سلامت خانواده

رژیم کتوژنیک ممکن است پیری قلب و کلیه را تسریع کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیکال نیوز، دانشمندان اخیرا تحقیقاتی را روی موش ها انجام دادند تا ببینند رژیم های کتوژنیک چه تاثیری بر اندام های داخلی بدن دارند.

آنها دریافتند افرادی که از رژیم کتوژنیک، معروف به کتو پیروی می کنند، تمایل به خوردن غذاهایی دارند که چربی بیشتری دارند و کربوهیدرات کمتری دارند.

دانشمندان در مطالعه کنونی دریافتند که موش‌هایی که رژیم‌های کتوژنیک داشتند، افزایش سرعت پیری سلولی را در اندام‌های خود تجربه کردند.

با افزایش نرخ چاقی، بسیاری از مردم به رژیم‌هایی روی می‌آورند که فکر می‌کنند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. رژیم کتو که به طور سنتی برای درمان صرع استفاده می شود، یکی از این رژیم هاست که محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

برخی از ویژگی های رژیم کتو شامل خوردن مقادیر بالاتر چربی و کاهش کربوهیدرات است.

محققانی که مطالعه فعلی را انجام دادند، با آزمایش رژیم‌های کتوژنیک روی موش‌ها، نگاهی دقیق‌تر به رژیم‌های غذایی کتوژنیک انداختند تا ببینند این رژیم چگونه بر سلامتی تأثیر می‌گذارد. آنها در درجه اول به این موضوع علاقه داشتند که آیا رژیم غذایی به پیری سلولی کمک می کند یا خیر.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که هنگام مقایسه گروهی از موش‌های تحت رژیم کتوژنیک با گروه کنترل، موش‌هایی که رژیم کتوژنیک داشتند، نرخ بالاتری از پیری را در اندام‌های خود تجربه کردند.

محققان به بررسی نشانگرهای سلامتی مختلف مانند کتون ها، گلوکز، حساسیت به انسولین، تری گلیسیرید، کلسترول خوب و کلسترول بد در موش ها پرداختند. آنها همچنین نمونه هایی از قلب، کبد و کلیه ها را برای شواهد آسیب بررسی کردند.

دانشمندان دریافته اند که رژیم کتوژنیک در پیری سلولی در برخی از اندام های اصلی بدن از جمله قلب و کلیه ها نقش دارد.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، “پیری سلولی معمولاً به عنوان یک فرآیند آسیب شناخته می شود که منجر به بیماری چند سیستمی یا پیری می شود.”

وقتی سلول‌های پیر نمی‌میرند، می‌توانند منجر به التهاب، آسیب به اندام‌ها و ایجاد تومور شوند.

با بررسی بیشتر این موضوع، محققان دریافتند که روند پیری سلولی احتمالاً به پروتئین‌های AMPK و p53 مرتبط است. هنگامی که محققان مسیرهای این پروتئین ها را مسدود کردند، موش ها سطح پیری سلولی یکسانی نداشتند.

دانشمندان همچنین کنجکاو بودند که آیا پیری سلولی برگشت پذیر است، بنابراین آنها موش های بیشتری را در رژیم کتوژنیک آزمایش کردند، به نشانگرهای زیستی آنها نگاه کردند و دریافتند که با گذشت زمان، نشانگرهای پیری سلولی پس از ترک رژیم کاهش می یابد.

در حالی که رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند باعث آسیب شوند، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان آن را از طریق داروهایی که پروتئین‌های خاصی را مسدود می‌کنند یا از طریق پایبندی متناوب به رژیم کنترل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا