راه اندازی سامانه مکان یابی تماس گیرندگان با اورژانس ۱۱۵
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مهدی بهمن آبادی با بیان اینکه سامانه مکان یابی تماس گیرنده به ما کمک می کند تا موقعیت تماس گیرنده را ردیابی کنیم و موقعیت تقریبی او را پیدا کنیم، افزود: موقعیت مکانی تماس گیرندگان خطوط تلفن ثابت. با کمک اطلاعات موجود در سیستم ارتباطی توسط واحد ارتباطات اضطراری تعیین می شود.
وی با اشاره به تفاوت شعاع مکان یابی تماس گیرندگان تلفن همراه در محیط های مختلف، خاطرنشان کرد: در شهر برای مکان یابی شعاع 300 متری تعیین می شود اما در جاده ها به دلیل فواصل زیاد، شعاع یک کیلومتری است. در نظر گرفته شده است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: لازم است سیستم GPS تلفن همراه تماس گیرنده در هنگام مکالمه روشن و فعال باشد. در ابتدای کار ممکن است در برخی موارد دقت موقعیت یابی پایین باشد و محل تماس ها با خطا شناسایی شود، اما اورژانس کشور در تلاش است تا این سیستم را بهینه کرده و میزان خطاها را کاهش دهد.
بهمن آبادی با بیان اینکه هزاران فرستنده – گیرنده (BTS) در کشور داریم، افزود: برای ارتقای دقت موقعیت یابی باید تعداد BTS ها افزایش یابد که این امر بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است. در این زمینه اتخاذ شده است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به بیماران اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی و وقت گیر همکاران واحد ارتباطی اورژانس 115 ثبت آدرس تماس گیرندگان که باعث اتلاف وقت در لحظات حساس فرآیند امداد رسانی شد. استفاده از این سیستم زمان تلف شده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
وی همچنین به تأثیر این سامانه در کاهش مزاحمت های تلفنی اشاره کرد و گفت: مکان و آدرس تماس گیرندگان نقش مهم و بازدارنده ای در کاهش مزاحمت های تلفنی اورژانس 115 خواهد داشت.
به گفته رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور، این سامانه هم اکنون در استان تهران فعال است و در روزهای آینده این امکان در تمامی مراکز سراسر کشور راه اندازی می شود.