سلامت خانواده

رژیمی که استرس را کاهش می دهد

به گزارش خبرآنلاین، ویژگی رژیم کتوژنیک مصرف پرچرب، کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط ​​است. این رژیم غذایی به دلیل فواید متابولیکی و روانی تایید شده است.

همشهری در خبری نوشت: یک مطالعه تجربی جدید از دانشکده پزشکی استنفورد از بهبود علائم در بیماران مبتلا به بیماری شدید روانی پس از رژیم کتوژنیک 4 ماهه و درمان استاندارد خبر داده است. بر اساس یافته های موجود، این تحقیق جدید مزایای روانی بالقوه رژیم غذایی را برای عموم مردم بررسی می کند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله Nutrition منتشر شد، نشان می‌دهد که پیروی از رژیم کتوژنیک ممکن است با سلامت روانی و عاطفی بهتر در جمعیت عمومی همراه باشد و فواید آن در طول زمان افزایش می‌یابد.

رژیم کتوژنیک استرس را کاهش می دهد

محققان دانشگاه نورثامبریا در نیوکاسل آپون تاین، انگلستان، همچنین بررسی کردند که چگونه رژیم کتوژنیک بر جنبه های مختلف سلامت روان، از جمله خلق و خو (آرامش، رضایت، هوشیاری)، استرس شناختی و عاطفی، علائم افسردگی و اضطراب، و احساس تنهایی تأثیر می گذارد. محققان با استفاده از داده‌های دو نظرسنجی آنلاین، پیامدهای سلامت روان افرادی را که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کردند با رژیم‌های دیگر مقایسه کردند.

نویسندگان این مطالعه شرکت کنندگان را از طریق رسانه های اجتماعی برای دو مطالعه کوهورت انتخاب کردند:

مطالعه کوهورت 2022 – 276 شرکت کننده

همه شرکت کنندگان 18 سال یا بیشتر بودند و از نظر بالینی با اختلالات خلقی، اضطراب، رشد عصبی و عصبی تشخیص داده نشده بودند. شرکت کنندگان در مطالعه کوهورت اول به نظرسنجی هایی پاسخ دادند که شامل مقیاس خلق و خوی آنالوگ بصری و مقیاس استرس ادراک شده بود، در حالی که شرکت کنندگان در مطالعه کوهورت دوم نظرسنجی هایی را تکمیل کردند که شامل مقیاس استرس اضطراب افسردگی و مقیاس تنهایی بود. .

از شرکت کنندگان در هر دو مطالعه کوهورت سوالات دموگرافیک، اجتماعی-اقتصادی و سلامتی پرسیده شد و عادات غذایی شرکت کنندگان در دو گروه با استفاده از یک پرسشنامه یک هفته ای 45 سوالی جمع آوری شد. برای شناسایی الگوهای غذایی کتوژنیک در این مطالعات، غذاها بر اساس سازگاری با رژیم کتوژنیک دسته بندی شدند:

سازگار با کتوژن: گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، برخی از محصولات لبنی، تخم مرغ، توفو، تمپه، آجیل، بیشتر سبزیجات، چای و قهوه.
کتوژنیک قابل قبول: میوه ها (تازه یا یخ زده)، اکثر آب میوه ها، کدو تنبل، نوشیدنی های کم کالری یا رژیمی، جایگزین های خاص گوشت، پنیر دلمه و اسپری های لبنی یا غیر لبنی.
کتوژنیک نیست: میوه های کنسرو شده در شربت یا خشک، غلات، سیب زمینی، لوبیا و حبوبات، تنقلات و نوشیدنی های شیرین، چیپس و تنقلات خوش طعم، ماست های کم چرب و طعم دار، و گوشت های نان یا کوبیده شده، مرغ و ماهی.

رژیم کتوژنیک استرس را کاهش می دهد

در این نظرسنجی ها همچنین از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند، دلیل اصلی آنها برای پیروی از رژیم غذایی، و اینکه آیا سطح کتون خود را اندازه گیری کرده اند و اگر چنین است، آخرین نتایج آزمایش آنها چه بوده است. پرسیده شد (آزمایش کتون خون در مورد یک عارضه جدی دیابت به نام کتواسیدوز دیابتی یا DKA هشدار می دهد. سطوح بالای این ماده در خون می تواند نشان دهنده قند خون بسیار بالا باشد. کتون های زیاد منجر به کتواسیدوز دیابتی، یک فوریت پزشکی می شود).

افرادی که رژیم کتوژنیک را گزارش می کنند باید حداقل یک هفته به آن پایبند بوده باشند تا در تحلیل نهایی به عنوان پیرو رژیم کتوژنیک در نظر گرفته شوند. کسانی که اعلام کردند از رژیم کتوژنیک پیروی نمی کنند، به سادگی در گروه «رژیم های دیگر» قرار گرفتند.

نتایج نظرسنجی 220 شرکت کننده را که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند در دو مطالعه کوهورت شناسایی کرد. انگیزه اصلی آنها برای اتخاذ رژیم کتوژنیک، سلامت کلی و کاهش وزن بود.

قابل ذکر است که بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان سطح کتون خون خود را کنترل نکردند و وضعیت واقعی کتوز آنها تا حد زیادی تایید نشده باقی ماند.
در اولین مطالعه کوهورت، میانگین شاخص توده بدنی (BMI) به عنوان اضافه وزن در بین رژیم‌های کتوژنیک و کسانی که از رژیم‌های دیگر پیروی می‌کنند طبقه‌بندی شد.

با این حال، افرادی که رژیم کتوژنیک دارند BMI به طور قابل توجهی بالاتر از رژیم های دیگر داشتند، مسن تر بودند و احتمال فشار خون بالا بیشتر بود.
نتایج گروه دوم الگوهای سنی مشابهی را نشان داد اما تفاوت معنی‌داری در فشار خون یا BMI بین گروه‌های رژیم غذایی وجود نداشت.
هر دو مطالعه همگروهی بهزیستی روانشناختی بهتری را در میان افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند گزارش کردند، از جمله:

حالات خلقی برتر (آرامش، رضایت، هوشیاری)
کاهش اضطراب و افسردگی
استرس و تنهایی کمتر
این مزایای روانشناختی بدون توجه به سطوح کتون ظاهر شد، و نشان می‌دهد که عادات غذایی پایدار ممکن است بدون توجه به تغییرات متابولیک به سلامت روان کمک کند.
شرکت کنندگان در مطالعه کوهورت اول به طور متوسط ​​24 ماه و در مطالعه کوهورت دوم 44 ماه رژیم کتوژنیک را دنبال کردند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که برخلاف تحقیقات قبلی، پیروی طولانی‌تر از رژیم کتوژنیک با خلق و خوی بهتر مرتبط است.

جاسمین ساوان، روانپزشکی که در این مطالعه شرکت نداشت، با توصیف اینکه چگونه یک رژیم کتوژنیک ممکن است بهزیستی ذهنی را بهبود بخشد، گفت که می تواند سطوح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش دهد و آرامشی مشابه اثرات بنزودیازپین ها ایجاد کند. برای درمان بیماری های مختلف از جمله اضطراب استفاده می شود).
ساون در ادامه توضیح داد که رژیم کتوژنیک ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین که خلق و خو را تنظیم می کنند و میکروبیوم روده که بر رفتار و پاسخ به استرس تأثیر می گذارد تأثیر بگذارد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا