پرورش اندام

روش‌های تشخیص اصل بودن مکمل






تعیین اصالت یک مکمل بسیار مهم و در عین حال دشوار است. آیا تا به حال یک مکمل ارزان در باشگاه داشته اید؟قیمت دیده شدهشما هستید? یا مکمل مصرف کردYچه چیزی باعث می شود احساس بدی داشته باشید؟

مکمل های تقلبی علاوه بر هدر دادن پول شما برای سلامتی بسیار خطرناک هستند و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند. در این مقاله چند روش طلایی و بسیار موثر برای تشخیص مکمل اصلی از تقلبی به شما خواهیم گفت.

از کجا بفهمیم مکمل اصل است؟

بهترین راه برای اطمینان از اصالت مکمل خرید از داروخانه و مرکز معتبر است. اما در هر صورت، یادیگیری راه تشخیص اصالت مکمل مفید است و می تواند در شرایط مختلف مفید باشد. شما می توانید شخصاً مانند یک ورزشکار و بدنساز حرفه ای صحت مکمل خریداری شده را بررسی کنید.

مکمل های بدنسازی نیز مانند غذا با فیزیولوژی و سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد و اگر کوچکترین مشکلی در کیفیت محصول وجود داشته باشد صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. برای تشخیص اصالت مکمل به همه راه ها خواهیم گفت.

روش های تشخیص اصالت مکمل قبل از خرید

روش های مختلفی برای تشخیص مکمل اصلی از تقلبی وجود دارد. به راحتی و با کمی دقت می توانید به اصل یا تقلبی بودن مکمل پی ببرید. فقط موارد زیر را بررسی کنید.

1. تعیین اصالت مکمل از روی بارکد یا برچسب TTAC

سیستمی به نام TTAC وجود دارد که از طریق آن می توانید مکمل خود را درخواست کنید. روش های مختلف استعلام اصالت مکمل به شرح زیر است.

شناسایی اصالت مکمل

استعلام از طریق سایت TTAC

برای استعلام اصالت کالا از طریق وب سایت TTAC کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد صفحه شوید https://www.ttac.ir/Inquiry شوید؛
  2. کد 20 رقمی UID درج شده روی برچسب اصالت محصول را در کادر مربوطه وارد کنید.
  3. بر روی دکمه جستجو کلیک کنید و منتظر پاسخ سوال باشید.

استعلام از طریق پیامک

برای استعلام پیامکی باید برچسب اصالت کالا را خط بکشید تا کد 16 رقمی آن ظاهر شود. سپس کد اصالت را به شماره 20008822 ارسال نمایید نتیجه پس از دقایقی به اطلاع شما خواهد رسید.

استعلام از طریق اپلیکیشن TTAC

می توانید برنامه TTAC را نصب کنید. بارکد روی برچسب اصالت را اسکن کنید و به سرعت متوجه شوید که مکمل شما اصل است یا تقلبی.

2. کنترل درپوش محصول

یکی از راه های تشخیص اصالت مکمل، توجه به درپوش محصول است. درپوش باید به طور یکنواخت به لبه های ظرف محصول چسبانده شود و هیچ منافذی به داخل نداشته باشد. معمولاً نام برند سازنده روی درپوش حک می شود.

تشخیص مکمل جعلیتشخیص مکمل جعلی

3. بررسی هولوگرام

قانون شماره سه برای کنترل اصالت کالای خریداری شده، کنترل لوگوی شرکت و هولوگرام محصول است. بسیاری از برندهای معروف مکمل ها، هولوگرام ها را به گونه ای طراحی می کنند که قابل تقلید یا کپی نیست.

در زیر نمونه ای از هولوگرام مکمل اصلی و ما همچنین نمونه ای از لوگوی جعلی را می آوریم که برای برند Optimum Nutrition طراحی و به بازار عرضه شده است.

پروتئین آب پنیرپروتئین آب پنیر

4. کیفیت بسته بندی

مکمل های تقلبی معمولا بسته بندی مناسبی ندارند و حتی نام روی محصول دارای اشتباهات املایی است. تصویر زیر نمونه ای از این اشتباهات را نشان می دهد که نشان دهنده تقلبی بودن مکمل است می بینید

بسته بندی مکملبسته بندی مکمل

5. عکس روی محصول

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، راه های دیگری نیز برای تشخیص اصالت مکمل وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. یکی از آنها تطبیق عکس روی محصول با عکس اصلی آن است.

برچسب مکمل بدنسازیبرچسب مکمل بدنسازی

6. کنترل برچسب شبنم

قانون بعدی برای تشخیص اصالت مکمل، بررسی برچسب شبنم محصول است. باید به این برچسب توجه کنید و صحت آن را بررسی کنید. ساده ترین راه برای کنترل برچسب شبنم استفاده از برنامه بارکدخوان Barbar است.

برای استفاده از این اپلیکیشن ابتدا نرم افزار را نصب کنید و سپس کد روی برچسب شبنم را در نرم افزار اسکن کنید تا اطلاعات مربوط به واردات محصول بر روی صفحه نمایش گوشی شما ظاهر شود.

برچسب مکمل بدنسازیبرچسب مکمل بدنسازی

7. توجه به تاریخ تولید و انقضا و کد LOT

یکیراه دیگر برای تشخیص اصالت مکمل، شماره LOT یا کد شناسایی درج استبالا یا پایین محصول را بررسی کنید. بسیاری از شرکت های معتبر عرضه کننده مکمل های بدنسازی سرویسی دارند که می توانید به صورت آنلاین شماره روی محصول را بررسی کرده و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

مکمل تقلبیمکمل تقلبی

8. تفاوت قیمت محصول

مکمل بدنسازی محصولی گران قیمت است و قیمت بالای محصولات معمولا باعث محبوبیت نوع ارزان آن می شود. اگر مکملی که قصد خرید آن را دارید تفاوت قیمت زیادی با قیمت بازار دارد، بهتر است در خرید این مکمل تجدید نظر کنید.

توجه: در حال حاضر حدود 60 درصد از مکمل های موجود در بازار ایران تقلبی است و این زنگ خطری است که نشان می دهد مشتری باید با دقت بیشتری مکمل خود را انتخاب کند و روش های تشخیص اصالت مکمل را بداند.

راه های تشخیص مکمل اصلی از تقلبی در حین استفاده

در هنگام مصرف راه هایی برای تشخیص اصالت مکمل وجود دارد که در این قسمت به معرفی تمامی این روش ها و توضیح در مورد آن ها می پردازیم.

پد مخصوص در قسمت داخلی کلاهک

لنت داخل در را با دقت نگاه کنید، اگر مقوایی، شل و بی کیفیت بود و ساختار شبکه ای نداشت (سوراخ به داخل) قطعا تقلبی است. شرکت ها و کارخانجات مکمل سازی حتی به لنت داخل کلاهک که کیفیت خوبی دارد و ساختار شبکه ای دارد نیز توجه می کنند و روی پد کلاهک نشان و نام برند را نیز حک می کنند.

اما مکمل های تقلبی که به صورت انبوه در کارگاه های زیرزمینی تولید می شوند اهمیتی نمی دهند (یا نمی توانند اهمیتی بدهند) و فقط یک درپوش مقوایی با کیفیت پایین و نازک در داخل درب قوطی قرار می دهند. بنابراین بررسی پد داخل کلاهک راه خوبی برای تشخیص اصل بودن مکمل است.

تشخیص تکمیلی اصل از جعلیتشخیص تکمیلی اصل از جعلی

طعم، بو و رنگ محصول

اگر مکملی که خریده اید اولین خرید شماست، از رنگ، طعم و بوی آن می توانید بفهمید که مکمل معمولی است یا خیر. اگر طعم و بوی مکمل همیشگی تان متفاوت بود، این بار یک مکمل تقلبی به شما فروخته اند!

اما اگر اولین خرید شماست، به بوی مکمل توجه کنید؟ تند است؟ بوی ترشی میده؟ رنگش با اون چیزی که باید باشه فرق داره؟ آیا ناخوشایند است؟ اگر چنین است، پس مکمل تقلبی است و باید دور ریخته شود.

وزن محصول

برای تعیین اصل یا تقلبی بودن مکمل بر اساس وزن، ابتدا به وب سایت رسمی سازنده مکمل مراجعه کنید. در اکثر مواقع وزن دقیق و خالص محصول (بدون بسته بندی) درج شده است. اکنون محصول را روی ترازو دقیق وزن کنید. اگر وزن کمتر یا بیشتر بود، احتمال تقلبی بودن مکمل وجود دارد.

آزمایش انحلال مکمل در آب

یک روش ساده و خانگی برای تعیین اصالت مکمل، تست حلالیت در آب است. کافی است طبق دستورالعمل مصرف مکمل (که روی بسته بندی نوشته شده یا فروشنده برای شما توضیح داده است) مقداری مکمل را در مقدار مشخصی آب حل کنید و ببینید چگونه در آب حل می شود؟ دیر و ناهموار حل شد؟ ذرات معلق و توده های پلت شده تشکیل شده اند؟ یا یک لایه روغن روی آب؟ این موارد به احتمال زیاد نشانه تقلبی بودن مکمل هستند.

روش های تشخیص کراتین اصلی

پودر کراتینه رنگ ندارد و یک دست است. دانه های ریز و درشت یا رنگی یا کدر نشانه های مکمل تقلبی است. می توانید مقداری کراتین را روی کف دست خود بریزید و آن را خیس کنید، سعی کنید آن را به شکل توپ درآورید. آیا به من می چسبد؟ بنابراین به احتمال زیاد اصل است. هر چه پودر کراتین چسبندگی بیشتری داشته باشد، احتمال اصلی و با کیفیت بودن آن بیشتر است.

یک راه ساده برای تعیین اصالت یک مکمل، حل کردن آن در آب است. کراتین در واقع در آب محلول نیست. اما برای افزایش میزان جذب و اثربخشی آن در کارخانه میکرونیزه می شود. میکرونیزه شدن کراتین باعث حل شدن ذرات کراتین در آب می شود.

یک پیمانه 5 گرمی پودر کراتین را با 300 میلی گرم آب مخلوط کرده و خوب مخلوط کنید. اگر کراتین کامل در آب حل شود و به یک محلول شفاف و یک دست تبدیل شود، به احتمال زیاد کراتین شما اصل است.

کراتین واقعی طعم ندارد. سعی کنید کراتین را بدون اسانس تهیه کنید تا از طعم آن بتوانید اصالت آن را تشخیص دهید. مکمل کراتین واقعی اصلا نباید شیرین باشد.

چگونه بفهمیم قرص اصل است؟

در این محصول نام کشور سازنده و کارخانه به طور خاص و برجسته در انتهای قوطی حک شده است. به طوری که اگر انتهای محصول را لمس کنید، بیرون زدگی را کاملا احساس خواهید کرد. اگر این نوشته کثیف بود، پس شما با یک محصول جعلی سر و کار دارید. همچنین نام سازنده مکمل بر روی کاغذ قوطی به صورت برجسته درج شده است که با لمس آن متوجه آن خواهید شد.

بسیار مهم است که محصولی که دریافت می کنید دارای نام و شماره بارکد باشد تا بتوانید آن را پیگیری کنید. به راحتی می توانید بارکد آن را اسکن کنید. سپس تمام اطلاعات کامل محصول برای شما نمایش داده می شود.

چگونه می توان مکمل اصلی او را از تقلبی تشخیص داد؟

نحوه تشخیص مکمل اصلینحوه تشخیص مکمل اصلی

برچسب روی مکمل پروتئین آب پنیر، برچسب شبنم و کد 16 رقمی اصالت محصول را بررسی کنید تا از صحت آن مطمئن شوید. حتی اگر این چیزها درست بود، خیلی سریع اعتماد نکنید. تاریخ انقضا و شماره سریال باید صحیح باشد.

به بسته بندی و درپوش محصول دقت کنید و به دنبال نشانه های تقلبی باشید (مثلاً بسته بندی بی کیفیت یا چاپ ضعیف روی محصول). در نهایت طعم و رنگ محصول را بررسی کنید. اگر همه چیز درست بود و فروشنده اصل بود، پس شما محصول اصلی را دریافت کرده اید.

عوارض جانبی مکمل های تقلبی چیست؟

مصرف مکمل های تقلبی می تواند بسیار خطرناک باشد. دلیلش مشخص است، شما نمی دانید در محصول چیست! ممکن است هر گونه مواد ناخالص، مضر، غیربهداشتی و خطرناک در مکمل وجود داشته باشد که سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را دچار عوارض مختلفی کند.

واکنش های آلرژیک، مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، اختلالات کبدی و کلیوی، آسیب به سیستم ایمنی بدن و حتی خطر مسمومیت شدید و مرگ ناشی از اثرات مکمل ها و داروهای تقلبی ممکن است برای همیشه همراه شما باشد.

حرف پایانی

یک مکمل تقلبی هم منجر به ضرر مالی و هم در برخی موارد از دست دادن جان می شود. از سوی دیگر بازار از مکمل های تقلبی و واردکنندگان مختلف اشباع شده است تشخیص مکمل اصلی دشوار است. در این مقاله روش های مختلف تشخیص اصالت مکمل های مختلف را آموزش دادیم. برای خرید و استفاده از هر مکملی حتما از روش های بالا استفاده کنید.

منابع: بدنسازی هندی ـ هم افزایی– ابتدا بدن

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا