سلامت خانواده

رژیم غذایی مناسب برای پرکاری تیروئید

به گزارش خبرآنلاین، اگر پرکاری تیروئید دارید، درمان آن ضروری است زیرا سطح بالای هورمون های تیروئید در بدن شما می تواند سمی باشد. در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید ممکن است منجر به مشکلات قلبی، پوکی استخوان و خطر شکستگی و سایر مسائل شود.

اگر شما نیز از این بیماری رنج می برید و به دنبال درمان آن هستید، باید بدانید که با رعایت یک رژیم غذایی سالم می توانید از این عارضه پیشگیری کرده و حتی آن را درمان کنید. پس این مقاله را از دست ندهید.

1) غذاهای کم ید

ماده معدنی ید نقش کلیدی در تولید هورمون های تیروئید دارد. بنابراین، رژیم غذایی کم ید به کاهش هورمون های تیروئید کمک می کند. این غذاها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید: نمک بدون ید، قهوه یا چای (بدون شیر یا خامه های حاوی لبنیات یا سویا)، سفیده تخم مرغ، میوه های تازه یا کنسرو شده، آجیل بدون نمک، نان خانگی یا بدون نمک، محصولات لبنی و تخم مرغ، ذرت بو داده با نمک بدون ید، جو، سیب زمینی، عسل.

2) ادویه جات ترشی جات

برخی از ادویه ها خواص ضد التهابی دارند و برای متعادل کردن فرآیند تیروئید مفید هستند. با افزودن ادویه هایی مانند زردچوبه، فلفل چیلی سبز و فلفل سیاه به رژیم غذایی خود از خواص آنتی اکسیدانی این ادویه ها بهره مند شوید.

3) چربی های سالم

چربی های موجود در غذاهای کامل و غنی شده به کاهش التهاب کمک می کند و به محافظت از تیروئید و تعادل هورمون های آن کمک می کند. چند نمونه از چربی های سالم عبارتند از: روغن بذر کتان، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، آووکادو، آجیل و دانه های بدون نمک.

4) کلسیم و ویتامین ها D

پرکاری تیروئید باعث استخوان های ضعیف و شکننده می شود. ویتامین D و کلسیم برای ساخت و حفظ استخوان های سالم ضروری هستند.

غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از: اسفناج، لوبیا سفید، کلم پیچ، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، شیر بادام، غلات غنی شده با کلسیم.

ویتامین D در غذاهای کم ید نیز یافت می شود. مانند: آب پرتقال غنی شده با ویتامین D، غلات غنی شده با ویتامین D، جگر گاو، قارچ، ماهی های چرب مانند سالمون و خال مخالی.

حرف پایانی

تغییرات رژیم غذایی می تواند به تعادل عملکرد تیروئید کمک کند و از بدن در برابر اثرات پرکاری تیروئید محافظت کند. در رژیم غذایی کم ید از غذاهای خانگی سالم استفاده کنید و تا حد امکان از رفتن به رستوران و مصرف غذاهای فرآوری شده و سس های آماده خودداری کنید.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا