سلامت خانواده

رنگ های جذاب ظروف جدید؛ سلامت انسان را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به موازات تغییر سبک زندگی انسان، ذائقه غذایی افراد نیز دستخوش تغییراتی شده است که نه تنها مثبت ارزیابی نمی شود، بلکه اثرات منفی غذاهای جدید را در سرتاسر جهان می توان مشاهده کرد و از جمله آن ها، آمار قابل توجهی از چاقی را می توان ثبت کرد. ، اضافه وزن، مبتلا به بیماری هایی مانند انواع سرطان ها، چربی، فشار خون و بیماری های قلبی عروقی.

غذای فرآوری شده، بدون ارزش غذایی و ناسازگار با طبیعت بدن انسان، سلامت جسمی و روانی افراد را به دقت هدف قرار داده و همواره هزینه های زیادی را از نظر بیماری ها به نظام پزشکی تحمیل می کند و این تنها با گذشت زمان. افزایش آگاهی و بهبود رژیم های غذایی می تواند الگوی غذایی را بهبود بخشد و از بروز و افزایش بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

از این رو به گفته متخصصان، از ویژگی های یک رژیم غذایی سالم می توان به تنوع زیاد غذاها، تعادل کالری در این رژیم با نسبت فعالیت بدنی، توانایی حفظ وزن طبیعی با مصرف آن، داشتن حداقل چاشنی های مضر (قند، شکر) اشاره کرد. ، نمک) و جایگزینی آنها با ادویه های مفید. وجود انواع نان و غلات سبوس دار، بهره مندی از مقادیر ضروری لبنیات و لبنیات، دارا بودن انواع گوشت های سفید کم چرب، وجود درصد قابل قبول غلات و مغزها، توجه به آب کافی و نوشیدنی های طبیعی و شامل انواع سبزیجات و میوه های تازه.

برخلاف ویژگی های یک رژیم غذایی سالم، غذاهای پرطرفدار امروزی دارای ویژگی هایی مانند پرکالری بودن، ارزش غذایی بسیار پایین، حاوی روغن زیاد به دلیل غوطه ور شدن در روغن در هنگام پخت، داشتن روش پخت فوری و زیر است. حرارت بالا، حاوی مواد غذایی ناسالم یا غیربهداشتی، حاوی قند و نمک زیاد، نداشتن فیبر کافی و تجمع طولانی مدت در معده، پروتئین صفر، حاوی مواد افزودنی، نگهدارنده و ترکیبات غیرقانونی و وجود قندهای تصفیه نشده به وفور، بشر را تسخیر کرده اند و افزایش آگاهی تنها بخشی از بهبود چرخه غذایی مردم است.

تغییر طعم از سفره متبرک سنتی به سفره شگفت انگیز فست فود

ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رئیس سابق انجمن تغذیه ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پس از هجوم فرهنگ تغذیه در ایران، ذائقه مردم از سفره پربرکت سنتی که تمام نیازهای اقلیمی هر استان را در خود داشت به سمت غذاهای ارزان، خوش طعم و خوش طعم تغییر کرد. آنها بو بودند و با استفاده از تمام سیستم های روانی رنگ، عطر و نور مردم را به سمت خود می کشیدند.

وی افزود: فست فودها از نظر ظاهری بسیار شگفت انگیز هستند اما سرشار از روغن های اشباع هستند و زمینه ابتلا به انواع بیماری ها از جمله چاقی و اضافه وزن و بیماری های قلبی را فراهم می کنند و با نمک زیاد باعث می شوند. گردش خون و اختلالات کلیوی و مردم به دلیل کمبود تنوع غذایی، با سوء تغذیه ناشی از گرسنگی پنهان برای ریزمغذی های ضروری مواجه شدند.

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی به بروز بیماری های گسترده در پی تغییر ذائقه غذایی مردم اشاره و بیان کرد: با تغییرات ایجاد شده شاهد بروز بیماری کبد چرب در کودکان 10 ساله و فشار خون و سکته قلبی هستیم. در 18 سالگی گرایش به این نوع لذت طلبی میلیاردها دلار برای درمان بیماری های صعب العلاج و صعب العلاج و تهیه دارو هزینه می کند.

شیر مادر؛ بخش نادیده گرفته شده از چرخه سلامت

مظهری ادامه داد: اگر می خواهیم نسل آینده کشور سالم باشند باید به تغذیه هزار روز اول آن ها توجه کنیم چرا که موضوع تغذیه و شاخص توده بدنی کودکان در زمان بارداری در برنامه ریزی های اساسی در دوران بارداری تاثیرگذار است. در روزهای نوزادی و جنینی و اثرات تغییرات ایجاد شده، در کوتاه مدت در قد و وزن نوزاد و در درازمدت در درگیری او با بیماری های شایعی مانند چربی، فشار خون و انواع سرطان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه نکات تغذیه ای از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود، گفت: با تغییراتی که در تغذیه کودکان ایجاد شده ارزش شیر مادر بی ارزش شده و این در حالی است که تاثیر تغذیه کودک با شیر مادر بر سلامت نوزاد و رشد آن. فرآیند غیر قابل انکار است است؛ نوزاد فقط طعم تلخی و شیرینی را درک می کند و باید در شش ماه اول با شیر مادر تغذیه شود و سپس با غذاهای ساده با طعم طبیعی شروع به تغذیه کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: در صورت اتخاذ فرهنگ تغذیه صحیح و سبک زندگی مطابق با ساعت بیولوژیکی، افراد می توانند با هر امکان اقتصادی، در هر تحول اقتصادی و مسائل سیاسی و اجتماعی، از تغذیه مناسب، متعادل و متنوع بهره مند شوند. کیفیت غذاها اولین قربانی است.

مظهری با بیان اینکه سکه سلامت از با ارزش ترین سکه دنیا گرانتر است و اصول تغذیه فراتر از این است که مردم فقط بدانند چه غذایی باید مصرف کنند، افزود: مردم باید از تکنیک های ترکیبی استفاده کنند. خوراکی ها کسب آگاهی و تامین نیازهای بدن به خوبی، حذف یا صرفه جویی در مصرف نوشابه، پرهیز از مصرف شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و انواع فست فودها راهکارهای ساده ای برای بهبود رژیم غذایی افراد است.

رنگ های جذاب ظروف جدید؛ سلامت انسان را تهدید می کند

تغییر سبک زندگی انسان

محمد محسن عزیری، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با گسترش زندگی صنعتی و تاثیرات آن بر رفتار انسان از جمله کمبود وقت، مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به سمتی سوق داده می شوند. فست فودها سریعتر در دسترس هستند و رنگ و لعاب زیاد دارند.

وی افزود: این گونه غذاها با بدن انسان تداخل ندارند و بدن انسان آنها را به خوبی نمی شناسد، به همین دلیل به دلیل عدم تنوع غذایی در فست فودها، افراد درگیر مسائلی مانند پرخوری و ابتلا به برخی بیماری ها مانند چاقی اضافه وزن، چاق و فشار خون بالا خواهیم داشت.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تاثیر مواد غذایی مصرفی بر سلامت افراد علاوه بر ماهیت آن ها به میزان مصرف نیز بستگی دارد و با توجه به تغییر سبک زندگی انسان ها شاهد بوده ایم. وقوع حوادث ناگوار از جمله افزایش بیماری ها. آسپتیک و مزمن، از جمله دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی.

پیچیدگی فرآیند بهبود الگوی غذایی جامعه

اعتزیری با اشاره به اینکه 40 تا 50 درصد بیماری های مزمن به تغذیه افراد بستگی دارد، ادامه داد: در گذشته کمتر شاهد استفاده از سم و کود برای کشت محصولات غذایی بودیم، اما در حال حاضر امکان سم پاشی و آبیاری بی رویه محصولات غذایی وجود دارد. آب غیربهداشتی در سراسر جهان دنیایی وجود دارد که این عوامل می توانند سلامت محصولات غذایی و تأثیرات آنها بر بدن انسان را تحت الشعاع قرار دهند.

وی با اشاره به تاثیر تغذیه افراد بر سیستم ایمنی بدن گفت: اگر فردی تغذیه نامناسب داشته باشد، بخش زیادی از فعالیت سیستم ایمنی بدن او صرف مبارزه با مواد غذایی ناسالمی می شود که وارد بدن خود کرده و از آن خارج می شود. وظیفه اصلی. مبارزه با انواع بیماری هاست.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: با توجه به دخالت عوامل متعددی در الگوی غذایی جامعه، اصلاح این الگو موضوع پیچیده ای است، اما به طور کلی اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و توجه به مسائل آموزشی از جمله عوامل موثر در بهبود وضعیت تغذیه است. الگوی غذایی شمرده می شود

رنگ های جذاب ظروف جدید؛ سلامت انسان را تهدید می کند

ناسالم ترین غذای دنیا

بنابراین کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی، بهبود سطح کلسترول خون، کاهش فشار خون، مدیریت وزن بدن و حفظ تناسب اندام، کنترل قند خون، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها و کنترل بیماری ها. آسپتیکتنها بخشی از فواید انتخاب و حفظ یک رژیم غذایی سالم است و از سوی دیگر رژیم غذایی ناسالم و انتخاب سبک زندگی بر اساس ذائقه غذایی امروزی پیامدهای زیادی دارد که در نهایت سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور معمول غذاهای پر کالری و بدون ارزش غذایی به عنوان مواد غذایی ناسالم شناخته می شوند و انواع کوفته ها، اکثر غذاهای سرخ شده و فست فودها در این گروه رژیمی قرار می گیرند و بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله اینترنتی eatthis، قطعه مرغ، گوشت فرآوری شده، پاپ ذرت تولید شده در مایکروویوچیپس، آرد سفید، کرم قهوه، توفوسوسیس، ماهی منجمد و غذاهای دریایی، مارگارین، خیار شور غذاهای آماده، ژامبون بوقلمون، آب مرغ یا گوشت، نوشیدنی های ورزشی و اسموتی های آماده ناسالم ترین غذاهای دنیا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا