اخبار سلامت

رتبه نخست ایران در بهداشت جهانی منطقه ای در زمینه پیشگیری و درمان کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان امروز با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی; دکتر عباس علی آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور; وزیر صمت و دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

دکتر عین اللهی; وزیر بهداشت در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار داشت: اهمیت دادن به شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان و قرار گرفتن دانشگاه ها به عنوان قطب تولید بسیار مهم است.

وی بیان کرد: ایجاد شبکه بزرگ شرکت های دانش بنیان می تواند با تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته ای را در کشور ایجاد کند. یکی از مشکلات بزرگ شرکت های دانش بنیان بحث تجاری سازی است یعنی در کشور ایده تولید می کنند و دانش خلق می کنند اما در تجاری سازی با مشکل مواجه می شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مردم باید سرمایه خود را به سمت تولید بیاورند و مسئولان بدانند که تولید کالای سلامت محور به اندازه سایر کالاها اهمیت دارد.

عین اللهی گفت: 67 دانشگاه علوم پزشکی، 22 هزار هیئت علمی و 270 هزار دانشجو در تمامی مقاطع داریم. کشور با گذشت 45 سال از انقلاب در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. اوایل انقلاب فقط چند آموزشگاه داروسازی داشتیم اما امروز تعداد دانشکده ها بسیار گسترش یافته است. ما باید با مردمی سازی، حرکت بسیار خوبی در جهت رفع نیازها داشته باشیم.

وی ادامه داد: با 20 وزیر کشورهای خارجی صحبت کردم که از ما تجهیزات می خواهند اما واقعا چقدر می توانیم به آنها بدهیم؟! چون اولویت اول ما داخل است.

عین اللهی تصریح کرد: وظیفه ما در دانشگاه تبدیل دانش فنی به ایده و محصول است. ما 85 مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که متأسفانه بر اساس تولید مقاله فعالیت می کنند در حالی که مراکز تحقیقاتی باید محصول محور باشند.

وی تاکید کرد: ایران جدای از تجهیزات با اقتدار علمی در منطقه، قوی ترین حوزه سلامت را در منطقه در حوزه پزشکی دارد. امروز کشورهای منطقه برای درمان به ایران می آیند و پارسال یک و نیم میلیون نفر به ایران آمدند و مراکز گردشگری ما از 130 به 280 مرکز گردشگری افزایش یافته است. ما باید یک بازار بزرگ سلامت منطقه ای با تولیدکنندگان داخلی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز 15 درصد شرکت های دانش بنیان مرتبط با سلامت هستند در حالی که 23 درصد کل اقتصاد دانش بنیان است که نشان می دهد بهره وری در حوزه سلامت بسیار بالاست.

عین اللهی گفت: ایران در زمینه پیشگیری و درمان ویروس کرونا مقام اول بهداشت منطقه ای جهانی را کسب کرده است. امروز 60 درصد تولید ما در بخش خصوصی است و این یکی از راهکارهای وزارت بهداشت است و حرکت بخش خصوصی باید به سمت نیاز باشد.

عین اللهی افزود: در علوم پزشکی جهشی داریم که در همه زمینه ها با دانش بنیان کار می کنند. امروزه پیشرفت جدی در زمینه های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی صورت گرفته است.

وزیر بهداشت گفت: بهداشت و درمان محدود به دارو نیست، متاسفانه امروزه شرکت های بزرگ دارویی دنیا اجازه انتشار اطلاعات علمی را نمی دهند در حالی که پزشکی دومین صنعت تجاری دنیا پس از نفت است.

وی تاکید کرد: بسیاری از بیماری ها را با سلول های بنیادی مرحوم آشتیانی درمان کرده ایم. صنعت سلامت یک صنعت سودآور است. امروزه سوئیس یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی آن در زمینه شرکت های دارویی می باشد.

عین اللهی گفت: 26 دانشکده داروسازی داریم و دانشجویان باید بخشی از تحصیل خود را در شرکت های دانش بنیان بگذرانند. بیش از 16 هزار داروخانه در کشور وجود دارد در حالی که این ازدیاد داروخانه ها در کشور مشکلی را حل نمی کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت قادر است نیازهای خود را از درون تامین کند و این دستاورد در سایه انقلاب اسلامی ایجاد شد.

وی گفت: نسل سوم و چهارم دانشگاه ها دانشگاه های کارآفرین هستند یعنی رویکرد علمی دارند و نیازها را برطرف می کنند. امروزه بسیاری از کارهای مهم در دنیا توسط دانش آموزان انجام می شود و ما باید از حالت اسمبلی به سمت انجام کارها توسط خودمان برویم.

عین اللهی خاطرنشان کرد: به ازای هر 10 هزار نفر 3.8 داروساز در ایران داریم و 12 هزار دانشجوی داروسازی داریم که باید وارد صنایع شوند. در ایران 1444 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت وجود دارد که از این تعداد 45 درصد در حوزه دارو و واکسن، 40 درصد در حوزه تجهیزات پزشکی و 15 درصد در حوزه مکمل های غذایی هستند.

وی ادامه داد: در طرح سنجش سلامت کشور که 46 میلیون نفر در کشور شرکت کردند، بیش از 880 هزار نفر فشار خون و 460 هزار نفر دیابت داشتند.

وزیر بهداشت گفت: گسترش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دستور کار قرار دارد. 15 پارک علم و فناوری، 114 مرکز رشد، 14 مرکز نوآوری و 1444 شرکت دانش بنیان داریم. بیش از 5000 محصول تولید شده است که از این تعداد 1303 محصول با مجوز غذا و دارو تولید و 740 محصول تجاری سازی شده است. همچنین 335 اختراع جدید در سال گذشته به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا