بهداشت و درمان

دیابت می تواند منجر به بیماری لثه شود

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، نتایج نشان داد در صورت ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، بیماری که باعث آسیب به شبکیه می شود و می تواند منجر به نابینایی شود، احتمال ابتلا به بیماری لثه متوسط ​​یا شدید وجود دارد. 21 درصد بیشتر بود. همچنین در صورت ابتلا به نوروپاتی دیابتی، بیماری که بر اعصاب تأثیر می گذارد، 36 درصد بیشتر احتمال دارد به بیماری لثه شدید مبتلا شوند.

نتایج نشان داد که افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی و نوروپاتی 51 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری لثه متوسط ​​یا شدید قرار داشتند.

به گفته محققان، اگر بیماری لثه درمان نشود، می‌تواند بافت‌هایی را که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند از بین ببرد و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود.

دکتر فرناندو والنتیم بیتنکور، محقق ارشد و دندانپزشک دانشگاه آرهوس دانمارک، می گوید: «این از دست دادن دندان می تواند بر عملکردهای اساسی مانند جویدن و صحبت کردن تأثیر بگذارد و در عین حال بر عزت نفس فرد نیز تأثیر بگذارد».

وی افزود: در نتیجه پریودنتیت [بیماری لثه] می تواند کیفیت زندگی افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و منجر به مشکلاتی در تغذیه، ارتباطات و تعاملات اجتماعی شود. درک اینکه چه کسانی در معرض خطر بالاتری هستند، مانند افراد مبتلا به عوارض دیابت، برای مداخله زودهنگام و پیشگیری از این اثرات گسترده ضروری است.

برای این مطالعه، محققان داده های نزدیک به 16000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را که در یک مطالعه بهداشتی دانمارکی شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، نتایج نشان داد که ارتباط واضحی بین آسیب عروق خونی کوچک مرتبط با دیابت و موارد متوسط ​​یا شدید بیماری لثه وجود دارد.

Bittencourt گفت: زمانی که دیابت به خوبی کنترل نشود، سطح قند خون بالا می تواند منجر به التهاب شود که به مرور زمان می تواند بر چشم ها تأثیر بگذارد و منجر به رتینوپاتی یا نوروپاتی شود و به پریودنتیت شدید کمک کند.

محققان افزودند که سطوح بالای کلسترول بیشتر خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را افزایش می دهد.

Bittencourt می گوید: “نقش التهاب به این معنی است که پریودنتیت نه تنها ممکن است به عنوان یک نشانگر برای مشکلات دهان عمل کند، بلکه ممکن است به شناسایی افراد با بار التهابی سیستمیک بالاتر نیز کمک کند، که بنابراین در معرض خطر بیشتر عوارض میکروواسکولار هستند.” مبتلا به دیابت هستند، کمک کنید.”

وی افزود: این نتایج نشان می دهد که دندانپزشکان باید به سلامت دهان و دندان بیماران دیابتی توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند اطمینان حاصل کنند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه آنهایی که در معرض خطر بالای عوارض دیابت هستند، مراقبت های بهداشتی دهان و دندان جامع تری نسبت به سلامت دهان و دندان و سلامت کلی خود دریافت می کنند. برای بهبودی.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا