سلامت خانواده

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برای جلوگیری از کم آبی در فصل گرما و در ایام زیارت اربعین حسینی، زائران به میزان کافی آب و مایعات بنوشند و از بطری آب بهداشتی، شیر بسته بندی شده و دوغ استفاده کنند و از دوغ شور، عرقیات سنتی و شربت پرهیز کنند. از شیرینی های خانگی خودداری کنید.

زائران از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای به ویژه نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا در طول پیاده روی خودداری کنند زیرا مصرف این نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شود.

به زائران توصیه می شود در مراسم اربعین میوه های خشک را به عنوان میان وعده به همراه داشته باشند و حتی الامکان از خوردن میوه های با پوست خودداری کنند و سبزی هایی که قابلیت پوست کندن دارند مانند خیار و هویج را پوست گرفته و سپس مصرف کنند.

زائران برای پیشگیری از یبوست، میوه هایی که خواص دارند میلیون مانند هستند سیب زمینی و همراه خود انجیر داشته باشید، برای جلوگیری از این عارضه می توانید به جای نان لواش از نان هایی که حاوی سبوس بیشتری هستند استفاده کنید.

در مراسم اربعین حتی الامکان از خوردن غذاهای چرب و شور مانند تنقلات شور، کنسروها، سوسیس و کالباس اجتناب کنید زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

زائران برای تقویت سیستم ایمنی بدن از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، حبوبات، میوه های تازه و خشک و غلات کامل استفاده کنند.

از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک که سیستم ایمنی را تحریک می کنند خودداری کنید و برای جلوگیری از مسمومیت از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیموترش یا آبلیمو همراه غذا استفاده کنید.

برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ بسته بندی شده پاستوریزه استفاده کنید و با توجه به اینکه نعناع و پونه کوهی دارای اثرات ضدعفونی کننده بر دستگاه گوارش هستند، توصیه می شود زائران مقداری نعناع و پونه کوهی همراه داشته و با دوغ مخلوط و میل کنند.

از خوردن سالاد و سبزیجات خام و نپخته خودداری کنید و در صورت وجود سبزیجات پخته مانند سیب زمینی، کدو تنبل و هویج در کنار غذا برای پیشگیری از یبوست مصرف شود.

همچنین اگر زائر اربعین حسینی (الف) برای جلوگیری از گرمازدگی بین ساعت 11:00 تا 15:00 که گرما به اوج خود می رسد، سعی کنید در این ساعات بیشتر استراحت کنید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهید و لباس های نخی خنک بپوشید و کلاه و عینک بزنید.

در صورت بروز علائم گرمازدگی از جمله گیجی، عدم تعادل، سردرد، حالت تهوع و دمای بدن بالا، خود را به مکانی خنک و سایه ببرید، نوشیدنی هایی مانند شربت زعفران، شربت آبلیمو، شربت گیلاس، شربت بید مشک، گلاب بنوشید. . شربت تخم مرغ و تخم مرغ خرفه آنها می توانند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کنند.

افزودن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می تواند به رفع تشنگی کمک کند، اسپری گلاب روی سر و صورت و شستن سر، گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز موثر است.

در پیاده روی اربعین فعالیت بدنی افزایش می یابد، افرادی که به این میزان فعالیت عادت ندارند قبل از سفر فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و پس از بازگشت از سفر به ورزش ادامه دهند.

اگر از بیماری خاصی رنج می برید، در این سفر داروی خود را همراه داشته باشید، به خصوص اگر دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری های مزمن زمینه ای دارید، حتما باید دارو همراه خود داشته باشید.

بهتر است در مکان های شلوغ از ماسک استفاده شود و به خصوص افراد دیابتی و قلبی عروقی این موارد را بیشتر رعایت کنند.

روزانه گلو را غرغره کرده و بینی خود را با آب گرم یا محلول آب و نمک بشویید و در صورت مشاهده علائم آنفولانزا (تب، سرفه، گلودرد) از ماسک استفاده کرده و به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا