سلامت خانواده

راه حل های فرار از پرخوری عصبی

به گزارش خبرآنلاین، پرخوری عصبی یابولیمیا نروسا همان غذای خوردنی است که افراد در شرایط پرتنش و بحرانی، غذا را به عنوان مکانیزم مقابله می کنند برای کمک به داشتن بهتر در نظر می گیرند.

به گزارش همشهری آنلاین، این شرایط هیچ ربطی هم به گرسنگی جسمی فرد ندارد و برای تسکین یا سرکوب احساسات و موقعیت‌های ناراحت‌کننده غذا می‌شود. این روزها میزان تنش و نگرانی در افراد مختلف هم تشدید شده است و به همان میزان هم می‌تواند باعث شود که انرژی عصبی پیدا کند. تجربه‌هایی که یک کاربر فضای مجازی هم به آن اشاره کرده و نوشته «دوستان پرخوری عصبی اینجوریه. با دوستم دعوام شد، آزمون زبانم رو خراب کردم، پس از ۶ ماه رژیم، رفتم یک کیلو کیک گرفتم یکجا خوردم.» دکتر اصغر کیهان‌نیا، روانپزشک در پاسخ به همشهری آنلاین نکات جالبی درباره پرخوری عصبی، منشاء آن، ریشه‌های عصبانیت و راه حلی، درمان و جلوگیری از آن مطرح می‌شود که در ادامه می‌خواند.

منشاء پرخوری عصبی چیست؟

عمل بلع در زمان پرخوری نوعی آرامش به فرد می‌دهد که ناراحتی با منشاء عصبی است. از افراد زمان عصبی نمی‌توانند غذا بخورند و عده‌ای دیگر بر عکس با عمل بلع غذا می‌توانند خود را به آرامش برسانند. این نوع غذا خوردن به عصبانیت برمی‌گردد هر فرد نسبت به بحران عصبانیت واکنشی از خود نشان می‌دهد.

چگونه به واکنش نشان می دهند؟

افراد به این مسائل پس از عصبانی شدن در حالت نشسته نفس عمیق می‌کشند و با مراقبه و مدیتشن کردن تا حد زیادی را به آرامش می‌رسانند و این حالت عصبانیت را خود دور می‌کنند. عده‌ای نیز در زمان عصبانیت پرخاشگر می‌شوند. عده‌های دیگر نیز ناراحتی و عصبانیت را به این اصطلاح در خود می‌ریزند که این مسئله منشاء سرطان می‌شود. احتمال احتمالی این افراد به سرطان از سایرین بیشتر است. یکی از واکنش‌ها به عصبانیت و ناراحتی نیز خوردن است که باعث می‌شود افراد زیاد شوند. افراد عصبی می‌شوند به جای دیگری که به دنیال راه‌های دیگر برای آرامش خود باشند، به دنبال خوردن می‌روند.

پرخوری زیاد در کودکان هم منشاء عصبی دارد؟

در سال‌های اخیر ما ایرانی‌ها بیش از حد از نظر غذایی به بچه‌ها رسیدگی می‌کنند و به اصطلاح آن‌ها را ویتامینه می‌کنیم. در خانواده‌ها به ویژه می‌بینیم که به کودکان خود از نیاز بدن به غذا و ویتامین بیش از حد می‌دهند. در نتیجه معده کودک گشاد می‌شود و رو به پرخوری می‌آورد. بعد از اینکه کودک به پرخوری روی آورد تازه والدین به دنبال راهکارهایی برای کاهش وزن وی می‌روند. پرخوری کودک در واقع به توجه غیر متعارف و بیش از پدر و مادر بازمی‌گردد.

برای حل معضل پرخوری عصبی چه پیشنهادی دارید؟

منشاء پرخوری، عصبانیت است، بنابراین باید منشاء را از بین برد. باید به این نکته توجه کرد که چرا خودت را عصبانی می کنی؟ اول به این دلیل که خواسته‌ای که انجام نشد، دوم احساس می‌کنیم حق ما ضایع شده است. سوم هم احساس می کنم نسبت به ما بی انصافی و ظلم شده است. اینها منشاء خشم و عصبانیت است که به آدم وارد می شود. اما برای حل این راهکارهایی وجود دارد. اما چرا عصبانیت پیش می‌آید؟ ماهرقدر توقع بی جا از اطرفیان‌مان داشته باشیم، زودتر در روابط خود وارد تنش می‌شویم. بدین معنی که ما اگر انتظارات بی جا را داشته باشیم در برابر عدم توجه به آن انتظارات خشمگین می‌شویم و به دیگران پرخاش می‌کنیم.

راه حل چیست؟

بهترین کار ۵ بار نفس عمیق شکمی در حالت دراز کش، بعد از نفس عادی و بعد از زدن و فاصله گرفتن از محل حادثه منشاء عصبانیت است. این امر در خود کنترلی موءثر است. این نفس‌های همراه اگر همراه با ورزش‌های هوازی و کششی باشد خیلی زودتر و با سرعت بیشتری می‌توانم خود را کنترل کنم و خشم و عصبانیت را از خود دور کرد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا