سلامت خانواده

راه حل جدید و جالب محققان برای کاهش افسردگی

به گزارش خبرآنلاین، افسردگی جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آن باعث اختلال در عملکرد افراد در زمینه های مختلف انگیزشی، عاطفی، شناختی، رفتاری و زیستی می شود.

ایسنا در خبری نوشت: محققان در گذشته دریافتند که ذهن آگاهی با بهبود سلامت روان مرتبط است و اضطراب و افسردگی از شایع ترین مشکلات در حوزه سلامت روان است. ذهن آگاهی مفهوم جدیدی است که در سال های اخیر در درمان بسیاری از اختلالات روانی مورد توجه روانپزشکان و روانشناسان قرار گرفته است. ذهن آگاهی یعنی توجه به شیوه ای خاص و هدایت آگاهی از گذشته و آینده به حال. ذهن آگاهی به معنای حضور در لحظه با هر آنچه اکنون است، بدون قضاوت و بدون اظهار نظر در مورد هر اتفاقی است، و به معنای تجربه واقعیت ناب بدون توضیح است. استفاده از روش های ذهن آگاهی مستلزم استفاده از اطلاعات دیگری در مورد نحوه عملکرد مولفه های ذهن آگاهی در هر یک از اختلالات روانی است.

پژوهشی که اخیراً توسط محققان دانشگاه‌های باث و ساوتهمپتون در مجله بریتانیایی روان‌شناسی سلامت منتشر شده است، نشان می‌دهد که تنها 10 دقیقه تمرین ذهن‌آگاهی روزانه می‌تواند بهزیستی را بهبود بخشد، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و انگیزه اتخاذ عادات سبک زندگی سالم‌تری را ایجاد کند. ورزش، خوردن و خواب را افزایش دهید.

این تحقیق که 1247 بزرگسال از 91 کشور را مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد که جلسات روزانه مختصر تمرکز حواس می‌تواند مزایای قابل‌توجهی داشته باشد. شرکت‌کنندگانی که اکثر آنها تجربه قبلی ذهن‌آگاهی نداشتند، به‌طور تصادفی به یک روال ذهن‌آگاهی یک ماهه یا یک وضعیت کنترل تقسیم شدند. جلسات روزانه ذهن آگاهی شامل تمرینات تمدد اعصاب، تعیین هدف، اسکن بدن، توجه متمرکز بر خود و بازتاب خود (توانایی مشاهده و ارزیابی فرآیندهای شناختی، عاطفی و رفتاری فرد) بود.

لازم به ذکر است که مدیتیشن اسکن بدن شامل توجه به نقاط مختلف بدن و احساسات بدن به ترتیب و به تدریج از پا تا سر است. این روش می تواند به افراد کمک کند تا از احساسات فیزیکی، عواطف و احساسات درونی خود آگاه شوند.

یافته های کلیدی و بازخورد از شرکت کنندگان

شرکت کنندگان قبل از شروع و تکمیل نظرسنجی در مورد سلامت روان خود، 30 روز آموزش ذهن آگاهی را تکمیل کردند. نتایج قابل توجه بود. پس از آموزش ذهن آگاهی با استفاده از برنامه ذهن آگاهی، شرکت کنندگان موارد زیر را گزارش کردند:

• کاهش افسردگی 19.2 درصد بیشتر از گروه کنترل.

• بهبود سلامت 6.9 درصد بیشتر.

• کاهش اضطراب 12.6% بیشتر.

• نگرش نسبت به سلامت 1/7 درصد نسبت به گروه کنترل مثبت تر شد

• قصد رفتاری برای مراقبت از سلامتی 6.5 درصد خارج از کنترل افزایش یافته است.

اثرات مثبت ذهن آگاهی تا حد زیادی پس از 30 روز حفظ شد. در پی‌گیری نظرسنجی یک ماه بعد، گروه ذهن‌آگاهی بهبود مستمری را در رفاه، افسردگی و نگرش‌های خود نشان دادند و حتی کیفیت خواب بهتری را گزارش کردند. در بازخورد خود، شرکت کنندگان مزایای متعدد تمرین ذهن آگاهی را برجسته کردند، از جمله: “آگاهی، خودکنترلی، قدردانی، صبور بودن بیشتر و لذت بردن بیشتر از لحظه حال”، “ذهن شفاف. احساس می‌کنم همه چیز تحت کنترل است و می‌توانم کاری را که در ذهنم است انجام دهم» و «تکمیل این جلسات مراقبه به من درک بهتری از نحوه عملکرد ذهنم داد. آنها به من کمک کردند تا بینش بهتری نسبت به بسیاری از چیزها پیدا کنم و به من دریچه متفاوتی را نشان دادند که از طریق آن به جهان نگاه کنم. کلماتی که به ذهن می رسد مفید، روشنگر و انگیزشی هستند.

پیامدهای مداخلات سلامت دیجیتال

جالب است که این کارآزمایی یکی از اولین آزمایشاتی بود که نشان داد مزایای سلامتی و سلامت روانی ذهن آگاهی می تواند ناشی از تغییر در رفتارهای سبک زندگی باشد. این امر پتانسیل تمرین ذهن آگاهی را برای ترویج زندگی سالم تر، مانند ورزش منظم، نشان می دهد، چیزی که تیم تحقیقاتی مشتاق بررسی در آینده است.

این تحقیق توسط روانشناس ماشا رامسکار، متخصص تغییر رفتار، ذهن آگاهی و ورزش در دانشگاه باث انجام شد. وی تصریح کرد: نتایج این تحقیق نشان می دهد که حتی تمرینات ذهن آگاهی کوتاه مدت و روزانه نیز می تواند فوایدی داشته باشد و آن را به ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند برای تقویت سلامت روان تبدیل کند.

رامسکار درباره یافته‌هایش که تمرین ذهن آگاهی را با عادات سالم‌تر مرتبط می‌کند، گفت: دیدن فواید ذهن‌آگاهی فراتر از افسردگی، تندرستی و اضطراب، و سایر رفتارهای بهداشتی مانند خواب بهتر و ایجاد اهداف قوی‌تر برای یک سبک زندگی سالم، هیجان‌انگیز است. ذهن آگاهی مهارت های روان شناختی لازم برای ایجاد عادات سالم را فراهم می کند، و ما امیدواریم در کارهای آینده نشان دهیم که پس از کسب این مهارت ها، می توانید از آنها برای بهبود چندین رفتار سلامتی، از ورزش منظم تا ترک سیگار استفاده کنید.

دکتر بن آینزورث، یکی از محققانی که گروه مداخله دیجیتال در دانشگاه ساوتهمپتون را رهبری می‌کند، افزود: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه فناوری دیجیتال که به صورت رایگان در دسترس است، می‌تواند به افراد کمک کند تا الگوهای رفتاری و روان‌شناختی را در زندگی خود تغییر دهند. راهی که مناسب آنها باشد، ادغام شوند.

دکتر مکس وسترن از دانشگاه باث، یکی از محققان این مطالعه، بیان کرد: دیدن چنین مداخله ساده و مقرون به صرفه ای با پتانسیل دستیابی به مخاطبان جهانی که می تواند بر رفتارهای سبک زندگی سالم تأثیر بگذارد، هیجان انگیز است. حتی دلگرم‌کننده‌تر، این مزایا پس از پایان جلسه ذهن‌آگاهی ادامه یافت و نشان می‌دهد که این تمرین می‌تواند به ایجاد عادت‌های پایدار کمک کند.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا