سلامت خانواده

راهکارهای پیشگیری از جرائم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، علی اصغر جهانگیر دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: از 15 ماه پیش تاکنون جلسات متعددی با دستگاه های مختلف با دستگاه های مختلف برگزار شده است. با هدف هماهنگی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم محصولات سلامت محور (با محوریت دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را برگزار کردیم.

وی افزود: از آنجایی که چالش های زیادی در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد و آگاهی افراد مختلف جامعه نسبت به این موضوع بسیار زیاد است، مقرر شد این جلسه با موضوع پیشگیری در به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و تصویب رئیس شورا. از جرایم کالاهای سلامت محور (دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی) برگزار می شود.

جهانگیر تصریح کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات، قانون ضمانت های اجرایی قابل قبولی برای اشخاص حقیقی، حقوقی و ادارات دولتی در نظر گرفته است که از جمله آن ممنوعیت فعالیت اشخاص حقیقی، ممنوعیت فعالیت های واحدهای تجاری افراد. حقوقی و عزل از خدمات ادارات دولتی.

جهانگیر ادامه داد: متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که برخی از اقلام دارویی کمیاب در داروخانه ها به راحتی در بازار آزاد یافت می شود؛ این موضوع نشان می دهد که جریان دارو در کشور ما (به غیر از داروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود)، در موارد مختلف نشت دارد. مناطق

دبیر شورای عالی پیشگیری از جرائم تصریح کرد: طی بررسی های آسیب شناسی مشخص شد در چارچوب راه اندازی کامل سامانه هایی که طبق قوانین و مقررات باید بر روند تهیه دارو و آن نظارت داشته باشند. توزیع بین مصرف کنندگان و همچنین در زمینه اتصال سیستم های دستگاه های مختلف. نسبت به یکدیگر، شکاف هایی وجود دارد. همچنین مشخص شد در حالی که برخی از این سیستم ها راه اندازی شده اند، روند اجرای آنها هنوز تکمیل نشده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: لازم است سامانه های موجود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به هم متصل شود تا امکان نظارت توسط دستگاه های نظارتی فراهم شود. همچنین این اتصالات باید آنلاین و به روز باشند. اگرچه این امر در برخی بخش‌ها محقق شده است، اما همچنان در بخش‌های دیگر با شکاف‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال، سیستمتی تک» که دارای 19 زیرسیستم با سامانه وزارتخانه است سکوتبانک مرکزی و نهادهای نظارتی ارتباط و همپوشانی دقیقی ندارند. همین عدم اتصال سیستم ها به یکدیگر فرصتی را برای نشت دارو فراهم می کند. از سوی دیگر امروزه تعدادی از بیمارستان ها به سیستم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی متصل نیستند که باید هر چه زودتر راه اندازی شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شد قوانین، مقررات و آئین نامه های خوب و غنی در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد که برخی از آن ها اجرا و برخی نیز اجرا شده است. به طور کامل اجرا نشده است. همچنین برخی از آئین نامه های موجود از نظر زمان منقضی شده و باید به روز شوند.

دبیر شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: با اهتمام همه دستگاه ها اعم از دستگاه های اجرایی و نظارتی و همچنین توجه ویژه دولت به مقوله عرضه و توزیع مواد مخدر در کشور امیدواریم با راه اندازی و اتصال کامل سامانه های حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، شاهد رفع نگرانی مردم باشیم.

جهانگیر با بیان اینکه وظایف و مسئولیت های اصلی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، گفت: امیدواریم با اجرای دقیق مصوبات بر اساس مصوبات جلسه امروز شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، شرایطی فراهم می شود تا داروها به راحتی به دست مصرف کنندگان واقعی برسد و نظارت و شناسایی داروهای تقلبی و تقلبی نیز فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا