اخبار سلامت

روند کُند تأیید تجهیزات پزشکی تولیدداخل در معاونت درمان

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا شرکتی امروز در نشست خبری انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی ایران درباره چالش های موجود در حوزه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: حدود 90 درصد تجهیزات پزشکی در حال استفاده در بیمارستان ها است. در داخل کشور تولید می شود و برای تجهیزات وارداتی و عمدتاً مربوط به تجهیزات تصویربرداری نیز ارز 28500 تومانی تعلق می گیرد.

وی افزود: میزان صادرات تجهیزات پزشکی کم و حدود 50 میلیون دلار است که بخشی از دلایل پایین بودن تحریم آن است. البته این تجهیزات ایرانی به 40 کشور دنیا صادر می شود که همه آنها بر اساس استانداردهای سختگیرانه جهانی است.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه اخیراً کلیه تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت داخل که نیاز به مجوز تولید از معاونت تجهیزات سازمان غذا و دارو دارند، قبل از صدور مجوز باید به تایید کمیته ارزیابی بالینی معاونت درمان برسد. چه مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است؟ وی گفت: یکی از بزرگترین چالش هایی که در حوزه تجهیزات پزشکی داریم این است که قبلا اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو این فرآیند تایید را انجام می داد و محصولات تولیدکنندگان تایید می شد. در بخش بالینی با گذراندن مراحل فنی توسط آزمایشگاه‌ها، کمیته‌ای در معاونت پزشکی ایجاد شده است که در آن همه افراد در آن کرسی حضور دارند و در این کمیته محصولات تجهیزات پزشکی تولید داخل. باید بررسی شود و این کمیته آن را بررسی می کند و برای تایید به سازمان غذا و دارو ارسال می کند.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که روند تصویب تجهیزات پزشکی ساخت داخل در این کمیته بسیار زمان بر و کند است و با توجه به انباشته شدن موارد موجود، اساساً اجرای چنین اساسنامه ای نوعی سم برای تولید است. تجهیزات و باعث طولانی شدن فرآیند تولید می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات پزشکی وارداتی نیز در این کمیته بررسی می شود؟ وی بیان کرد: ممکن است برخی از اقلام وارداتی در این کمیته بررسی شود اما عمدتا این تاییدیه ها برای این اقلام با گواهی FDA صادر می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا