تاکید کرد: اکثر ندول های تیروئید غیر سرطانی هستند اما پیگیری همه آنها ضروری است. آزاده صفایی کارشناس بیماری های متابولیک و مسئول برنامه غربالگری نوزادان معاونت بهداشت نیز بر اهمیت پیشگیری از بیماری های تیروئید در نوزادان تاکید کرد و گفت: سلامت غده تیروئید در ضریب هوشی و رشد طبیعی نقش اساسی دارد. از نوزادان و کودکان شیوع کم کاری تیروئید در نوزادان در کشور افزود: تنها راه تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان غربالگری نوزادان در سه تا پنج روز است.

به گفته این کارشناس معاونت بهداشت، آزمایش غربالگری نوزاد با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد انجام می شود. صفایی خاطرنشان کرد: درمان نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید با مصرف منظم دارو به راحتی امکان پذیر است. وی به والدین توصیه کرد: در روزهای سوم تا پنجم پس از تولد با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری از سلامت نوزاد خود مطمئن شوند. بدست آوردن

عوارض جبران ناپذیر کم کاری تیروئید

صفایی تاکید کرد: تشخیص به موقع و درمان به موقع این بیماری از عوارض جبران ناپذیر کم کاری تیروئید در نوزادان مانند کم شنوایی، کوتاهی قد، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی پیشگیری می کند. به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دارا بودن 80 مرکز غربالگری تحت پوشش آماده ارائه خدمات غربالگری نوزادان به تمامی نوزادان است. فریشته فزونی، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه نیز با اشاره به نیاز مادران باردار به دریافت ید کافی توصیه کرد: زنانی که تصمیم به بارداری دارند و مادران باردار و شیرده به مراکز خدمات جامع سلامت و بهداشت مراجعه کنند. مراکز می توانند از مراقبت های ارائه شده توسط پزشکان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه بهره مند شوند و مکمل های مناسب و مورد نیاز را دریافت کنند.

فزونی با اشاره به تبلیغات دروغین درباره نمک دریا (تصفیه نشده و بدون ید)، سنگ نمک و نمک های رنگی، گفت: مصرف این نمک ها به دلیل وجود فلزات سنگین و آلودگی به آلاینده های شیمیایی بسیار مضر است و با آنها همراه است. با خطر ایجاد سرطان به گفته وی نمک یددار تصفیه شده فاقد هرگونه ناخالصی است و مصرف نمک یددار در حد توصیه شده برای همه افراد جامعه ضروری است و عوارضی ندارد. با توجه به نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه.

رئیس اداره تغذیه معاونت بهداشت افزود: مردم برای تامین ید مورد نیاز بدن از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ثابت ماندن ید نمک باید در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری شود و در پایان پخت به غذا نمک اضافه شود. همچنین در هنگام خرید نمک یددار تصفیه شده با بسته بندی مناسب، پروانه ساخت، تولید و تاریخ انقضا را انتخاب کنید.

به گفته این کارشناس تغذیه، طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت، حداکثر نمک مصرفی روزانه برای افراد سالم زیر 50 سال کمتر از پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال، کودکان و بیماران قلبی عروقی بالاست. فشار خون و غیره کمتر از سه گرم در روز. گرم است. البته این مقدار نمک شامل املاح نهفته در مواد غذایی مانند نان، پنیر و انواع دیگر غذاها نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا