سلامت خانواده

راهکارهایی برای بهبود و کاهش سردردهای میگرنی

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات نشان داده است که برخی غذاها باعث تشدید میگرن و برخی دیگر می توانند دردهای میگرنی را کاهش دهند، البته عوامل مختلفی از جمله داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس نیز می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند. کند

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت، میگرن را در فهرست 10 بیماری برتر قرار داده و توصیه و توصیه منظم به افراد مبتلا به میگرن را توصیه می کند. اگرچه میگرن یک تهدید فوری برای زندگی نیست، اما به طور غیر مستقیم بر کیفیت زندگی بیماران تأثیر می گذارد.

دستورالعمل های درمان میگرن بیان می کند که هدف از پیشگیری از میگرن کاهش دفعات، مدت، شدت، بهبود پاسخ های دارویی و اثربخشی در هنگام حملات حاد، بهبود عملکرد روزانه و کاهش ناتوانی است. در حال حاضر حدود 38 درصد از بیماران میگرنی نیاز به پیشگیری از حملات میگرنی دارند، اما تنها 3 تا 13 درصد از افراد آن را دریافت می کنند.

میگرن یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است که شیوع بالایی در جهان دارد و در زنان 3 برابر مردان دیده می شود. افراد مبتلا به میگرن سردرد ضربانی دارند که معمولاً در یک طرف سر ظاهر می شود و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. این علائم به دلیل تغییرات موقتی در هدایت عصبی در مغز است. دردهای میگرنی اغلب چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

میگرن نوعی بیماری مزمن و ناتوان کننده است که شیوع بالایی در دنیا دارد و در زنان 3 برابر مردان دیده می شود.

اگرچه یک میگرن معمولی بین 30 دقیقه تا 24 ساعت طول می کشد و اغلب پس از خواب فروکش می کند، برخی از افراد از حملات میگرنی رنج می برند که بیش از یک روز طول می کشد و دارو نمی تواند درد آنها را در طول حمله میگرن تسکین دهد. در نتیجه، آنها باید در بیمارستان بستری شوند تا از قبل تحت درمان قرار گیرند. نکته مهم در مورد میگرن این است که حدود 75 درصد از بیماران میگرنی سابقه خانوادگی میگرن دارند و ممکن است این بیماری به ژن مربوط باشد.

میگرن ممکن است به محرک‌های خاصی مانند انواع خاصی از غذا، استرس، چرخه قاعدگی، تغییر در الگوی خواب و عوامل دیگر نسبت داده شود، یا ممکن است درد با نور، صدا یا حرکت ناگهانی تشدید شود. کارشناسان ادعای رابطه دارند. بین رژیم غذایی و حملات میگرن ارتباط وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی بر تعداد و مدت سردردهای میگرنی تاثیر دارد، اما بیش از آن بر طول مدت حمله تاثیر می گذارد. اگرچه رژیم غذایی عامل اصلی این مشکل نیست، اما مطمئناً برخی از غذاها منجر به حملات می شوند. و دچار سردردهای میگرنی می شوند.

می توانید با اتخاذ یک سبک زندگی سالم حملات میگرن را کاهش دهید
خوردن وعده های غذایی متعادل، نوشیدن مایعات زیاد (به ویژه آب) و خوردن میان وعده های سالم احتمال ابتلا به میگرن را کاهش می دهد. توصیه می شود افرادی که از میگرن رنج می برند بیش از پنج ساعت در طول روز گرسنه نمانند. همچنین وزن بدن در تشدید یا کاهش میگرن نقش دارد، زیرا افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی به میگرن مبتلا می شوند.

وزن بدن در تشدید یا کاهش میگرن نقش دارد، زیرا افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از افرادی که وزن طبیعی دارند به میگرن مبتلا می شوند.پس از شناسایی غذاهایی که می توانند باعث میگرن شوند، از سیگار کشیدن خودداری کنید. فعال باشید و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که می تواند خطر سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

رژیم غذایی می تواند در پیشگیری، تحریک و تسکین میگرن نقش داشته باشد. با این حال، میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین آنچه برای یک فرد موثر است ممکن است برای دیگری موثر نباشد.

به گفته انجمن اختلالات میگرن، کمتر از 30 درصد از مبتلایان به میگرن محرک های مرتبط با غذا را شناسایی کرده اند. با وجود این، بسیاری از مردم سعی می‌کنند تقویم غذایی را حفظ کنند یا رژیم‌های غذایی حذفی را برای شناسایی محرک‌های بالقوه انجام دهند.

در مواردی که شامل رژیم غذایی می شود، افراد می توانند برای کنترل درد و کاهش دفعات یا شدت میگرن از مصرف غذاهای سردرد خودداری کنند. برای تعیین یک برنامه غذایی موثر و پیشگیری از میگرن، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب و یک متخصص تغذیه همکاری کنید.

راهکارهایی برای بهبود و کاهش سردردهای میگرنی

خوردن وعده های غذایی به طور منظم و در زمان های معین سردردهای میگرنی را کاهش و بهبود می بخشد. همچنین، خوردن وعده‌های غذایی به طور منظم و در زمان‌های معین از کاهش قند خون که باعث تحریک یا تشدید میگرن می‌شود، جلوگیری می‌کند. قندهای ساده و غلات کامل مانند برنج سفید و نان سفید باعث افت سریع قند خون می شوند. به همین دلیل نیمی از غلات مصرفی باید از غلات کامل انتخاب شوند.

مصرف مایعات کافی می تواند سردردهای میگرنی را بهبود یا کاهش دهد و کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز توصیه می شود.

خوردن وعده های غذایی منظم در زمان های منظم به جلوگیری از کاهش قند خون که باعث تحریک یا بدتر شدن میگرن می شود کمک می کند.

غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز، حبوبات، منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، سالمون، دانه چیا و دانه کتان نیز سردردهای میگرنی را بهبود می بخشند و کاهش می دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی کم‌چرب، شدت و دفعات سردرد را کاهش می‌دهد. به همین دلیل مصرف غذاهای کم چرب توصیه می شود. همچنین غذاهای حاوی پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می کنند. بنابراین توصیه می شود در تمام وعده های غذایی از غذاهای کم چرب و پروتئین دار مانند لوبیا، مرغ و بوقلمون استفاده کنید.

به رژیم غذایی توجه کنید

افرادی که به دلیل مشغله کاری یک وعده غذایی مانند صبحانه یا ناهار را حذف می کنند یا دو وعده غذایی را ترکیب می کنند و برای مدت طولانی گرسنه می مانند و به درستی غذا نمی خورند بیشتر در معرض حملات میگرن هستند.

همچنین رژیم های خودسرانه و غیر اصولی مانند حذف نان و برنج، میان وعده ها و وعده های غذایی اصلی برای کاهش وزن برای این بیماران مضرتر است زیرا آنها را دچار نوعی استرس تغذیه ای و گرسنگی می کند که قطعا در بروز مکرر دردهای میگرنی موثر است. .

کدام غذاها باعث سردردهای میگرنی می شوند؟

چندین غذا وجود دارند که تصور می شود احتمالاً باعث حمله میگرن می شوند. البته تقریباً همه غذاها با گزارش خود بیمار مشخص می شوند.

شایع‌ترین محرک‌های غذایی که باعث میگرن می‌شوند، الکل (تا 33٪) و شکلات (تا 22٪) هستند. با این حال، معمولاً تشخیص محرک های غذایی خاص دشوار است و به بیماران اغلب توصیه می شود از خوردن غذاهایی که از نظر تجربی حاوی مواد شیمیایی محرک سردرد هستند، مانند تیرامین (موجود در پنیرها)، فنیل اتیلامین (مثلاً در شکلات) و نیترات (مثلا در گوشت های فرآوری شده) برای کنترل سردرد یا نه؟

غذاهای غنی از تیرامین شامل پنیرهای کهنه، آجیل، لوبیا، ماست، موز و مرکبات است که حذف طولانی مدت آنها اثرات مضری بر سلامتی دارد و با توجه به اینکه مطالعات در مورد اثرات این غذاها بر میگرن کم است. برای بیمار بهتر است بعد از خوردن این مواد مراقب باشید سردرد دارید یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ باید از جایگزین های غذایی این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزودنی های غذایی با حملات میگرنی مرتبط هستند. مونوسدیم گلوتامات (MSG) احتمالاً شناخته شده ترین در این گروه است و نشان داده شده است که در 10-15٪ از مبتلایان به میگرن باعث سردردهای شدید می شود.

برخی ادویه ها و همچنین سیر و پیاز به عنوان محرک های احتمالی برای حملات میگرن نام برده شده اند، اما هیچ مطالعه ای این را تایید نکرده است. علاوه بر غذا، استرس نیز باعث سردردهای میگرنی می شود.

غذای مفید برای مبتلایان به میگرن

مرغ، خروس و بوقلمون غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف این غذاها منجر به نوسانات سطح قند خون نمی شود. اعتقاد بر این است که کمبود خون یکی از دلایل میگرن است. غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت گاو و لوبیا باید در هر وعده غذایی گنجانده شود. همچنین خوردن تنقلات حاوی پروتئین فراوان نیز مفید است.

سیب، گلابی، زردآلو و انگور میوه هایی هستند که قند خون را افزایش می دهند. این میوه ها میان وعده های بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند. جو حلیم، نان چاودار و حبوبات مانند لوبیا قرمز، عدس سبز و قرمز، نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول هستند و به تثبیت قند خون کمک می کنند. این غذاها منابع خوبی از کربوهیدرات و حبوبات نیز منبع خوبی از پروتئین هستند که برای افراد مبتلا به میگرن مفید است.

آیا درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است؟

یک متخصص مغز و اعصاب در این زمینه معتقد است: بسیاری از افرادی که سابقه درد میگرنی دارند می توانند با توجه بیشتر به غذاهایی که مصرف می کنند، رابطه ای بین نوع غذا و عادات غذایی با میگرن پیدا کنند.

علی داوری تصریح کرد: شاید باورتان نشود اما غذاهایی که در یخچال مانده، برخی از انواع پنیرها حاوی کافئین هستند، از جمله غذاهایی که باعث دردهای میگرنی می شوند.

وی با اشاره به اینکه گاهی گرسنگی و حذف یک وعده غذایی ممکن است باعث حمله میگرن شود، گفت: کسانی که به قهوه و شکلات عادت دارند باید بدانند که کاهش یا افزایش مقدار آن نیز ممکن است باعث حمله شود.

قاضی گفت: غذاهای حاوی تیرامین که آمین است و در بیشتر غذاها وجود دارد خود عامل حمله است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: وقتی پروتئین ها یا اسیدهای آمینه شکسته می شوند به تیرامین و تیروزین تبدیل می شوند که باعث گشاد شدن عروق و شروع حمله می شود.

وی ادامه داد: اگر گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ به صورت تخمیری، خشک، نمکی یا فرآوری شده مصرف شود، به دلیل این تیرامین مقصر حملات میگرنی هستند.

داوری افزود: همچنین جگرهای فرآوری شده، پنیرهای کهنه، فلفلی، سوسیس و کالباس، سس سالاد، سس سویا و کلیه محصولات تخمیری سویا، انواع ترشیجات و زیتون های فرآوری شده و حتی آجیل شور و مانده، سوپ های آماده، چیپس، ماهی دودی، خامه ترش. آناناس و کیوی، آسپارتام و شیرین کننده های مصنوعی از جمله غذاهایی هستند که توصیه می شود به آنها توجه شود و کمتر مصرف شود و یا برای برخی که رابطه مثبتی بین مصرف آنها و شروع حملات پیدا کرده اند، مصرف نکنند.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر مصرف غذاهای تازه و پرهیز از غذاهای آماده در مبتلایان به میگرن گفت: رعایت رژیم غذایی متعادل، استفاده از انواع غذاهای خانگی تهیه شده با مواد تازه و در نتیجه استفاده کمتر از مواد غذایی باقی مانده در یخچال، پرهیز از غذاهای فرآوری شده در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که کاهش سطح سروتونین یکی از عوامل بروز حملات میگرنی است، بنابراین باید به تمام عاداتی که ممکن است باعث کاهش سروتونین شود مانند خوردن منظم، مصرف میوه و سبزی کافی، دوری از استرس و تنش توجه شود. . اجتناب از حذف یک وعده غذایی که باعث هیپوگلیسمی می شود باید در نظر گرفته شود.

233236

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا