سلامت خانواده

روشی جدید برای تشخیص سریع سرطان روده بزرگ

به گزارش آنلاین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش خون جدید غربالگری سرطان کولورکتال (CRC) را برای بزرگسالان بالای 45 سال تایید کرد. تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار مهم است. اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه و قبل از گسترش یافت شود، میزان بقای نسبی پنج ساله 91 درصد است. اگر سرطان به نقاط دوردست بدن گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی پنج ساله به 14 درصد کاهش می یابد.

ایسنا در گزارشی نوشت: در آزمایش خون “شیلد” که توسط شرکت “گاردانت هلث” و پس از 10 سال تحقیق و توسعه و همکاری با سازمان های بهداشتی مطرح دنیا اختراع شد، علائم سرطان در DNA وارد شده از تومورها به جریان خون امکان پذیر می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا این فناوری را پس از دریافت نتایج کارآزمایی بالینی و توصیه یک کمیته مشورتی تایید کرد.

داده های این کارآزمایی بالینی که بر روی 20000 بیمار در بیش از 200 محل کارآزمایی بالینی در جوامع روستایی و شهری در 37 ایالت انجام شد، نشان داد که این آزمایش 83 درصد در تشخیص افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و 88 درصد در تشخیص مرحله اول دقیق است. سرطان های روده بزرگ دو و سه موفق بوده اند.

علاوه بر عملکرد، ارزش یک تست غربالگری باید با در دسترس بودن آن و احتمال استفاده افراد از آن سنجیده شود. اگرچه نتایج این آزمایش در تشخیص تومورهای پیش سرطانی به اندازه سایر گزینه‌های غربالگری مانند کولونوسکوپی و آزمایش‌های نمونه مدفوع خوب و دقیق نیست، کمیته مشورتی همچنان آن را توصیه می‌کند زیرا می‌تواند برای تعداد قابل توجهی از افرادی که به سایر موارد مقاوم هستند مؤثر باشد. گزینه های غربالگری بودن

به گزارش یورونیوز، سرطان کولورکتال (CRC) دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده و پس از آن سرطان ریه است. با این حال، طبق اعلام اتحادیه سرطان کولورکتال، از هر سه نفر در ایالات متحده که واجد شرایط غربالگری هستند، یک نفر آن را دریافت نمی کند.

«مایکل ساپینزا» مدیر عامل انجمن سرطان کولورکتال نیز از تصویب این آزمایش استقبال کرد و گفت: ارزش آزمایش غربالگری علاوه بر عملکرد آن باید با در دسترس بودن و احتمال استفاده افراد از آن سنجیده شود.

دکتر دانیل چانگ، متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، همچنین گفت: «شکاف مداوم در میزان غربالگری سرطان کولورکتال نشان می‌دهد که گزینه‌های غربالگری برای میلیون‌ها نفر جذاب نیست.»

وی افزود: به همین دلیل باید تصویب این آزمایش خون را جهشی بزرگ و راه حلی قانع کننده برای رفع خلأ موجود در این موضوع دانست. این تصمیم کمک می‌کند تا تست‌های غربالگری به‌طور گسترده‌تر در دسترس باشند و با افزایش نرخ غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان جان افراد بیشتری را نجات دهند.

بر اساس پیش‌بینی انجمن سرطان آمریکا، بیش از 150 هزار نفر در سال 2024 به CRC مبتلا خواهند شد و این بیماری عامل بیش از 53 هزار مرگ و میر خواهد بود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا