بارداری

راه حل ناباروی با آی وی اف

در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

اگرچه تعداد زوج هایی که به راحتی نمی توانند باردار شوند و با مشکلاتی مواجه هستند نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما خوشبختانه با کمک درمان ها و روش های موجود باروری، اکثر زوج های نابارور می توانند تجربه بارداری و بچه دار شدن را داشته باشند.

IVF یا کاشت یکی از این روش های کمک باروری است که از طریق آن میلیون ها زوج توانسته اند فرزند خود را باردار و به دنیا بیاورند. این روش یکی از رایج ترین و موفق ترین روش های درمان ناباروری است. اما IVF چیست؟ چه زمانی نیاز است؟ چقدر می تواند موثر باشد؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

IVF چیست؟

سلول جنسی زن تخمک و سلول جنسی مرد اسپرم نامیده می شود. در لقاح طبیعی در اواسط سیکل تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد می شود و اسپرم به آن می رسد و بارداری شروع می شود. اما اگر تخمک کافی و خوب وجود نداشته باشد، مسیر رسیدن اسپرم به تخمک بسته شده و یا اسپرم نتواند به تخمک برسد، به یک روش کمکی به نام IVF نیاز است. اما بالاخره IVF چیست؟

IVF لقاح آزمایشگاهی تخمک و اسپرم است. در واقع در IVF لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه انجام می شود و سپس جنین تشکیل شده به رحم منتقل می شود. در این روش تخمک و اسپرم در محیط مناسبی کنار هم قرار می گیرند تا اسپرم بتواند تخمک را بارور کند.

چه زمانی IVF به زوج ها توصیه می شود؟

IVF معمولا به عنوان یکی از روش های درمان ناباروری در مواردی که زوج های نابارور دارای یکی از مشکلات زیر هستند توصیه می شود:

  • واریکوسل؛
  • انسداد لوله های فالوپ یا چسبندگی لگن؛
  • ناباروری مردان مانند کاهش تعداد یا تحرک اسپرم.
  • شکست در دو تا چهار سیکل تحریک تخمدان با IUI.
  • سن زن (بیش از 35 سال)؛
  • کاهش ذخیره تخمدان (کاهش تعداد تخمک)؛
  • اندومتریوز شدید؛
  • ناباروری با دلایل ناشناخته

مراحل IVF

ممکن است روند IVF با توجه به شرایط هر زوج متفاوت باشد، اما به طور کلی مراحل IVF به شرح زیر است:

انجام آزمایشات و بررسی های تخصصی

انجام معاینات اولیه توسط متخصص زنان و ناباروری و اورولوژیست به منظور تعیین ضرورت استفاده از این روش و در صورت مناسب بودن این روش، معرفی زن به چرخه درمان (استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری).

تحریک تخمدان ها

در مرحله تحریک یک چرخه IVF، داروهای هورمونی تزریقی به مدت تقریباً 8 تا 14 روز برای تحریک تخمدان ها و تولید تخمک استفاده می شود. این داروها به تخمک های در حال رشد کمک می کنند تا فرآیند بلوغ را کامل کنند و عمل تخمک گذاری یا سوراخ کردن قبل از زمان مورد انتظار تخمک گذاری انجام می شود.

تخمک گذاری یا سوراخ شدن

تخمک گذاری حدود یک ربع ساعت طول می کشد. در طول عمل، پزشک تحت یک بیهوشی سبک، یک سوزن نازک را به داخل هر تخمدان هدایت می کند تا مایع حاوی تخمک را از هر فولیکول خارج کند.

واکسن

پس از بازیابی تخمک، نمونه اسپرم همسر توسط جنین شناس بررسی می شود و اسپرم و تخمک بارور می شوند.

رشد جنین در آزمایشگاه

رشد جنین پس از لقاح آغاز می شود. یک جنین شناس هر جنین در حال رشد را به مدت 3 تا 5 روز بررسی می کند.

انتقال جنین

انتقال جنین یک روش ساده است که تنها حدود 5 دقیقه طول می کشد و نیازی به بیهوشی ندارد. جنین شناس لوله باریک انتقال را در آزمایشگاه جنین شناسی با جنین پر می کند و سپس پزشک لوله را وارد رحم می کند و جنین را با مقدار کمی مایع به داخل رحم منتقل می کند.

IVF چقدر طول می کشد؟

طبیعی است که یکی از نگرانی هایی که قبل از شروع فرآیند IVF وجود دارد، نگرانی در مورد میزان زمانی است که باید به این فرآیند اختصاص داده شود.

قبل از شروع درمان IVF از اولین ویزیت و مشاوره، بررسی مدارک و سوابق پزشکی تا معاینات سونوگرافی و آزمایشات لازم برای شروع فرآیند IVF حدود یک ماه طول می کشد.

پس از انجام این مراحل، درمان IVF آغاز می شود و داروهای تحریک تخمک گذاری برای حدود دو هفته تجویز می شود. در این مدت آزمایشات و سونوگرافی لازم برای کنترل وضعیت فولیکول ها و رحم انجام می شود و بعد از این دو هفته تخمک گذاری یا سوراخ کاری انجام می شود که حدود نیم روز طول می کشد. پس از آن، لقاح تخمک و اسپرم در آزمایشگاه انجام می شود و حدود 3 تا 5 روز پس از لقاح، جنین از نظر انتقال بررسی می شود و سپس انتقال جنین انجام می شود. البته اگر شرایط رحم برای رشد جنین مناسب باشد. در غیر این صورت انتقال جنین به سیکل بعدی موکول می شود.

در پایان حدود دو هفته پس از پایان درمان IVF، آزمایش بتا یا آزمایش خون بارداری در دو مرحله برای اطمینان از وجود بارداری انجام می شود.

شانس موفقیت IVF

شانس موفقیت IVF

شانس موفقیت IVF بسته به سن فرد، مشکلات باروری، بارداری قبلی، شیوه زندگی، روش درمان، تجهیزات مورد استفاده و تجربه پزشک متفاوت خواهد بود. به طور کلی بیش از نیمی از IVF های انجام شده در مرکز مام موفقیت آمیز هستند.

عوارض احتمالی IVF

نمی توان گفت که استفاده از داروهای هورمونی و فرآیند IVF با هیچ عارضه ای همراه نیست. حتی داروهایی که برای یک سرماخوردگی ساده مصرف می شوند ممکن است در کوتاه مدت عوارض جانبی برای شما ایجاد کنند. اما این عوارض آنقدر جدی و خطرناک نیستند که شما را از درمان منصرف کنند. از عوارض IVF می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترشح مقدار کمی مایع شفاف یا آغشته به خون پس از اتمام فرآیند IVF.
  • سردرد؛
  • گرفتگی خفیف شکم؛
  • درد شکم؛
  • نفخ خفیف؛
  • یبوست؛
  • حساسیت سینه.

از دیگر عوارض IVF می توان به افزایش چند قلویی به دلیل انتقال چند جنین در رحم طی فرآیند IVF اشاره کرد و به همین دلیل خطر زایمان زودرس (نارس)، وزن کم هنگام تولد و معمول عوارض در حاملگی های چندقلویی نیز افزایش می یابد. پیدا می کند.

هزینه IVF

هزینه IVF بسته به مرکز انتخابی شما متفاوت خواهد بود. هزینه های IVF به سه قسمت تقسیم می شود: هزینه های دارو، هزینه روش های تشخیصی مانند سونوگرافی و هزینه جراحی. به طور کلی می توان گفت که هزینه روش های کمک باروری از جمله هزینه IVF در تمام دنیا بالاست و بهتر است افراد این هزینه ها را برای درمان ناباروری در نظر بگیرند.

آخرین کلمه

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که IVF چیست، چه مراحلی دارد و چه عوارضی دارد. IVF یک روش قابل اعتماد برای باروری برای زوج های نابارور یا زوج هایی است که می خواهند جنسیت جنین خود را تعیین کنند. کلیه خدمات مربوط به ناباروری و درمان آن از جمله IVF در مرکز تخصصی مام با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا ارائه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا