سلامت خانواده

روشی جدید برای تخمین امید به زندگی افراد مبتلا به تومورهای مغزی

به گزارش خبرآنلاین، در دهه های اخیر پیشرفت های چشمگیری در روش های تشخیص و درمان پزشکی صورت گرفته است. با این حال هنوز فرصت پیشرفت در روش های کنترل بیماری های مختلف به ویژه سرطان وجود دارد. تشخیص به موقع سرطان گام مهمی در درمان موثر این بیماری است زیرا شانس بقای فرد مبتلا را تعیین می کند.

مهر در خبری نوشت: گلیوما در بین انواع سرطان بسیار مهم است زیرا شایع ترین تومور اولیه مغزی است و دارای سطوح تهاجمی متفاوتی است. یکی از روش های مانیتورینگ این بیمار استفاده از MRI ​​است که دید بصری دقیقی از تومور و قسمت های مختلف آن ارائه می دهد و در نتیجه نظارت دقیق بر محل، شکل و ویژگی های ناحیه ای آن امکان پذیر است.

در این راستا، گروهی از محققان ایرانی داخل و خارج از کشور به نام های آرمین بنکدار، نسترن شکوری فر از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مجید سلطانی و کامران رحمی فر از دانشگاه واترلو کانادا، رابطه بین حداکثر قطر زیرمنطقه های تومور را با شاخص OS در موارد گلیوبلاستوما را بررسی کردند.

برای این منظور از پایگاه داده MRI بیماران گلیوبلاستوما استفاده کردند و آنها را بر اساس وضعیت جراحی برداشتن تومور به 2 گروه «حذف ناخالصی کامل» (GTR) و حذف مقدار نامشخص (NA) تقسیم کردند.

در مرحله بعد از الگوریتم خاصی استفاده کردند و حداکثر قطر زیرمناطق تومور را تخمین زدند.

سپس از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای بررسی رابطه بین حداکثر قطر مناطق زیر مجموعه و میزان بقای بیمار استفاده شد.

نتایج مدل‌های پیش‌بینی تک متغیره نشان داد که حداکثر قطر نواحی تومور اطراف با میزان بقای بیمارانی که رزکسیون تومور آنها ناشناخته است، مرتبط است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا