سلامت خانواده

رژیم MIND با افزایش سن سلامت مغز را حفظ می کند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیسین نت، تحقیقات جدید ادعا می کند که پیروی از رژیم غذایی MIND به مدت ۱۰ سال باعث کاهش اندک اما قابل توجهی در خطر مشکلات ذهنی، حافظه و تمرکز می شود.

دکتر راسل ساویر از دانشگاه سینسیناتی، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل به دلیل رشد جمعیت افزایش می‌یابد، یافتن تغییراتی که می‌توانیم برای به تاخیر انداختن یا کند کردن پیشرفت مشکلات شناختی ایجاد کنیم، مهم است. ما به ویژه علاقه مند بودیم ببینیم که آیا رژیم غذایی بر خطر اختلال شناختی در شرکت کنندگان تأثیر می گذارد یا خیر.

رژیم چگونه جادوی خود را عمل می کند؟

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH است که بر کاهش فشار خون تمرکز دارد.

ساویر گفت: “در میان اجزای رژیم MIND 9 گروه غذایی سالم برای مغز وجود دارد که شامل سبزیجات برگ سبز، سایر سبزیجات، آجیل، انواع توت ها، لوبیاها، غلات کامل، غذاهای دریایی، مرغ و روغن زیتون است.”

ساویر افزود: “در همین حال، پنج گروه غذایی ناسالم – گوشت قرمز، کره و مارگارین، پنیر، غذاهای سرخ شده و فست فود، شیرینی ها – در رژیم غذایی MIND بسیار محدود هستند.”

رژیم غذایی MIND دارای تمام ویژگی های کلیدی مورد نیاز برای کاهش التهاب سیستمیک، تسهیل کاهش وزن، بهبود سلامت میکروبیوم، بهبود مقاومت به انسولین و کاهش چربی خون است.

بیش از 14000 نفر در این مطالعه شرکت کردند. در شروع مطالعه و دوباره یک دهه بعد، از شرکت کنندگان در مورد رژیم غذایی آنها پرسیده شد و تحت الکتروکاردیوگرام، اندازه گیری فشار خون و آزمایش خون قرار گرفتند.

سپس محققان رژیم های غذایی را با رعایت بیشتر پارامترهای رژیم غذایی MIND امتیاز دادند.

این مطالعه نشان داد افرادی که رژیم MIND را با دقت بیشتری نسبت به افرادی که از رژیم MIND پیروی نمی کردند، 4 درصد کمتر در معرض مشکلات حافظه و تفکر بودند. این یافته حتی پس از در نظر گرفتن ورزش، تحصیلات، استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی، شرایط پزشکی، سن، و اضطراب یا افسردگی نیز وجود داشت.

برای زنان، این خطر حتی بیشتر کاهش یافت – آنها 6 درصد کمتر در معرض خطر اختلال شناختی بودند.

ساویر در یک بیانیه خبری گفت: “این یافته ها مستلزم مطالعه بیشتر، به ویژه برای بررسی این اثرات متفاوت در بین مردان و زنان است، اما این هیجان انگیز است که در نظر بگیریم که افراد می توانند تغییرات ساده ای در رژیم غذایی خود ایجاد کنند و موثرتر باشند.” به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکلات شناختی را کاهش داده یا به تاخیر می اندازد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا