سلامت خانواده

رهاسازی سویه مرگبارتر «آبله میمون» در این کشور

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان می گویند این بیماری که بدون کنترل گسترش می یابد می تواند تهدیدی جدی برای صدها هزار نفر باشد زیرا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان در حال حاضر منابع لازم برای مهار این سویه و جلوگیری از گسترش آن را ندارند.

به گزارش ایسنا، آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر است که بیشتر در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا دیده می شود. این بیماری که ابتدا در میمون ها یافت شد، به راحتی بین افراد سرایت نمی کند اما از طریق تماس فیزیکی نزدیک قابل انتقال است.

علائم این بیماری تب بالا، درد و بثورات پوستی است که بعداً به تاول تبدیل می شود. همچنین علائم این بیماری معمولاً خفیف است و برای اکثر افراد در عرض دو تا چهار هفته ناپدید می شود.

جمهوری دموکراتیک کنگو و همسایگانش هنوز از شیوع ویرانگر این بیماری در سال‌های 2022-2023 رنج می‌برند که نزدیک به 100000 نفر را مبتلا کرد و باعث تب بالا، علائم شبیه آنفولانزا و راش‌های دردناک شد.

با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که اقدامات کافی برای جلوگیری از تکرار بیماری همه گیر انجام نشده است. اکنون، شکل کشنده تری از این بیماری در حال عبور از مرزها با نرخ مرگ و میر گزارش شده 10 درصدی در کودکان است و حتی جمعیت و افراد بیشتری را تهدید می کند زیرا مقامات نمی توانند از شیوع آن جلوگیری کنند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که سویه جدید «کلید آی‌ب» از این بیماری قبلاً موفق شده است از مرز جمهوری دموکراتیک کنگو عبور کند و ده‌ها نفر را در هفته‌های اخیر بین بوروندی، آفریقای جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو کشته است.

از آنجایی که سرویس بهداشت ملی انگلیس از کسانی که علائمی دارند که از غرب آفریقا به بریتانیا سفر می کنند می خواهد به دنبال کمک فوری پزشکی باشند، نگرانی ها در مورد آمادگی کشورهای آسیب دیده برای شناسایی و درمان بیماری قبل از گسترش آن افزایش می یابد.

M.pox که معمولاً در آفریقای مرکزی و شرقی یافت می شود، از اوایل دهه 1970 بر انسان ها تأثیر گذاشته است. در حالی که اکنون واکسنی برای این بیماری وجود دارد، در کشورهایی که فاقد منابع و زیرساخت برای یک برنامه هماهنگ هستند، جذب آن کند بوده است.

نزدیک به 100000 نفر در سال 2022 در طی یک شیوع جهانی که بیشتر توسط نوع ویروس Clade IIb ایجاد شده بود، آلوده شدند.

به گزارش «دیلی میل»، ایالات متحده 32 هزار و 63 مورد ابتلا به این بیماری و 58 مورد مرگ در طول شیوع را گزارش کرده است.

اکنون، کارشناسانی که روندهای اخیر را دنبال می‌کنند، هشدار می‌دهند که نوع کشنده‌تر این بیماری تمایل به گسترش دارد، با نرخ مرگ و میر 5 درصد در بزرگسالان و 10 درصد در کودکان.

به گفته اکونومیست، در حالی که سویه 2022 عمدتاً از طریق تماس جنسی مرد به مرد منتقل می شد، به نظر می رسد سویه Clade Ib از طریق هر تماس فیزیکی منتشر می شود.

انتشار سویه کشنده تر

مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو با اکراه واکسن M.pox را برای مهار شیوع این بیماری در ژوئن تایید کردند.

به گفته کارشناسان، این بیماری اکنون در حال گسترش به مناطقی است که از نظر تاریخی بومی نبوده و نگرانی از تکرار شیوع مرگبار 2022 را افزایش داده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) با 11000 مورد گزارش شده از این بیماری تنها در سال جاری و هیچ نشانه ای از کاهش سرعت در کانون توجه قرار گرفته است.

دو سویه از M. Pax در حال حاضر در گردش هستند. اولی علائم شدیدتر و میزان مرگ و میر تا 10٪ دارد. دومی که مسئول شیوع سال 2022 است، کمتر کشنده است اما در گذشته توانسته است به خارج از آفریقا گسترش یابد.

در همین حال، پروفسور دیوید هیمن از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن گفت که M.pox می تواند به زودی جایگاه اپیدمیولوژیک باقی مانده از آبله را پر کند و این واکسن دیگر در پیشگیری از موارد موثر نخواهد بود.

انتشار سویه کشنده تر

وی تصریح کرد: در حال حاضر انتقال از فرد به فرد در حال وقوع است و در صورت سفر افراد مبتلا به کشورهای دیگر، ممکن است انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر اتفاق بیفتد.

به گفته این متخصص، از آنجایی که تصور می شود میزان مرگ و میر این عفونت 10 درصد است و در افراد مبتلا به عفونت HIV شایع تر است، خطر عوارض جدی بالا است. اگرچه جهان برای شیوع M-Pax در خارج از آفریقا آماده می شود، وضعیت در آفریقا همچنان نادیده گرفته می شود و زندگی در جمهوری دموکراتیک کنگو را به خطر می اندازد.

همچنین «برایان لابوس»، استادیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه نوادا، لاس وگاس، توضیح داد: تعدادی چالش در کنترل این شیوع وجود دارد.

وی افزود: در کمپ های آوارگان شاهد شیوع این بیماری بوده ایم که تراکم بالای جمعیت خطر شیوع بیماری های واگیر را افزایش می دهد.

وی هشدار داد که این ویروس جهش یافته و اکنون با سهولت بیشتری در بین مردم پخش می شود. همچنین کمبود و عدم دسترسی به واکسن یکی دیگر از مشکلات است.

وقتی این مشکلات را به چالش‌های معمول کنترل بیماری در محیط‌های از راه دور و با منابع کم اضافه کنید، کنترل شیوع بیماری بسیار دشوار است.

بر اساس این گزارش، کودکان قربانیان اصلی این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده اند که 67 درصد موارد و 78 درصد از مرگ و میرهای گزارش شده را به خود اختصاص داده اند.

انتشار سویه کشنده تر

به گفته کارشناسان، سویه Ib به دلیل پتانسیل گسترش جهانی آن قابل توجه است.

سویه جدید می تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده، مصرف گوشت آلوده و تماس غیر جنسی بین افراد گسترش یابد.

کسانی که به سویه جدید و کشنده‌تر آلوده شده‌اند، همگی بثورات پوستی را تجربه کرده‌اند. بیش از نیمی از آنها تب و/یا غدد لنفاوی متورم داشتند و “اکثریت قریب به اتفاق” ضایعاتی در اندام های تولید مثل داشتند.

با این حال، افزایش بیماران بدون علامت باعث افزایش سطح نگرانی شده است به این معنا که این بیماری می تواند بدون کنترل و بدون ابزار شناسایی و قرنطینه ناقلان از مرزها عبور کند.

شناسایی این موارد در آزمایشگاه «سخت‌تر» بوده است، زیرا روش‌های آزمایش غیرقابل اعتماد بوده و چالش‌های بیشتری را برای کسانی که سعی در مهار شیوع بیماری دارند ایجاد کرده است.

سرویس بهداشت ملی انگلیس اکنون از افرادی که در سه ماه گذشته به غرب آفریقا سفر کرده‌اند و علائمی از خود نشان می‌دهند، می‌خواهد که فوراً به پزشک مراجعه کنند، زیرا این ویروس ممکن است از آفریقا به سایر نقاط جهان سرایت کند.

افزایش موارد ابتلا به M.pox در سال 2022 در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری بومی است، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در ژوئیه 2022 وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین المللی اعلام کند. بالاترین زنگ خطری که می توان به صدا در آورد. با این حال، این هشدار در ماه می 2023 به پایان رسید، اما این سازمان به مردم توصیه کرد که هوشیار باشند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا