سلامت خانواده

رویکرد ما به سالمندان بیماری محور است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورای آینده نگری، نظریه پردازی و پایش کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران در آستانه روز جهانی سالمندی به بررسی ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت سالمندان و چگونگی آن پرداختند. برای اداره این منطقه

در این جلسه بطول احمدی از اعضای گروه سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: در جریان تنظیم سند سلامت زنان و بررسی موضوع توانمندسازی زنان در دوران سالمندی نکاتی که این امر را متمایز می کند. گروهی از مردان و زنان مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: زنان با وجود اینکه طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند، بیماری ها و محدودیت های مزمن مانند فقر و ناتوانی را برای مدت طولانی تری تجربه می کنند. همچنین مسئولیت رسیدگی به سایر سالمندان خانواده را بر عهده دارند و احساس تنهایی بیشتری را تجربه می کنند و باید گفت سواد سلامت در این قشر باید بیشتر ترویج شود. خودمراقبتی آنها به بهبود سلامت اعضای خانواده، محله و جامعه کمک خواهند کرد.

احمدی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد میانسال از والدین سالمند خود مراقبت می کنند، گفت: هزینه های بالای نگهداری از سالمندان آنها را با مشکل مواجه کرده است و اگر نسل سالمند سالم باشد و دچار بیماری و ناتوانی نشود، یک مشکل است. الگویی برای نسل آینده و مایه امید برای جوانان. تبدیل به جمعیت می شود.

علی حائری عضو دائم و رئیس گروه سلامت و همکاری های بین المللی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: تفاوت فلسفی کودکی و سالمندی در قرآن نیز مورد تاکید قرار گرفته است و کودکی انفجار رشد و حالت است. قبل از کمال انسان و پیری نیز دوره فرسایش است. و کمبود پس از کمال است. زیرا افراد بالای 65 سال ممکن است در هر لحظه از زندگی خود دچار وقفه و علائمی در جریان خون رگ های کوچک مغز شوند و با برگرداندن جریان خون به حالت طبیعی که یک مفهوم قرآنی است، مشکل حل می شود. نقشه یعنی پس از کمال در عصر دوباره کاهش یابد میانسالی به خواست خدا اتفاق می افتد.

عبدالرحمن رستمیان، عضو فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در انجمن سالمندان تجربه موفقی داشته است و خوب است از تجربیات و امکانات سایر نهادها مانند شهرداری ها برای این کار استفاده شود. به عنوان مثال، باز کردن مکان هایی برای آموزش بهداشت برای سالمندان در پارک ها. می توانند بسیار موثر باشند و خودمراقبتی در کنار تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی یکی از مهم ترین عناصر در به تعویق انداختن پوکی استخوان در سنین بالا است.

حسین ملک افضلی عضو دائمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه حل مشکلات سالمندان جنبه اجتماعی دارد و می توان با برنامه های اجتماعی برای ارتقای سلامت سالمندان در محله محوری این مهم را محقق کرد. روش در مرکز بهداشت مردم باید در هر محله ای برای مردم نقش داشته باشند.

بعد محسن چیزها متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: رویکرد ما نسبت به سالمندان بیماری محور بوده است و اگر توجه به فعالیت بدنی، بهداشت دهان و دندان و… به عنوان رویکردی به سلامت معطوف شود. سالمندان بر اساس برنامه های مناسب برای سالمندان می توان از ظرفیت شبکه سلامت نیز در این راستا استفاده کرد.

وی گفت: همه کمیسیون های مجلس، نهادهای اجرایی، وزارت راه و شهرداری و… باید به این حوزه توجه کنند.

در پایان محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در جمع بندی مباحث و نظرات مطرح شده گفت: این نشست ترسیم واقع بینانه راهکارهای قابل اجرا برای ارتقای سلامت سالمندان است.

وی افزود: در این زمینه و مسائل دیگر از نظر فرهنگ اسلامی یک ارزش محوری وجود دارد که به آن بصیرت گفته می شود و بصیرت یعنی توانایی دیدن آنچه با یک نگاه ساده دیده نمی شود و نیاز به خرد و تفکر جاری و حل دارد. مشکلات در حوزه سالمندان چنین می طلبد که بصیرتی است.

محققی ادامه داد: از این نشست هفت راهبرد و پنج اقدام انتخاب شد آوردن و تبدیل به مجموعه ای کاربردی از راه حل ها خواهد شد.

معاون علمی فرهنگستان تصریح کرد: اسناد فرهنگستان پس از پرداختن به یک موضوع ضروری نظام سلامت و بر اساس خروجی های آن جلسه انجام می شود، بنابراین سند حمایتی بر اساس این جلسه با رویکرد تهیه می شود. عملی بودن و عاری از احساسات بوده و برای بررسی بیشتر در اختیار حاضرین در جلسه قرار خواهد گرفت و از مسئولین نظام سلامت دعوت خواهیم کرد تا نگاهی عملی به این جلسه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا