سلامت خانواده

زائران حج چگونه می توانند از گرمازدگی جلوگیری کنند؟

به گزارش خبرآنلاین، شایع ترین مشکل حج سال گذشته گرمازدگی و پس از آن بیماری های مختلف قلبی، فشار خون، دیابت و مشکلات مختلف گوارشی و عضلانی بود.

مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر نوشت: پیشگیری بخشی مربوط به ایران و بخشی مربوط به زمان حضور وی در عربستان است. موارد مربوط به ایران تهیه ملزومات سفر است. توصیه ما به همراه داشتن لباس های رنگ روشن و نخی در ایام سفر حج است. پس همه زائران لباس رنگ روشن ترجیحا سفید و نخی به همراه داشته باشند.

فقط سفید بودن کافی نیست و اگر لباس پلاستیکی سفید بپوشیم کمکی به گرمازدگی نمی کند و این نوع لباس ها اجازه تبادل هوا بین بدن و محیط را نمی دهد.

اما در عربستان سعودی چه باید کرد؟ مهمترین چیز برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن آب فراوان است. ما معمولاً در شرایطی که در مکه هستیم عرق می کنیم، به دلیل شرایط جغرافیایی مکه که در طول روز ممکن است هوا گل آلود باشد که به چشم نمی آید، یعنی بدنمان در حال از دست دادن آب است، اما حواسمان به آن نیست. .

پس اولین مسئله مهم مصرف آب فراوان است. زائران معمولاً می پرسند منظورتان از آب فراوان چقدر است؟ آیا دو لیوان آب کافی است یا بیشتر آب بخوریم؟

افراد مختلف با توجه به شرایط بدنی، سطح فعالیت بدنی، سن و جنسیت خود به مقدار متفاوتی آب نیاز دارند. برای اینکه کسی خودش را با خودش مقایسه کند یک مثال ساده می زنم. مهمترین چیزی که نشان می دهد به اندازه کافی آب مصرف کرده ایم یا نه، ادرار است. هر گاه رنگ ادرار کاملا شفاف باشد به این معنی است که مقدار آبی که مصرف کرده ایم مناسب است. اگر رنگ ادرار زرد شد به این معنی است که میزان آب مصرفی ناشی از تعریق کمتر و ادرار غلیظ می شود که خطرات زیادی را به همراه دارد.

نکته بعدی این است که پیشنهاد می کنیم هم خانم ها و هم آقایان از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، مگر چند روزی که زائران محرم هستند و از نظر شرعی محدودیت هایی وجود دارد.

مردان و زنان باید عینک آفتابی بزنند. پیشنهاد ما برای آقایان استفاده از کلاه لبه دار ترجیحا سفید برای پوشاندن صورت و حتی کلاه لبه دار که بتواند پشت گردن را بپوشاند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی است.

برای خانم ها استفاده از کلاه با رنگ روشن توصیه می شود با توجه به اینکه ترجیح می دهند از چادر سفید و چتر سفید استفاده کنند تا دچار گرمازدگی و آفتاب سوختگی نشوند.

نکته آخر عدم مسافرت در روز و انجام اعمال و طواف و زیارت بعد از غروب آفتاب است تا زائران دچار گرمازدگی نشوند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا