اخبار سلامت

رشد 133 درصدی مصرف قلیان در میان دختران

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا مسجدی; استاد بیماری های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در مراسم ارتقای سواد سلامت دانش آموزان گفت: طرح مدرسه بهداشت یار بیماری های غیرواگیر به صورت آزمایشی در 8 مدرسه در 4 ناحیه از شهرستان در حال اجراست. تهران.

وی افزود: 70 درصد مرگ و میرها در دنیا به دلیل بیماری های غیرواگیر است که طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود. سازمان جهانی بهداشت چهار بیماری خطرناک شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت را به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر اعلام کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب با مصرف زیاد نمک، شکر و روغن ناسالم، مصرف کم سبزیجات، فعالیت بدنی ناکافی و آلودگی هوا از عوامل اصلی بیماری های غیرواگیر و مرگ و میر است.

مسجدی تصریح کرد: با کاهش مصرف شکر، نمک و روغن و افزایش مصرف سبزیجات می توان حداقل 30 درصد از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش داد.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی دانش آموزان به شدت کاهش یافته است. برای حفظ سلامت دانش آموزان و جوانان، باید ورزش را در برنامه روزانه آنها قرار دهید. مالیات دخانیات در ایران در پایین ترین سطح است در حالی که این مالیات باید به گسترش فضاهای ورزشی رایگان دانش آموزان اختصاص یابد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی با اشاره به اینکه افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان هستند حتی اگر خودشان سیگار نکشند به بیماری هایی مانند سرطان مبتلا می شوند، گفت: باید به دانش آموزان آموزش دهیم که از مصرف فست فود، نوشابه، نمک و شکر پرهیز کنند. مواد کاهش دهد

وی با اشاره به اینکه 15 درصد مردم ایران مصرف دخانیات دارند، خاطرنشان کرد: شرکت های آمریکایی و انگلیسی BTA چهار سال پیش کارخانه ای در اشترد تاسیس کردند و سالانه 13 میلیون نخ سیگار تولید می کنند. متاسفانه ورود کالاهای لوکس به ایران رایگان است و ۷۲ درصد تولید تنباکو در ایران توسط کارخانه های خارجی انجام می شود. اکنون در تلاش هستند تا کارخانه تولید سیگار الکترونیکی در ایران راه اندازی کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف قلیان در دختران 14 تا 15 ساله 133 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا