راهبردهای ارتقاء سلامت همه جانبه دانشآموزان و دانشجویان در دوران بحران

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر کامران باقری لنکرانی رئیس گروه ارتقای سلامت با اشاره به آیه ای از قرآن کریم با مضمون «ما را به اعمالی که انجام نداده ایم برگردانید» بر اهمیت استفاده از فرصت ها و لزوم اقدام پیشگیرانه در حوزه سلامت روان و اجتماعی تاکید کرد. ایشان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن به دنبال تداوم وضعیت «نه جنگ نه صلح» است، بر لزوم توجه بیشتر به تاب آوری روانی، اجتماعی و پیشگیری در سطح عمومی به ویژه در بین دانش آموزان تاکید کرد.
وی در ادامه با بیان آمار افسردگی و اضطراب دانش آموزان نسبت به افزایش مشکلات روانی در جامعه در حال گذار هشدار داد و با ارائه تجربیات بین المللی بر ضرورت توجه به کمک های اولیه روانپزشکی اولیه و تقویت تاب آوری به عنوان راهکارهای کلیدی تاکید کرد.
در ادامه دکتر محمدحسین تقدیسی عضو دائمی فرهنگستان علوم پزشکی به تشریح راهکارهای تامین سلامت همه جانبه در شرایط بحران پرداخت. وی بر لزوم تمرکز بر خسارات و تلفات پنهان به ویژه اثرات روانی و اجتماعی ناشی از بحران ها تاکید کرد و بر لزوم تدوین اقدامات موثر برای مقابله با اضطراب، ابهام و اختلالات روانی تاکید کرد.
دکتر تقدیسی با اشاره به افزایش شیوع افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در کودکان کشورهای بحران زده، تاب آوری را توانایی سیستم ها، جوامع و موسسات آموزشی برای مقابله و بازیابی از شرایط سخت، کلید اصلی مدیریت بحران دانست. وی افزود: راهکارهای پیشگیری و آمادگی، مداخله و توانمندسازی در سه سطح تعریف شده است که باید در سیاست های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
وی با استناد به تجربیات جهانی از جمله در زمینه تربیت معلم در مناطق بحرانی، بر اثربخشی برنامه هایی مانند تمرینات بقا، جلسات آنلاین سلامت روان و کارگاه های آموزشی پس از بحران برای کاهش علائم PTSD و افسردگی تاکید کرد.
در ادامه جلسه نمایندگان وزارتخانه ها به بیان اقدامات خود پرداختند. نماینده وزارت آموزش و پرورش از تدوین چهار سناریو مدیریتی برای بازگشایی مدارس از «سفید» به «بحران کامل» و فعال شدن طرح «نماد» خبر داد. همچنین اشاره شد که سامانه «مراقبت اجتماعی دانش آموزان» برای مداخلات زودهنگام طراحی و ابلاغ شده است.
نماینده وزارت علوم به اجرای طرح «اهل پرس» در بیش از ۱۱۰ دانشگاه اشاره کرد و از صدور بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت در خصوص مدیریت شرایط آزمون خبر داد. از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه می توان به گنجاندن آموزش بحران و سلامت روان در برنامه های درسی، تدوین بسته های آموزشی برای دانشگاه ها و تشکیل «ستاد ملی آموزش و پرورش و دانشگاه در بحران» اشاره کرد.
شرکت کنندگان در پایان بر لزوم ارتقای سواد سلامت، توسعه مهارت های خودمراقبتی، هماهنگی اقدامات بین نهادی مانند طرح های «نماد» و «دادرس» و آموزش بر اساس تجربیات بین المللی تاکید کردند.
بر اساس جمع بندی جلسه مقرر شد سند جامع سیاستی تحت عنوان «چارچوب ارتقای تاب آوری روانی- اجتماعی در نظام آموزشی ایران در شرایط پسابحران» تدوین و فرهنگستان علوم پزشکی به دستگاه های اجرایی ارائه شود.