بارداری

راهنمای کامل بارداری:  باید و نباید های دوران حاملگی برای مادران

تغییرات جسمی و روحی بارداری، مانند تهوع صبحگاهی، تاخیر در قاعدگی و افسردگی در دوران بارداری، می تواند چالش برانگیز باشد. راهنمای بارداری منبع ارزشمندی برای مادران باردار است تا به آنها کمک کند تا مراحل بارداری را با اطمینان و آگاهی طی کنند. آشنایی با مراقبت های دوران بارداری و علائم خطر بارداری برای هر زن باردار مهم است. دانستن علائم بارداری، سن مناسب بارداری، جنسیت در دوران بارداری، تغذیه بارداری و مشکلات بارداری به شما کمک می کند تا این دوران را به راحتی سپری کنید. فراموش نکنید که بارداری مسئولیت مهمی است و باید از زمان تشخیص بارداری توسط متخصص زنان تا زمان زایمان مراقب سلامتی خود باشید.

علائم و نشانه های بارداری چیست؟

علائم و نشانه های بارداری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است در هر بارداری متفاوت باشد. همچنین تشخیص نهایی بارداری با متخصص زنان است. اما برخی از این علائم تقریباً در همه زنان یکسان است. به عنوان مثال، اگر قاعدگی شما منظم است و بیش از 10 روز از پریود بعدی شما گذشته است، ممکن است باردار باشید. همچنین برخی دیگر از علائم بارداری عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ (اغلب تهوع صبحگاهی نامیده می شود، اما می تواند در هر زمانی رخ دهد)
  • حساس شدن و بزرگ شدن سینه
  • خستگی
  • ادرار کردن بیش از حد معمول؛ به خصوص در شب
  • میل به غذاهای خاص یا بارداری

بسیاری از علائم بارداری، مانند عدم قاعدگی (آمنوره)، حالت تهوع یا خستگی، می تواند ناشی از استرس یا بیماری در دوران بارداری باشد. پس اگر فکر می کنید باردار هستید، تست بارداری خانگی را با بیبی چک انجام دهید. پزشک عمومی همچنین آزمایش ادرار، آزمایش خون یا سونوگرافی را تجویز می کند. البته حاملگی کاذب یا حاملگی کاذب نیز ممکن است با چنین علائمی همراه باشد. اگر این علائم را داشتید، اما باردار نبودید، ممکن است بیماری خاصی در شکم و لگن شما وجود داشته باشد.

تشخیص بارداری (تست بارداری)

تست بارداری دریچه ای برای آگاهی از بارداری است. این آزمایش با شناسایی هورمون HCG که در دوران بارداری توسط بدن تولید می شود، بارداری شما را تایید یا رد می کند. از ابتدای بارداری، سطح HCG در بدن افزایش می یابد و حدود 6 تا 10 روز پس از لقاح قابل تشخیص است. دو نوع تست بارداری وجود دارد:

  • آزمایش ادرار: این تست در خانه با استفاده از کیت های بیبی چک انجام می شود.
  • آزمایش خون: این آزمایش در آزمایشگاه انجام می شود و دقیق ترین روش برای تشخیص بارداری است.

علاوه بر کیت بارداری، سونوگرافی توسط متخصص زنان نیز می تواند بارداری را تایید کند. با انجام آزمایش و سونوگرافی می توانید از وضعیت بارداری خود مطلع شوید و برای مراقبت های لازم برنامه ریزی کنید.

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام های تناسلی زنان را تشخیص و درمان می کند. این فرد با تمام جنبه های سلامت جنسی مانند مراقبت های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تناسلی زنان تأثیر می گذارد، تشخیص داده و درمان می کنند.

آزمایشات و آزمایشات لازم در دوران بارداری

آزمایشات و آزمایشات در دوران بارداری نقش حیاتی در مراقبت از سلامت مادر و جنین دارد. تست های بارداری روش های تشخیصی و مهمی هستند که از مهم ترین اقدامات مراقبتی بارداری هستند. انجام این آزمایشات به سلامت مادر و جنین کمک می کند. در جدول زیر انواع تست ها و زمان آنها را معرفی کرده ایم:

هدف

زمان انجام

نام آزمون

تست HIV

بررسی احتمال نقص لوله عصبی و سندرم داون

هفته 11 تا 13 بارداری

غربالگری اول

بررسی عفونت ادراری، سطح پروتئین و قند

هر بازدید

آزمایش ادرار

بررسی عفونت و در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه

آزمایش هپاتیت B و C

بررسی عملکرد تیروئید و تجویز دارو در صورت نیاز

آزمایش تیروئید

بررسی کم خونی و سایر مشکلات خونی

تست CBC

تایید بارداری، بررسی سلامت جنین، تعیین سن بارداری، تشخیص ناهنجاری های جنین، بررسی موقعیت جفت، اندازه گیری مایع آمنیوتیک

اولین بازدید و در صورت لزوم در بازدیدهای بعدی

سونوگرافی

تعیین احتمال ناسازگاری Rh و تجویز آمپول روگام

نخستین دیدار

آزمایش خون (گروه خونی و Rh)

هفته 15 تا 20 بارداری

غربالگری دوم

در هر راهنمای بارداری، مراقبت های دوران بارداری مورد بحث قرار گرفته است. توصیه می کنیم برای دریافت مراقبت های بارداری تحت نظر متخصص زنان باشید. نگران نباش! در تمام شهرهای ایران می توانید بهترین متخصصان را در شهر خود بیابید. برای مثال می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان در بندرعباس یا اصفهان و سایر شهرهای ایران مراجعه کنید و به صورت آنلاین از آنها مشاوره پزشکی دریافت کنید.

برای رفع مشکلاتی مانند عفونت زنان، مراقبت از نوزاد یا مشاوره باروری باید به متخصص زنان بندرعباس مراجعه کنید. بهترین متخصص زنان و زایمان در بندرعباس دارای تخصص کافی در زمینه درمان ناباروری، مشاوره جنسی، بیماری های زنان، زایمان، پیشگیری از بارداری، سزارین، مشکلات قاعدگی و تخمدان می باشد.

داروهای ممنوعه در دوران بارداری

مصرف برخی داروها در دوران بارداری می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد. در اینجا لیستی از داروهای ممنوعه در دوران بارداری آورده شده است:

  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی (NSAID ها)؛ افزایش خطر سقط جنین و نقایص مادرزادی با داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • داروهای ضد انعقاد؛ خونریزی در مادر و جنین با مصرف داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین
  • داروهای ضد تشنج؛ افزایش خطر نقایص مادرزادی با داروهایی مانند والپروات
  • داروهای ضد افسردگی؛ افزایش خطر مشکلات تنفسی در نوزاد با داروهایی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • آنتی بیوتیک ها؛ آسیب به دندان ها و استخوان های جنین، با استفاده از داروهایی مانند تتراسایکلین

برخی از داروهای گیاهی و مکمل های غذایی نیز می توانند در دوران بارداری مضر باشند. همیشه قبل از مصرف هر گونه دارو، مکمل یا گیاه دارویی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

در دوران بارداری، تغذیه سالم و متعادل نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد. در کنار خوردن غذاهای سالم و مغذی، پرهیز از برخی غذاها برای جلوگیری از عوارض بارداری ضروری است. برخی از غذاهای ممنوعه در دوران بارداری عبارتند از:

  • گوشت و مرغ خام یا نیمه پخته؛ افزایش خطر ابتلا به عفونت های توکسوپلاسموز و سالمونلا
  • ماهی با جیوه بالا؛ آسیب به سیستم عصبی جنین با مصرف کوسه، شاه ماهی و اره ماهی
  • تخم مرغ خام یا نیمه پخته؛ افزایش خطر ابتلا به عفونت سالمونلا
  • شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه؛ افزایش خطر ابتلا به لیستریوز و عفونت های سالمونلا
  • کافئین؛ افزایش خطر سقط جنین و زایمان زودرس با مصرف بیش از حد کافئین
  • الکل؛ باعث آسیب جدی به جنین می شود
  • غذاهای شور؛ افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی
  • غذاهای چرب ؛ افزایش وزن بیش از حد و مشکلات گوارشی
  • غذاهای فراوری شده؛ به دلیل وجود مواد نگهدارنده و مصنوعی برای سلامت مادر و جنین مضر است
  • قندهای تصفیه شده; افزایش وزن بیش از حد و دیابت بارداری

این لیست ادامه دارد و باید در بررسی راهنمای بارداری به مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری توجه کنید.

فعالیت های ممنوع در دوران بارداری

در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین باید از انجام برخی فعالیت ها و مصرف برخی مواد خودداری کرد و سبک زندگی را تغییر داد. فعالیت های ممنوعه در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • سیگار، الکل و مواد مخدر
  • انجام ورزش های سنگین و تاثیرگذار
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، دود و مواد شیمیایی
  • استفاده از جکوزی یا جکوزی
  • سفرهای طولانی

در این دوران باید به بدن خود و هشدارهای آن توجه کنید و فعالیت های خسته کننده و خطرناک انجام ندهید.

عوارض بارداری

بارداری با تغییرات چشمگیری در سیستم ایمنی بدن همراه است. تغییرات در عملکرد سیستم ایمنی می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. این عوارض از علائم خفیف تا مشکلات جدی متغیر است. اینها شامل آنفولانزا، عفونت های قارچی واژن، و واژینوز باکتریایی است. در این راستا برخی از عوارض بارداری وجود دارد که برای کنترل آنها نیاز به درمان دارویی و مداخله پزشکی دارد.

راهنمای کامل بارداری: بایدها و نبایدهای بارداری برای مادران

بهترین سن برای بارداری

از نظر بیولوژیکی بهترین سن برای باردار شدن بین 20 تا 30 سالگی است. در این سن زنان باروری بالایی دارند و احتمال بارداری سالم بیشتر است. با افزایش سن، باروری زنان به تدریج کاهش می یابد و احتمال سقط جنین و ناهنجاری های کروموزومی و ناباروری افزایش می یابد. این محدوده سنی با بهترین نتایج برای مادر و نوزاد همراه است. آمادگی جسمانی و روحی هر فرد در تعیین بهترین سن بارداری نقش دارد. مسائل مالی، محیط مناسب و شرایط جسمی و روحی مطلوب زن نقش مهمی در سلامت مراحل بارداری دارد.

آیا راهنمای بارداری می تواند تضمین کننده سلامت بارداری باشد؟

هر تولد منحصر به فرد است و تجربه بارداری هر زن می تواند متفاوت از دیگری باشد. تهوع صبحگاهی، افسردگی در دوران بارداری و سایر مشکلات بارداری در سطوح و شرایط مختلف در هر فردی رخ می دهد. راهنمای بارداری به خانم ها کمک می کند تا با آگاهی از مراقبت های دوران بارداری و علائم خطر بارداری آگاهانه تر بارداری را پشت سر بگذارند.

تشخیص و درمان اختلالات دستگاه تناسلی زنان، مشاوره جنسی و بارداری در تخصص پزشک متخصص زنان و زایمان می باشد. یکی از مهمترین وظایف متخصص زنان، مراقبت های قبل و بعد از زایمان، مراقبت های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری است.

برگرفته از سایت دکتر دکتر (https://drdr.ir/)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا