بهداشت و درمان

روغن ماهی به سالمندان پرخطر در پیشگیری از آلزایمر کمک می کند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، پژوهشگران گزارش دادند که سالمندان با خطر ژنتیکی بالای آلزایمر در صورت مصرف کپسول روغن ماهی، تحلیل کندتر سلول های عصبی مغزشان را تجربه می کنند.

به گفته مؤسسه ملی پیری، این افراد دارای گونه ژن APOE4 هستند که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد و با سن شروع کمتر مرتبط است.

ژن بومن، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «این واقعیت که شکست یکپارچگی عصبی در افرادی که به طور تصادفی تحت درمان با امگا 3 قرار گرفتند و در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند، کند شد، قابل توجه است. و نیاز به آزمایش بالینی بزرگتر در جمعیت های متنوع تر در آینده دارد.”

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که مکمل های روغن ماهی به طور کلی برای همه افراد مسن مفید نیستند.

برای این مطالعه، محققان 102 فرد 75 ساله و بالاتر را که سطوح نسبتاً کمی از اسیدهای چرب امگا 3، جزء مفید روغن ماهی، داشتند، انتخاب کردند.

محققان می گویند که مکمل های روغن ماهی به عنوان وسیله ای برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به مشکلات حافظه پیشنهاد شده است.

شرکت کنندگان در شروع مطالعه و پس از سه سال اسکن مغزی MRI دریافت کردند تا به دنبال ضایعات ماده سفید در مغز باشند.

همه سطوح نسبتاً بالایی از ضایعات ماده سفید داشتند اما سالم و عاری از زوال عقل بودند. به گفته محققان، این ضایعات می توانند توانایی عروق خونی برای تغذیه سلول های مغز را مهار کرده و خطر ابتلا به زوال عقل را در آینده افزایش دهند.

از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد مکمل های روزانه روغن ماهی مصرف کنند و نیمی دیگر دارونما مبتنی بر دانه سویا مصرف کردند.

به گفته محققان، اسکن‌های MRI کاهش جزئی در پیشرفت ضایعات ماده سفید در بین افرادی که روغن ماهی مصرف می‌کنند، نشان داد، اما به اندازه‌ای نبود که از نظر آماری معنی‌دار باشد.

با این حال، حاملان APOE4 که روغن ماهی مصرف کردند، یک سال پس از شروع مصرف روغن ماهی، کاهش قابل توجهی در تجزیه یکپارچگی سلول های مغزی خود در مقایسه با گروه دارونما تجربه کردند.

بومن گفت: “این اولین کارآزمایی پیشگیری از زوال عقل است که از ابزارهای پیشگیری مدرن مانند آزمایش خون و اسکن مغز استفاده می کند تا نه تنها افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل را شناسایی کند، بلکه افرادی را که برای دریافت مداخلات تغذیه ای خاص مناسب هستند، شناسایی می کند.” آهسته تر.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا