سلامت خانواده

روایت انتظارات جامعه پزشکی شهرستان ها از تهران – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، جلسه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی کل کشور به میزبانی تهران برگزار شد.

در این جلسه روسای نظام پزشکی شهرستان ها به بررسی مسائل و مشکلات جامعه پزشکی پرداختند که مشخص شد مشکلات آنها با پزشکان پایتخت متفاوت است.

شرایط خاص بهداشتی

در ابتدا محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این جلسه به بیان شرایط ویژه سلامت پرداخت و افزود: در گذشته روزهای سختی داشتیم و تلاش های زیادی در رسانه، دولت، مجلس و سایر بخش ها داشتیم. برای احقاق حقوق جامعه پزشکی .

وی ادامه داد: اگر درک درستی از شرایط فعلی به دست نیاوریم ممکن است به اشتباه برویم. باید از فرصت به دست آمده در دولت چهاردهم استفاده کرد و با هم افزایی و همکاری مشکلات را حل کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران گفت: نگذاریم حاشیه بر متن غلبه کند. ما باید منبع نفوذ کشورمان باشیم و اگر وقت گذاشتیم به فکر پیشرفت باشیم و هوشمندانه حاشیه ها را کنار بگذاریم.

موضوع تعرفه ها و دعاوی پزشکی

در همین حال محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی پشت تریبون قرار گرفت و به بیان مسائل و مشکلات جامعه پزشکی کشور پرداخت.

وی افزود: در آستانه بودجه هستیم کوچک ما برای کشور هستیم. پیگیری موضوع تعرفه و سهمی که قانون برای نهادهای خدماتی مانند نظام پزشکی در نظر گرفته است ضروری است. دولت با حضور دو نفر از نمایندگان جامعه پزشکی قطعا به حل این موضوع نگاه خواهد کرد.

فاضل گفت: نیازمند مشارکت و مطالبه از سوی وزارت بهداشت، دولت و سایر نهادها هستیم تا با استدلال محکم از موضوع تعرفه ها و مطالبات پزشکی حمایت کنند.

وی مطالبه گری و دیپلماسی سلامت را یکی از رویکردهای اساسی در شورای عالی نظام پزشکی دانست و افزود: از همه فعالان حوزه پزشکی شهرستان ها تقاضای تعرفه در سال جدید و سایر اولویت های بهداشتی داریم. تلاش مضاعفی داشته باشند

سهم پایین سلامت در تولید ناخالص داخلی

یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلاتی که جامعه پزشکی درگیر آن است، گفت: باید تعارف را کنار بگذاریم و شاهد مشکلات عدیده در حوزه پزشکی و سلامت باشیم. سهم پایین سلامت در تولید ناخالص داخلی نگرانی ماست. رهبر انقلاب همچنین بر افزایش این سهم در سیاست های کلان سلامت تاکید کردند. البته نباید از ارتقای کیفیت غافل شد. سهم سلامت در تولید ناخالص ملی زیر 5 درصد است و نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: در بحث تعرفه های پزشکی بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی، تعیین تعرفه بخش خصوصی از اختیارات این سازمان است. در حالی که حق تعیین تعرفه بخش خصوصی از سازمان گرفته شده و باید این حق به سازمان بازگردانده شود.

کاظمی ادامه داد: دولت باید سیاست های خود را برای تعیین تعرفه ها به درستی مشخص و دنبال کند. همچنین اعضای شورای بیمه برای جلوگیری از تضاد منافع نیازمند بازنگری جدی هستند. ما دخالت برخی افراد بر اساس ترجیحات فردی در بحث تعیین تعرفه و شورای عالی بیمه را نمی پذیریم.

وی افزود: مطالبه جامعه پزشکی اعلام تعرفه ها قبل از آغاز سال است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: یکی از آرزوهای دیرینه جامعه پزشکی قطع رابطه مالی پزشک و بیمار است.

وی افزود: افزایش تعرفه پزشکی نباید از جیب مردم پرداخت شود بلکه باید از جیب بیمه ها کم شود. قرارداد یک طرفه را نزد پزشکان آوردند تا امضا کنند. قراردادها باید در شأن جامعه پزشکی باشد و شخص ثالثی بر این موضوع نظارت کند که سازمان نظام پزشکی است.

کاظمی گفت: بی عدالتی آموزشی در قالب سهمیه بندی و افزایش ظرفیت پزشکی انتقاد جدی به جامعه پزشکی است. ما باید برای احقاق حقوق بیماران و جامعه پزشکی تلاش کنیم.

انتظارات نمایندگان جامعه پزشکی در شهرستان ها

پس از سخنان سه مسئول سازمان نظام پزشکی کشور، نوبت به روسای سازمان نظام پزشکی شهرستان ها رسید تا به بررسی مسائل و مشکلات جامعه پزشکی بپردازند و انتظارات و مطالبات خود را از مسئولان مطرح کنند.

ناصر آبایی رئیس سازمان نظام پزشکی ارومیه گفت: مشکل تعامل با مدیریت دارایی یا شهرداری ها قدرت اجرایی پزشکان را می گیرد.

وی افزود: اگر قوانین را تغییر دادیم نباید مانند گذشته قوانین ناپخته ارائه کنیم. مدیریت حوادث غیرمترقبه در سازمان نظام پزشکی جایی ندارد.

آبایی بیان کرد: عزت جامعه پزشکی باید حفظ شود و پزشک این مملکت نباید در زندان باشد و به نظر من باید در کل ایران صندوقی در نظر گرفته شود تا در چنین بحران هایی آبروی پزشکان همکارمان حفظ شود. .

علیرضا مادرکیان رئیس نظام پزشکی همدان اظهار داشت: دیوان عدالت به شهرداری ها رای داده و تنها کار ما چانه زدن برای کاهش این میزان است.

وی افزود: قوانین نظام پزشکی نیاز به بازنگری دارد و باید از طریق مجلس پیگیری شود زیرا در غیر این صورت این جلسات به نفع نیست.

شهرام افضلی رئیس سازمان نظام پزشکی کرمانشاه در نشست روسای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی کشور گفت: پزشکان در شهرهای کوچک به سختی هزینه های خود را تامین می کنند و نمی توان انتظار همکاری مالی زیادی از آنها داشت و این امر باید به موضوع رسیدگی شود.»

وی افزود: پیشنهاد ایجاد بانک پزشکان باید مورد توجه قرار گیرد، هرچند سخت است، اما بخش بزرگی از مشکلات را حل می کند. انعقاد تفاهم نامه با بانک ها، خودروسازان، آژانس های مسافرتی و ارائه خدمات به پزشکان.

رضا جاودان رئیس نظام پزشکی گناوه به وضعیت پزشکان در شهرستان ها اشاره کرد که اصلا مطلوب نیست و حقوق پزشکان نسبت به سایر مشاغل بسیار کمتر است.

وی افزود: ما می توانیم تمام خدمات پزشکی را در کشور ارائه دهیم و به هیچ کشوری نیاز نداریم. دست توطئه ها و شیوه های ساختگی به نام پزشکی برنامه ریزی شده، طب ما را با مشکل مواجه کرده است. دخالت افراد فاقد صلاحیت قابل حل است زیرا ما نمی توانیم به تنهایی در شهرهای کوچک با این موضوع مقابله کنیم.

جهانشاد شرافت رئیس سازمان نظام پزشکی دهدشت با عنوان این مطلب نگران قداست حرفه پزشکی هستم گفت: موضوعی که این قداست را زیر سوال می برد عدم توجه به ارتقای کیفیت آموزشی نوآموزان است. فارغ التحصیلان باید چاره ای اندیشید تا مردم از افزایش تعرفه ها متضرر نشوند. بیمه ها باید این مشکل را حل کنند.

وی افزود: بحث تعامل پزشکان و شهرداری ها باید در سطح ملی حل شود و همه شهرها برابر دیده شوند. در دانشگاه ها قوانین نظام پزشکی را آموزش دهید تا دانشجویان مطلع شوند.

علیرضا محمودی رئیس سازمان نظام پزشکی فریدونکنار گفت: تعداد زیادی از سازمان های نظام پزشکی در شهرستان ها اجاره ای و بعضا تعطیل هستند. هستند و این بسته شدن باعث ارتباط کمتر خواهد شد.

وی افزود: بیشتر ما در شهرستان ها شخصیت واقعی هستیم تا شخصیت حقوقی. از همکاران تقاضا دارم کم لطفی نکنند و ارتباطات را افزایش دهند و در فضای مجازی فعال باشند تا مشکلات صنفی مورد توجه جدی قرار گیرد.

علیرضا صادق پور رئیس نظام پزشکی تبریز گفت: بازگرداندن حق تعیین تعرفه به سازمان نظام پزشکی باید با توجیه همه نمایندگان امکان پذیر باشد.

وی افزود: مشکلات همکاری با شهرداری بسیار جدی است و همکاران پزشکی در تبریز به برخی مسائل معترض هستند. پزشکان عوارض نسبت به سایر مشاغل مبالغ سنگینی دریافت می کنند و تاکنون نتوانسته ایم با شهرداری تعامل داشته باشیم.

صادق پور گفت: اختیارات نظام پزشکی استان بسیار اندک است و سازمان می تواند با تفویض اختیارات بیشتر به حل این مشکل کمک کند.

علیرضا رمضانی رئیس نظام پزشکی ایلام در این نشست در تهران گفت: روسای هیات مدیره نظام پزشکی نباید منفعل باشند و از فضای مجازی برای بحث بیشتر استفاده کنند.

وی افزود: انتظار می رود با همدلی و اتحاد فرصت همکاری بین ارکان سازمان از بین نرود. موضوع بازآموزی و نکات آن برای پزشکان و روش آن باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

رمضانی گفت: باید نظام پزشکی شهرستان ها را محرم خود بدانیم و از مشارکت آنها استفاده کنیم.

توفیق صدیقی رئیس نظام پزشکی مهاباد بیان کرد: دیرکرد پرداختی پزشکان باعث شده که در شهرهایی مانند مهاباد نمانند.

وی افزود: باید مداخله غیرمجاز در درمان را با جدیت پیگیری کنیم و سازمان نظام پزشکی کشور باید این مشکل را حل کند.

صدیقی گفت: تقویت بنیه و ظرفیت نظام پزشکی شهرستان ها مطالبه جدی ماست. فرسودگی مراکز درمانی در شهرها یکی از مشکلات جدی پزشکان است.

آرمین عباسی رئیس نظام پزشکی شهرستان بابک نیز افزود: در بحث بیمه های پایه و تکمیلی باید با شورای عالی بیمه تعیین تکلیف کنیم. ما باید این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم. گاهی بیمه ها در برخی زمینه ها خودسرانه عمل می کنند و باید حل شود. در بحث مالی نیز نظام پزشکی شهرستان ها با مشکلی مواجه است که نیازمند توجه جدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا