سلامت خانواده

راهکارهایی برای کاهش مشکلات پرستاران / درخواست از دولت چهاردهم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، نسیم هاتفی مؤدب درباره مطالبات پرستاران گفت: در دولت سیزدهم لایحه ای با عنوان حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران در حال تدوین بود.

وی افزود: این لایحه در حال نهایی شدن بود که با تغییر دولت قطع شد و فعلا به همین شکل باقی مانده است. به نظر می رسد تصویب این لایحه بتواند بسیاری از مطالبات و مشکلات پرستاران را حل کند.

هاتفی درباره راهکارهای رفع مشکلات پرستاران گفت: مواردی از جمله اصلاح فرمول اضافه کاری پرستاران، معافیت مالیاتی، برقراری موارد فوق. فوق العاده خصوصاً افزایش ظرفیت اشتغال و بسیاری موارد دیگر که راه حل ریشه ای بسیاری از مشکلات است در این لایحه دیده شده و می تواند راه حل مناسبی برای رفع مشکلات رشته پرستاری و پاسخگویی به مطالبات و اعتراضات پرستاران باشد. در هفته های گذشته

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اینکه شاهد پرداخت بخشی از معوقات کارکنان گروه پرستاری در دانشگاه های کشور بوده ایم، اما اگر بخواهیم مشکلات را ریشه ای حل کنیم، تصویب این لایحه باید پیگیری شود. ” بنابراین درخواست ما از وزیر بهداشت و هیات دولت پیگیری تصویب این لایحه برای رفع مشکلات ریشه ای به وجود آمده است.

هاتفی گفت: در این لایحه قانون جامع پرستاری نیز گنجانده شده است که می تواند نقش بسیار پررنگی در حل مشکلات ساختاری پرستاران داشته باشد. گسترش ساختار دستیاران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی نیز از جمله مواردی است که در این لایحه به آن اشاره شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده پرستاری این است که در اجرای قوانین جاری در پرستاری هماهنگی نداریم. یعنی قوانینی که داریم یا اجرا نمی شود یا سلیقه ای یا ناقص اجرا می شود. از جمله قانون ارتقای بهره Veri که به صورت هماهنگ در دانشگاه ها اجرا نمی شود. دستورالعمل تعرفه خدمات پرستاری نیز به درستی اجرا نمی شود که دلیل آن ضعف در نظارت بر اجرای صحیح آن است. اگر همین قوانین موجود در پرستاری اجرا می شد امروز شاهد اعتراضات زیادی در جامعه پرستاری نبودیم.

رئیس کمیسیون آموزش شورای عالی نظام پرستاری افزود: کمبود کادر پرستاری به اعتراضات و مشکلات پرستاران دامن زده است. این کمبود باعث می شود که همکاران مجبور به اضافه کاری شوند و در کنار این مشکل تاخیرهایی نیز به وجود می آید که باعث نارضایتی نیروها می شود.

وی بیان کرد: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و اضافه کاری اجباری باید ظرفیت استخدام پرستار را افزایش دهیم تا نسبت پرستار به تخت به استاندارد نزدیک شود. در همین راستا افزایش ظرفیت نیروی جذب در لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاری نیز دیده شده است.

وی اصلاح فرمول اضافه کاری را از دیگر مطالبات حوزه پرستاری عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر میزان اضافه کاری پرستاران حدود 25 هزار تومان در ساعت است که مبلغ بسیار کمی است و باید اصلاح شود.

هاتفی ادامه داد: علاوه بر کم بودن میزان اضافه کاری، معوقات دانشگاه ها نیز بسیار بالاست به طوری که برخی از دانشگاه های علوم پزشکی 14 ماه تاخیر در پرداخت دارند. وزارت بهداشت باید حداقل پرداختی به پرستاران را به روز کند تا از حجم اعتراضات کاسته شود زیرا پرستاران مبلغ ناچیزی را که با یک سال تاخیر دریافت می کنند دریافت می کنند که واقعاً مانند یک فاجعه است.

وی یادآور شد: دانشگاه ها در حال حاضر نمی توانند با درآمدهای موجود مطالبات پرستاران را به موقع پرداخت کنند و نهادهای ذیربط مانند سازمان برنامه و بودجه باید با وزارت بهداشت همکاری کنند و در عین حال ردیف های بودجه ای ثابت و مشخصی برای تامین پرستاران داشته باشند. درآمد حاصل از مجلس در نظر گرفته شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا