سلامت خانواده

راه های پیشگیری از افسردگی در سالمندان/ اختلالات روانپزشکی شایع – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سامیه معتضدیان اختلالات خلقی، اضطراب و زوال عقل را از شایع ترین مشکلات دوران سالمندی خواند و گفت: سالمندی دوران جدایی از سایر مراحل زندگی نیست، بلکه مرحله مهمی از رشد است که با آن پیوند خورده است. مراحل دیگر زندگی انسان». زده شده است

وی ادامه داد: زمانی که فرد پیر می شود تغییراتی در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن ایجاد می شود که با راهکارهایی می توان از بروز برخی از این موارد جلوگیری کرد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالمندی اغلب با مسائل روانی و اجتماعی همراه است، ادامه داد: سالمندی با افزایش سن در تمام اعضای بدن یعنی دستگاه ادراری، قلب و عروق رخ می دهد. و سلول ها در حال پیر شدن هستند. آنها پیر می شوند، روند پیری نیز اتفاق می افتد.

وی بیان کرد: یکی از سیستم هایی که تحت تاثیر افزایش سن قرار می گیرد، سیستم مرکزی و عصبی مغز است. روانپزشکی در دوران پیری انجام می دهد.

معتدیان بیان کرد: تغییراتی که در اثر کهولت سن در مغز ایجاد می شود می تواند فرد را دچار اضطراب، افسردگی یا ترس از پیری کند.

این متخصص روانپزشکی وی با اشاره به جنبه های روانی و اجتماعی بروز اختلالات دوران سالمندی افزود: این اختلالات در دوران سالمندی شایع است، فرد تغییر نقش ها را تجربه می کند و به دلیل این تغییرات دچار انزوا یا افسردگی می شود، مثلاً فردی. کسی که بوده است به طور مستمر مشغول کار بوده است اما ناگهان پس از بازنشستگی از انجام بسیاری از فعالیت ها دست می کشد یا با مستقل شدن فرزندانش نقش و مسئولیتش کم می شود و یا حتی پس از از دست دادن دوستان یا عزیزانش افسرده و مضطرب می شود.

وی با بیان اینکه کاهش توانایی بدنی و یا حتی تغییرات ظاهری که با افزایش سن اعضای مختلف بدن برای بسیاری از افراد مسن رخ می دهد، اظهار داشت: اختلالات بیا یا یکی از دلایل زمینه‌ای برای بروز افسردگی است، وی هشدار داد: به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن، علائم افسردگی ممکن است پنهان بماند یا منجر به کاهش کیفیت زندگی در این افراد شود، اما نکته اینجاست که علائم افسردگی در سالمندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. و به اشکال مختلف ظاهر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: احساس طولانی غم، ناامیدی و درماندگی یا اضطراب، بی قراری و تحریک پذیری، گریه بدون دلیل، از دست دادن علاقه به فعالیت های گذشته، احساس خستگی بدون فعالیت بدنی، اجتناب از تجمع، کاهش فعالیت یا صحبت کردن، مشکل در تمرکز و تصمیم گیری دریافت کنیدکاهش یا افزایش اشتها و افکار مرگ و خودکشی از بارزترین علائم افسردگی در سالمندان است.

وی تاکید کرد: اولین گام برای کاهش اختلالات در سالمندان تلاش برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی سالمندان است و در گام بعدی باید علل افسردگی و اضطراب شناسایی شود.

این روانپزشک به ضرورت تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان پرداخت و توصیه کرد: باید از همان ابتدای جوانی و میانسالی اصولی را رعایت کنیم تا دوران سالمندی بهتری را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه به طور کلی ریشه بسیاری از اختلالات روانی مربوط به ژنتیک است، تصریح کرد: درمان خاصی برای تغییر ژن وجود ندارد. E انجام داد، اما با پیروی از یک سبک زندگی سالم می توان علائم تظاهرات ژنتیکی اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب در دوران سالمندی را تا حد قابل توجهی کنترل کرد.

معتدیان توصیه کرد: برنامه منظم برای فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف چربی های اشباع شده و کاهش مصرف کربوهیدرات ها از جمله عواملی است که به سلامت ذهن و جسم سالمندان کمک می کند.

وی ادامه داد: فعالیت های بدنی مستمر مانند فعالیت های بدنی متوسط ​​که به عادت تبدیل شده است حتی در مدت زمان کوتاه در سلامت جسم و روان موثر است. بهتر است این فعالیت ها را به صورت گروهی انجام دهید، زیرا به بهبود روابط اجتماعی کمک می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به راهکارهای پیشگیری از افسردگی در دوران سالمندی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از بهترین و موثرترین راه های پیشگیری از افسردگی در سالمندان حضور در اجتماع و روابط خانوادگی، اعضای خانواده و مراقبان سالمند باید ملاقات سالمندان با دوستان و خانواده خود را داشته باشند کوچک نظمی برای جلوگیری از انزوای اجتماعی خود داشته باشند.

وی ادامه داد: روند زندگی سالمندان باید به گونه ای باشد که فرد احساس مفید بودن کند و ضمن ارتباط با اعضای خانواده و دوستان به او بفهمانیم که سالمندی یکی از مراحل چندگانه زندگی و مرحله جدیدی از زندگی است. رشد

معتدیان ادامه داد: نگاه به سالمندی نباید نگاهی محدودکننده باشد و سالمندی را تنها با بیماری یا اختلال جسمانی همراه بدانیم، بلکه باید ویژگی های بارز این سن را شناسایی و آن را تقویت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا