سلامت خانواده

دیابت سرد یا گرم دارید؟ / گیاهانی که برای کنترل دیابت مفید هستند

فاخره بهبهانی: یکی از علائم رایج دیابت تشنگی مداوم و به دنبال آن نوشیدن زیاد و ادرار زیاد است. مشخصه این ادرار نازک و سفید بودن آن است که اغلب بدون سوزش ترشح می شود. اگر این علائم در درازمدت مزمن شوند، قدرت بدن را کاهش داده و باعث خستگی، لاغری، ضعف، بی حالی، تحلیل بدن و کاهش تعریق می شوند.

دکتر یحیی زینل پور فتاحی پزشک متخصص طب سنتی دانشکده علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید: در طب سنتی ایران دو نوع دیابت گرم و سرد داریم. اساس طب رایج بیشتر شبیه دیابت نوع 2 است که ناشی از سبک زندگی نادرست، چاقی و کم تحرکی است. در سال‌های اخیر، تمامی مقالات و کتاب‌های معتبر پزشکی، تغییر سبک زندگی را مبنایی برای پیشگیری و حتی درمان دیابت به‌ویژه در افراد در معرض خطر قرار داده‌اند.

اقدامات کنترل دیابت

بسته به سرد یا گرم بودن دیابت، اقدامات کنترل آن متفاوت خواهد بود، اما با توجه به شیوع دیابت نوع 2 که تقارن بیشتری با مزاج سرد و مرطوب دارد، انجام ورزش متوسط ​​و مداوم در طول هفته به طوری که عرق باقی بماند. بر روی بدن که راه رفتن در هوای آزاد بهترین است، پرهیز از غذاهای سرد مزاج و غذاهای نسبتا گرم و پرهیز از غذاهای سودا مانند فست فودها، کنسروها و گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، درمان یبوست برای رفع سریعتر توصیه می شود. حذف مواد زائد و سموم از بدن و بهبود خواب، از جمله اجتناب از خواب های طولانی در طول روز و اجتناب از بیدار شدن در شب، به ویژه در فصل زمستان.

آیا دیابت قابل درمان است؟

در طب سنتی نیز مانند طب رایج، درمان دیابت طولانی مدت و اغلب تا پایان عمر مستلزم استفاده از دارو است، به خصوص که اغلب بیماران در مراحل آخر و اواخر به پزشکان طب سنتی مراجعه می کنند. برای کنترل و درمان دیابت، متخصص علاوه بر رعایت اصول شش گانه طب سنتی، مصرف برخی از داروهای گیاهی را بر اساس شرایط و درجه بیماری تجویز می کند. برخی از گیاهان دارویی که بسته به شرایط بیمار در کنترل قند خون موثر هستند عبارتند از رازیانه، زالزالک، ماسه، سیاه دانه، خرفه، تخم گشنیز، دانه یونجه، برگ زیتون، دارچین و گزنه. شایان ذکر است بیمارانی که تحت درمان های رایج دارویی یا انسولینی هستند و به پزشکان متخصص طب سنتی مراجعه می کنند نباید مصرف داروهای خود را قطع کنند. بلکه تصمیم گیری در این خصوص بر اساس شرایط بالینی، نتایج آزمایشات بیمار و توسط پزشک بیمار خواهد بود.

هیپوگلیسمی، یک عارضه اورژانسی

نکته مهم این است که افت قند خون در افراد دیابتی یک اورژانس است و نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. افت قند خون در بیماران دیابتی که به دنبال مصرف دوزهای بالای دارو یا انسولین و رعایت نکردن تغذیه به خصوص در افراد مسن و کودکان احتمال افت قند خون وجود دارد، بیشتر عارضه و مشکل است. همراه با بی حالی، ضعف، عرق سرد، همراه با سیاهی چشم و گاهی غش و افتادن است که در این صورت بیمار باید فورا مقداری شکلات یا عسل استفاده کند.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا