سلامت خانواده

زخم کار بر پیکر پرستار/ چرا پرستاران معترض و ناراحت هستند؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، این روزها شاهد اعتراضات جامعه پرستاری در برخی نقاط کشور هستیم که ناشی از دلخوری و رنجش آنان از نحوه برخورد با جایگاه پرستاری است.

متأسفانه جامعه پرستاری کشور در دوره‌های مختلف دولت‌ها همواره مورد توجه و احترام متولیان نظام سلامت قرار نگرفته است و همین امر باعث شده تا مجموعه پرستاری احساس کند که خدمات و تلاش‌های نیروهای پرستاری برای سیاست گذاران، سیاستمداران و تصمیم گیرندگان در حوزه سلامت ارزش چندانی ندارد.

اجرای ناقص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با گذشت بیش از یک دهه از تصویب آن در شورای اسلامی، تاخیر طولانی مدت در پرداخت حق الزحمه و اضافه کاری پرستاران، شیفت های اجباری و… از جمله اعتراضات پرستاران است. جامعه که نگهبانان نظام هستند. سلامت هرگز نتوانسته پاسخگوی پرستاران در حد نیاز باشد.

مشکل کمبود پرستار با استخدام جدید حل نشد

احمد نژادیان رئیس سازمان نظام پرستاری در واکنش به اعتراضات جامعه پرستاری گفت: در شرایط کنونی دغدغه های متعددی در حوزه سلامت وجود دارد که عمده ترین آنهاست. بیشترین کمبود شدید نیروی انسانی است که در رشته پرستاری بسیار سخت است.

وی با عنوان این مطلب که استخدام های جدید کاری برای رفع کمبود نیروی پرستاری نکرد، از افزایش مضاعف درخواست مهاجرت پرستاران خبر داد و افزود: این موضوع زنگ خطری برای نظام سلامت کشور است.

نجاتیان ادامه داد: یک بار برای همیشه باید موضوع تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی حل شود و هر سازمان و نهادی یک عدد ندهد.

اضافه کاری اجباری

شاید یکی از مهم ترین چالش های پرستاری کمبود نیروی انسانی باشد که پرستاران را مجبور به اضافه کاری اجباری می کند و از طرفی مبلغی که برای یک ساعت اضافه کاری به آنها پرداخت می شود شایسته پرستاران نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر پرستاران ما با نصف استاندارد نیروی پرستاری در حال خدمت رسانی به مردم و بیماران هستند که باعث می شود اضافه کار اجباری انجام دهند.

وی افزود: نمی توانیم از خدمات رسانی به بیماران دست برداریم و به همین دلیل پرستاران مجبور به اضافه کاری تا 100 ساعت در ماه هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود کادر پرستاری گاهی باعث می شود که یک پرستار از 8 بیمار مراقبت کند که این امر با آسیب هایی برای بیمار و پرستار همراه است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد پرستاران پس از 10 سال خدمت به دلیل سختی کار دچار عوارض جسمی و روحی می شوند و بنابراین باید زودتر بازنشسته شوند.

نجاتیان ادامه داد: متأسفانه کمبود نیروی پرستاری در کشور باعث شده تا قانون بازنشستگی پیش از موعد برای پرستاران بخش دولتی اعمال نشود.

پاسخ وزارت بهداشت به چالش های پرستاری

در این میان آنچه می تواند تا حدودی از دلخوری و گلایه جامعه پرستاری بکاهد، شنیدن مطالبات بحق آنان و همراهی با مشکلات حرفه پرستاری است. زیرا، پرستاران با حداقل افتخارات تشویق می شوند.

در این خصوص عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: به منظور تحقق عدالت در بین پرستاران، بازنگری همه جانبه دستورالعمل پرداخت کارآمد در دستور کار قرار گرفت و جلسات متعدد و تخصصی با حضور پرستاران برگزار شد. حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری، کارشناسان خبره و مدیران منتخب پرستاری. دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با بررسی دقیق چالش های موجود، به منظور ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای نظام پرداخت کارآمد به ویژه پرستاران اتاق عمل برگزار شد.

وی تعیین استانداردهای نیروی انسانی برای هر عمل جراحی، به روز رسانی شاخص های سنجش عملکرد و افزایش انگیزه و رضایت شغلی را مهمترین تغییرات انجام شده در بخشنامه جدید عنوان کرد و افزود: این مهم با هدف جلوگیری از موارد غیرضروری است. اضافه کاری و ایجاد تعادل در حجم کار. پرستاران، استاندارد خاصی برای تعداد پرستار مورد نیاز در هر جراحی در نظر گرفته شده است. همچنین شاخص‌های سنجش عملکرد برای پرستاران، به‌ویژه پرستاران اتاق عمل و هوش، با دقت بیشتری مورد بازنگری قرار گرفته است تا عملکرد واقعی آنها ارزیابی شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: با اجرای این تغییرات گام مهمی در جهت رفع مشکلات نظام کارآمد پرداخت پرستاران برداشته و به سمت ایجاد نظام پرداخت عادلانه و انگیزشی حرکت کرده ایم. معتقدیم با این اقدام ارزش و تلاش پرستاران به نحو شایسته ای دیده می شود و انگیزه آنان برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بالاتر افزایش می یابد.

علت تاخیر در پرداخت مطالبات پرستاران

عبادی در پاسخ به این سوال که چرا پرداخت های پرسنل پرستاری و اضافه کار با تاخیر چند ماهه انجام می شود، گفت: معوقات نیروهای نظام سلامت 32 نفر بوده که حدود 8 مورد آن مطالبات 210 هزار پرستاری کل کشور است. . بودجه و دیوان محاسبات و پیگیری ها، روند پرداخت مطالبات تسریع شده است.

وی ادامه داد: معوقات پرستاران در حوزه اضافه کاری و کارگری است، درخواست به حق است و کوتاهی هایی از سوی ما مسئولان رخ داده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سهم 5 درصدی از مطالبات اختصاصی رئیس دانشگاه برای پرداخت معوقات کافی نبوده است، افزود: در برخی از دانشگاه های تهران تا پایان میزان بدهی ها تسویه شده است. خرداد ماه، اما برخی از دانشگاه های کشور از فروردین ماه سال گذشته همچنان عقب هستند، اما به طور کلی مطالبات کشور تا پایان آذرماه پرداخت نشده است.

عبادی با بیان اینکه برخی مدیریت های شخص ثالث باعث شد منابع به درستی توزیع نشود، گفت: البته برخی شرکت های بیمه به تعهدات خود عمل نکردند که مطالبات انباشته شد و این 8 تلاش تا پایان خرداد محاسبه شد. که باید پرداخت شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: اگر موضوع در دستور کار قرار گیرد، پرداخت بدهی ها حداقل یک هفته زمان می برد زیرا سامانه بوروکراتیک دفتر ما کند است.

رایزنی با مجلس و دولت

در همین حال رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به رایزنی های انجام شده با نمایندگان شورای اسلامی در راستای پیگیری مطالبات پرستاران گفت: برای اولین بار کمیته پرستاری در سال 96 تشکیل شده است. مجلسی که محل مناسبی برای حل مشکلات پرستاران خواهد بود.» همچنین در این خصوص نامه ای به دفتر رئیس جمهور نوشته ایم و درخواست تشکیل کارگروه ویژه پرستاری در دولت و فعال شدن قوه قضاییه برای احقاق حقوق پرستاران در سطح کشور را ارائه کرده ایم.

نجاتیان ادامه داد: به پرستاران این اطمینان را می دهیم که صدای پرستاران شیراز و سراسر کشور در سطح سیاست گذاران کشور شنیده شده و همه مسئولان به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات هستند.

وی خواستار همکاری پرستاران در دوره گذار دولت شد و گفت: باید به دولت جدید فرصت دهیم تا خود را مستقر کند، وزیر بهداشت جدید انتخاب کند و به مسائل بهورزان به طور عام و پرستاران به طور خاص رسیدگی کند. یک اولویت

با پیگیری های انجام شده توسط سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و سایر نهادها و سازمان ها در راستای رفع مشکلات پرستاران؛ اکنون جامعه پرستاری در مدت سه ماه منتظر پاسخ دولت است و جامعه پرستاری نیز مانند همیشه با جان و دل در محل کارشان در خدمت سلامت و مراقبت از بیماران حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا