سلامت خانواده

زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا/ این افراد باید واکسن بزنند

به گزارش خبرآنلاین، تزریق واکسن آنفولانزا برای کسانی که در معرض نوع شدید این بیماری هستند، در معرض عوارض این بیماری، خطرات آن و حتی مرگ هستند، توصیه می شود، اما تزریق واکسن هیچ گونه منع مصرفی ندارد. برای افراد دیگر نیز

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: همه ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز افراد زیادی واکسن آنفولانزا را تهیه و تزریق می کنند تا به این ویروس مبتلا نشوند که معمولاً بین 7 تا 14 روز زندگی بیمار را مختل می کند.

آنفولانزا یک بیماری ویروسی شایع است که سویه های مختلفی دارد و هر ساله سویه های جدیدی ظاهر می شود. علائم این ویروس بسیار شدیدتر و آزاردهنده‌تر از سرماخوردگی و ویروس کرونا است و در برخی افراد می‌تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل به گروه های در معرض خطر توصیه می شود که این واکسن را هر ساله تزریق کنند.

واکسن آنفلوانزا معمولا از نیمه دوم شهریور ماه در داروخانه های سراسر کشور توزیع می شود و مردم می توانند آن را خریداری کنند. اما دقیقا چه افرادی نیاز به تزریق این واکسن دارند و چه افرادی نیازی به تزریق آن ندارند؟ نکته مهمتر این است که آیا راهی برای آلوده نشدن به این ویروس وجود دارد؟ آیا مصرف ویتامین ها به ما در پیشگیری از این ویروس کمک می کند؟ دکتر آمیتیس رمضانی متخصص عفونی و گرمسیری و دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران به تمامی این سوالات پاسخ داده است.

این افراد باید واکسینه شوند

دکتر آمیتیس رمضانی فوق تخصص عفونی و گرمسیری و دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران تاکید می کند که توصیه می کنیم افرادی که در معرض نوع شدید این بیماری قرار دارند واکسن آنفولانزا دریافت و یا تزریق کنند. به عوارض این بیماری، خطرات و حتی مرگ آن. .

دکتر رمضانی می گوید: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که علائم بالینی آن بسیار شدیدتر از سرماخوردگی و کرونا است و معمولاً با سرفه شدید، درد عضلانی، تب، سردرد، خستگی و بی اشتهایی همراه است. در افراد جوانی که سالم هستند و هیچ بیماری زمینه ای ندارند، این بیماری معمولاً طی 7 تا 10 روز بهبود می یابد. اما گروه های پرخطری هستند که در معرض درگیری حاد این بیماری هستند، مانند درگیری ریه، درگیری مغز، اختلالات ناشی از آنسفالیت (التهاب بافت مغز)، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ. این گروه در معرض خطر جدی ابتلا به این بیماری هستند و باید واکسن آنفولانزا تزریق شود.

دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران درباره گروه های پرخطر توضیح می دهد و می گوید: افرادی که بیماری های زمینه ای ریوی، بیماری های مزمن ریوی مانند آسم، بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های مزمن کبدی و کلیوی دارند. افرادی که دارای مشکلات مغزی مانند خونریزی مغزی بوده اند، افراد مسن (بالای 65 سال)، زنان باردار، افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند و بیماران پیوندی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند جزو گروه های پرخطر هستند و دریافت واکسن آنفولانزا ضروری است.

این پزشک درباره تزریق این واکسن به کودکان نیز می گوید: کودکان 6 ماهه تا 5 ساله در معرض خطر ابتلا به آنفولانزای شدید هستند. عوارض این بیماری به خصوص در کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله شدیدتر و شدیدتر است. بنابراین واکسیناسیون در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال به ویژه 6 ماه تا 2 سال که عوارض بیماری شدیدتر است توصیه می شود.

به گفته این متخصص عفونی، واکسن آنفولانزا برای بزرگسالان یک دوز است اما برای کودکان بسته به نوع واکسن متفاوت است.

آیا افراد سالم باید واکسینه شوند یا خیر؟

افراد سالمی که بیماری زمینه ای یا مزمن ندارند چه می کنند؟ آیا آنها به واکسن آنفولانزا نیاز ندارند؟ دکتر رمضانی در این باره توضیح می دهد: ببینید تعداد واکسن آنفلوآنزا در دنیا محدود است و با جمعیت جهان برابری نمی کند. بنابراین گروه های پرخطری که گفتم در اولویت دریافت واکسن هستند. اما تعدادی از افراد هستند که بیماری زمینه ای ندارند و افراد سالمی به حساب می آیند، اما به شدت به آنفولانزا مبتلا می شوند و زمانی که مبتلا می شوند، 2 تا 3 هفته پس از ابتلا نمی توانند به عملکرد و زندگی عادی خود بازگردند. مبتلا شده. اگر واکسن را دریافت کنند مشکلی ندارد. اما ما به همه توصیه نمی کنیم که این واکسن را دریافت کنند.

این متخصص بیماری های عفونی درباره نوع و برند واکسن نیز می گوید: افراد می توانند هر واکسنی که در دسترس باشد دریافت کنند اما طبیعتا واکسنی با ظرفیت بیشتر کارایی بالاتری دارد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا توضیح می دهد و می گوید: بهترین زمان تزریق اواسط شهریور است. یعنی از این به بعد. زیرا 2 هفته طول می کشد تا واکسن آنتی بادی و ایمنی لازم را ایجاد کند. اگر الان تزریق کنیم فقط اول مهر مصونیم.

دکتر رمضانی با تاکید بر اینکه بهترین بازه زمانی برای دریافت واکسن آنفولانزا از اواسط شهریور تا 24 آبان است، می گوید: اما با توجه به اینکه در آذرماه پیک آنفلوآنزا را داریم، اگر مردم در دریافت واکسن تاخیر داشته باشند مشکلی وجود ندارد. اما بهتر است زودتر آن را دریافت کنید تا با عجله اواخر دی ماه به شما ضربه نخورد. البته هر چه این واکسن را با تاخیر بیشتری تزریق کنیم بدتر می شود. زیرا ممکن است همزمان با تزریق واکسن به این ویروس مبتلا شویم. زیرا زمانی که فشار در جامعه در گردش باشد، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می یابد. زیرا گفته می شود هر چه زودتر تزریق شود بهتر است.

توصیه دکتر بسیار کاربردی

بسیاری از مردم تصور می کنند که فقط تزریق واکسن آنفولانزا کافی است و نیازی به رعایت هیچ پروتکلی نیست. اما دکتر رمضانی توصیه های کاربردی ارائه می کند که همه ما باید در فصل سرما به آنها عمل کنیم. می گوید: باید دست شستن را جدی بگیریم. همه ویروس های تنفسی دو راه اصلی انتقال دارند. یکی ترشحات تنفسی و قطرات تنفسی است که فرد در اثر سرفه و عطسه وارد محیط و فضا می شود و دیگری وجود مقدار زیادی ویروس در دستان فرد مبتلا که از طریق دست دادن به آن منتقل می شود. دیگران، دست زدن به سطوح و دست زدن به دسته ها. محل را به این ویروس آلوده می کند و در نتیجه افراد سالم با دست زدن به این سطوح بیمار می شوند. بنابراین افراد سالم باید مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویند. همچنین باید در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنند تا مبتلا نشوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: افراد مبتلا در اماکن عمومی نیز از ماسک استفاده کنند تا دیگران را مبتلا نکنند. همچنین در محیط اطراف عطسه و سرفه نکنید. این کار را یا پشت ماسک یا داخل آرنج انجام دهید تا قطرات تنفسی در فضا پخش نشوند. در فضاهای عمومی، تهویه مناسب باید روشن شود، پنجره ها و درها باید هر از گاهی باز بماند. به خصوص در محل کار یا مکان های عمومی.

آیا ویتامین و قرص بخوریم؟

شاید خیلی ها این نکته مهم را ندانند که کمبود یک سری ویتامین ها مانند ویتامین C، ویتامین D، روی و… باعث می شود بیماری های عفونی مانند آنفولانزا شدیدتر شود. دکتر رمضانی با تایید این موضوع می گوید: ارتباط کمبود ویتامین با بیماری های عفونی به اثبات رسیده است. اما زیاده روی در مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود. بهتر است آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری می گوید: به عنوان مثال اگر یک فرد بالغ روزانه 1000 تا 2000 واحد ویتامین D مصرف کند، اثربخشی آن بسیار بیشتر از مصرف 50 هزار واحدی ویتامین در ماه است. مصرف ویتامین C نیز به دلیل آنتی اکسیدان های آن مفید است. از آنجایی که هم از شدت علائم تنفسی می کاهد و هم از شیوع آن می کاهد، مصرف این ویتامین باید متعادل باشد و مصرف طولانی مدت و یا دوزهای بالا به هیچ وجه توصیه نمی شود.

این پزشک همچنین درباره مصرف ویتامین C که در داروخانه ها با نام قرص جوشان موجود است، می گوید: فرد سالم می تواند هفته ای یک یا دو بار از این قرص ها استفاده کند اما فرد مبتلا به عفونت های تنفسی می تواند در طول بیماری روزانه از این قرص ها استفاده کند. هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت ندارد

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا