سلامت خانواده

روش و مراحل استریل کردن تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی در تماس با عوامل بیماری زا به سرعت آنها را جذب و منتقل می کند. عقیم سازی راهی برای خلاص شدن از شر باکتری ها، ویروس ها و میکروب هایی است که سطوح دستگاه های پزشکی را به عنوان خانه ای امن برای زندگی و رشد انتخاب کرده اند. برای از بین بردن کامل این عوامل بیماری زا باید مراحل و روش هایی انجام شود که موضوع بحث ما در این مقاله است.

چرا تجهیزات پزشکی باید استریل شوند؟

شاید تصور کنید که در محیط بیمارستانی که انواع بیماری ها، ویروس ها و عوامل بیماری زا وجود دارد، استریل کردن کار بیهوده ای به نظر می رسد، زیرا این تجهیزات دائماً آلوده هستند. اما باید بدانید که در محیط های حساس مانند اتاق عمل، اگر هر یک از تجهیزات آلوده به ویروس، میکروب یا باکتری باشد، احتمال انتقال بیماری و عفونت در بیمار بسیار زیاد است.

در صورت عدم استریل کردن تجهیزات و محیط های پزشکی و درمانی، احتمال عفونت در زخم جراحی، عفونت خون، مجاری ادراری و حتی بیماری های عفونی مانند ایدز وجود دارد. بنابراین در هر مرکز درمانی لازم است تمامی تجهیزات و محیط پزشکی با رعایت استانداردهای استریلیزاسیون ضدعفونی شود تا ایمنی و سلامت بیماران و کارکنان به خطر نیفتد.

مراحل استریل کردن تجهیزات پزشکی چیست؟

برای حذف میکروب ها، آلودگی ها و سایر عوامل عفونی و بیماری زا از تجهیزات و دستگاه های پزشکی، لازم است مراحل استریلیزاسیون به طور دقیق و متوالی انجام شود. شرح هر مرحله و اقدامات لازم در هر بخش استریلیزاسیون در زیر آورده شده است.

تمیز کردن اتاق استریل و تجهیزات

در مرحله اول استریل کردن، اتاق استریل و تجهیزات موجود باید تمیز شوند. برای این کار می توانید از ابتدایی ترین روش شستشو یعنی آب و مواد شوینده استفاده کنید. این مرحله را دست کم نگیرید، زیرا اکثر میکروب ها، قارچ ها و آلودگی های سطحی با شستشوی اولیه از بین می روند.

ضدعفونی محیط و تجهیزات

در این مرحله با کمک محلول‌های ضدعفونی‌کننده مختلف که بر اساس نوع تجهیزات پزشکی و میزان آلودگی آن‌ها مشخص می‌شود، به جنگ میکروارگانیسم‌هایی می‌رویم که میکروب‌های زنده و عامل انتقال بیماری هستند.

دقت، مهارت و استفاده از تجهیزات ضدعفونی در این مرحله نقش زیادی در نتیجه استریل کردن دارد. یکی از رایج ترین ضدعفونی کننده ها اتیل الکل 70 درصد است که برای تجهیزات پزشکی مانند دستگاه های الکتروشوک و مانیتور استفاده می شود.

عقیم سازی، آخرین مرحله از فرآیند استریلیزاسیون

پس از طی مراحل فوق، نوبت به عاری سازی محیط و تجهیزات از هر گونه پاتوژن یا بیماری زا می رسد. انتخاب نوع تجهیزات لازم برای استریلیزاسیون و نحوه کار با آنها به قدری مهم است که در اثر کوچکترین بی دقتی امکان زنده ماندن ویروس ها و باکتری ها وجود دارد و عملاً فرآیند استریلیزاسیون بدون منفعت و حتی با یک نتیجه منفی

چگونه تجهیزات پزشکی را استریل کنیم؟

با توجه به نوع وسایل پزشکی، میزان آلودگی و اهمیت آن ها در محیط پزشکی، روش های مختلفی برای عقیم سازی وجود دارد. البته نباید از نقش فناوری و فناوری های جدید در پیشرفت و موفقیت فرآیند استریلیزاسیون غافل شد.

استریلیزاسیون با حرارت خشک

برخی تجهیزات پزشکی از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده اند و هیچ محدودیت زمانی برای استریل کردن آنها وجود ندارد. در روش حرارت خشک باید تجهیزات را در دمای 300 درجه فارنهایت یا حتی بالاتر برای مدت طولانی نگه داشت تا تمامی عوامل بیماری زا مقاوم از بین بروند.

استریلیزاسیون با بخار

این روش را می توان رایج ترین و البته پرطرفدارترین روش استریل کردن تجهیزات پزشکی دانست. در استریلیزاسیون با بخار، زمانی که مواد ضدعفونی کننده بر روی سطوح تجهیزات پخش شده باشد، آب داغ با فشار قابل کنترل و بسیار بالا به آنها اعمال می شود تا تمیز و استریل شوند.

استریلیزاسیون شیمیایی

مواد شیمیایی با غلظت ها، اثرات و فرمولاسیون های مختلف برای استریل کردن تجهیزات پزشکی تولید شده است که نقش بسزایی در فرآیند استریل سازی دارند.

محلول‌های SayaSept-HI، Septi Turbo و wavicide 01 هر کدام می‌توانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و پاتوژن‌های خاصی را کاملاً از بین ببرند، مشروط بر اینکه دستگاه برای مدت معینی در این محلول‌ها غوطه‌ور شود و سپس آن را با آب بشویید و بگذارید کاملاً خشک شود.

استریل کردن با گاز پلاسما

اگر تجربه استریل کردن تجهیزات پزشکی را دارید، احتمالاً این نام و روش را بسیار کم شنیده و استفاده کرده اید. در این روش گران قیمت که نیاز به تجهیزات و شرایط خاصی دارد، گاز پلاسمایی ایجاد شده از پراکسید هیدروژن در محفظه ای قفل شده و تجهیزات را استریل می کند.

استریل کردن با نور UV

پس از معرفی روش های استریل تجهیزات پزشکی که اغلب زمان زیادی برای استریل شدن نیاز دارند، می خواهیم شما را با استریل سازی با نور UV آشنا کنیم. در این روش که تنها 60 ثانیه طول می کشد، یک دستگاه ویژه اشعه UV را با طول موج 254 نانومتر به سمت تجهیزات هدایت می کند و عوامل بیماری زا و آلودگی هایی مانند قارچ ها را از بین می برد.

خطرات تهدید کننده عقیم سازی تجهیزات پزشکی

روش و مراحل استریل کردن تجهیزات پزشکی

فرآیند استریل کردن تجهیزات پزشکی و محیط اگر به درستی انجام نشود خطرناک است. بیایید با هم خطرات یا مضرات استریل کردن ناموفق تجهیزات پزشکی و درمانی را بررسی کنیم. اگر فرآیند استریلیزاسیون برای نوع تجهیزات مناسب نباشد، احتمال آسیب رساندن به آنها وجود دارد. برای درک بهتر این موضوع، استریل کردن تجهیزات پزشکی پلاستیکی مانند ماسک های اکسیژن با دمای بالا و حرارت خشک را تصور کنید. تنها نتیجه ذوب شدن این دستگاه کاربردی است که دیگر کار نمی کند.

گاهی اوقات روش های استریلیزاسیون خارج از استانداردهای جهانی بوده و مورد تایید هیچ نهادی نیست. برای اطمینان از ایمنی وسایل پزشکی و استریل شدن آنها، بهتر است به سازنده اعتماد کنید و دستورالعمل های استریلیزاسیون (IFU) را برای هر دستگاه مطالعه کنید.

اگر به شما بگوییم که با استریل کردن، ممکن است بیماری یا آلودگی بیشتری منتقل شود، مطمئناً متعجب خواهید شد. یک روش اشتباه، بی احتیاطی در حین کار و بی توجهی به مرحله اول استریلیزاسیون که نظافت است، می تواند احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش دهد.

اگر تجهیزات خریداری شده کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است در طی فرآیند استریلیزاسیون و درمان با مواد ضدعفونی کننده قوی رنگ، کیفیت و کارایی خود را از دست بدهند.

تجهیزات پزشکی را از کجا بخریم؟

روش و مراحل استریل کردن تجهیزات پزشکی

اگر به قصد اطلاع از روش، مراحل و اهمیت استریل کردن تجهیزات و ملزومات پزشکی به این صفحه آمده اید و این متن را تا این لحظه مطالعه کرده اید، کمی بیشتر وقت بگذارید و با فروشنده مطمئنی که قبلا تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی درجه یک، با کیفیت و متنوع برای سالها. به شما کمک می کند که یکدیگر را بشناسید.

aryateb.com سایتی است که در آن می توانید هر آنچه را که در زمینه تجهیزات پزشکی نیاز دارید خریداری کنید. در aryateb.com نیازی به خرید حضوری نیست و زحمت حمل وسایل سنگین و بزرگ را نخواهید داشت.

پس از خرید و پرداخت آنلاین مبلغ از این مجموعه، سبد سفارش شما در کمترین زمان و هر کجا که بخواهید به دست شما می رسد. آیا خرید موفق، سریع و آسان ویژگی دیگری دارد؟

کلیه تجهیزات پزشکی مورد استفاده در اتاق عمل، بیمارستان و سایر محیط های پزشکی باید بر اساس استانداردهای بین المللی استریل شوند. برای استریل کردن تجهیزات پزشکی ابتدا باید آنها را با آب و مواد شوینده تمیز کنید سپس از یک ضدعفونی کننده قوی استفاده کنید تا محیط و تجهیزات را از آلودگی و عوامل بیماری زا نجات دهید.

کار تمام نشده و برای از بین بردن کامل همه عوامل بیماری زا نوبت به آخرین مرحله استریلیزاسیون می رسد که با روش هایی مانند بخار، مواد شیمیایی، حرارت خشک و اشعه ماوراء بنفش انجام خواهد شد. دقت، احتیاط و انتخاب روش مناسب برای نوع تجهیزات نقش زیادی در موفقیت نتیجه کار دارد.

برای خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی با کیفیت که در تماس با مواد ضدعفونی کننده اثربخشی خود را حفظ می کنند، سایت آریا طب را به یاد داشته باشید.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا