بارداری

دیابت بارداری چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

اگر دیابت بارداری دارید، در دوران بارداری به معاینات مکرر نیاز خواهید داشت. پزشک شما موارد زیر را از شما می خواهد:

  • رشد جنین را کنترل کنید. این معمولا شامل انجام چند سونوگرافی اضافی برای اطمینان از بزرگ نشدن جنین است.
  • محدوده قند خون خود را بررسی کنید. اغلب، این شامل بحث در مورد اینکه چقدر قند خون شما بالا یا پایین است و بررسی روندهای کلی در سطح قند خون شما است.

برای ردیابی قند خون در خانه، به دستگاهی به نام گلوکز متر نیاز دارید. شما به خود مانیتور و همچنین یک سوزن (یا لانست) و یک نوار تست نیاز دارید. اندازه گیری قند خون شامل سوزاندن نوک انگشت با لانست و سپس پاک کردن خون روی نوار تست است. سپس نوار تست را وارد کنتور می کنید. پس از چند ثانیه، دستگاه یک عدد را نمایش می دهد. این میزان قند خون شماست. متخصص تغذیه یا متخصص دیابت شما نحوه استفاده از دستگاه را توضیح خواهد داد.

شما باید وعده های غذایی و سطح قند خون خود را روی کاغذ، بر اساس برنامه یا هر راهی که پزشک به شما می گوید، ثبت کنید. سپس، پزشک شماره های شما را در فواصل زمانی منظم (اغلب هر هفته یا دو هفته) بررسی می کند. گاهی اوقات، او باید رژیم غذایی شما را تنظیم کند (مانند کاهش میزان کربوهیدرات هایی که می خورید) تا سطح گلوکز شما را به خوبی مدیریت کند. معمولاً ترکیبی از ردیابی سطح قند خون و خوردن غذاهای مناسب دیابت برای مدیریت دیابت بارداری کافی است.

برخی از افراد برای مدیریت دیابت بارداری به داروهایی مانند انسولین نیاز دارند که معمولاً شامل تزریق انسولین به معده، ران یا باسن هر روز یا چند بار در روز است. تعداد دفعاتی که نیاز به تزریق انسولین دارید به عوامل زیادی بستگی دارد. پزشک به شما نحوه تزریق انسولین، زمان استفاده و میزان مصرف آن را آموزش می دهد. اگر برای مدیریت دیابت خود نیاز به استفاده از انسولین دارید، مهم است که آن را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

سطح قند خون

شما معمولاً درست زمانی که از خواب بیدار می شوید (قبل از اینکه چیزی بخورید) و سپس حدود یک ساعت بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکز خود را ثبت می کنید. برای مثال، ممکن است وقتی ساعت 6:15 صبح از خواب بیدار می شوید، قند خون خود را اندازه گیری کنید، سپس اگر ساعت 7 صبح صبحانه می خورید، سطح قند خون خود را حدود ساعت 8 صبح بررسی کنید.

کالج آمریکایی زنان و زایمان معمولاً محدوده های زیر را برای سطوح گلوکز خون توصیه می کند:

  • قبل از غذا: 95 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر. (Mg/dL مخفف میلی گرم در دسی لیتر است.)
  • یک ساعت بعد از غذا: 140 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر.
  • دو ساعت بعد از غذا خوردن: 120 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر.

مثل همیشه، بدن هر کسی منحصر به فرد است و اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند.

در دیابت بارداری چه نخورید؟

شما می توانید با خوردن غذاهای مغذی که قند خون شما را تا سطوح ناامن افزایش نمی دهند، به مدیریت دیابت بارداری کمک کنید. امتحان کنید:

  • از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.
  • برای هر وعده غذایی تعادل سالمی از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی انتخاب کنید.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر را بیشتر مصرف کنید.
  • وعده های غذایی خود را هر روز در ساعت مشخصی بخورید.

برخی از افراد مبتلا به دیابت بارداری متوجه می شوند که تغییرات جزئی در آنچه معمولا می خورند تنها چیزی است که برای حفظ سطح قند خون طبیعی لازم است. با این حال، برخی دریافتند که باید تغییرات بیشتری ایجاد کنند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است بتوانند غذاهای خاصی را بدون تأثیر زیاد بر قند خون بخورند، اما شما ممکن است نتوانید. به خود یادآوری کنید که همه افراد متفاوت و منحصر به فرد هستند.

آیا نوشیدن آب قند خون را در دیابت بارداری کاهش می دهد؟

هیدراتاسیون در دوران بارداری مهم است، به خصوص اگر دیابت بارداری دارید. اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب به تنهایی مستقیماً قند خون را کاهش می دهد.

با این حال، هیدراته ماندن به بدن شما کمک می کند تا قند خون خود را تنظیم کند و به رقیق شدن خون شما کمک می کند، که باعث می شود کلیه های شما راحت تر از شر قند اضافی خلاص شوند. آب همچنین می تواند به بدن شما کمک کند تا از انسولین به طور موثرتری استفاده کند، که به تنظیم قند خون نیز کمک می کند.

چگونه می توانم با دیابت بارداری ایمن ورزش کنم؟

ورزش به بدن شما کمک می کند تا گلوکز بیشتری مصرف کند، که ممکن است قند خون شما را کاهش دهد. اگر دیابت بارداری دارید، با پزشک خود در مورد ایجاد یک برنامه ورزشی ایمن صحبت کنید. برنامه ورزشی شما باید منحصر به فرد باشد تا سطح سلامتی و تناسب اندام شما قبل از بارداری منحصر به فرد باشد.

چگونه دیابت بارداری را در دوران بارداری معکوس کنیم؟

هنگامی که دیابت بارداری دارید، نمی توانید آن را معکوس کنید. پس از تولد نوزاد (معمولاً بین شش تا دوازده هفته پس از زایمان) پزشک شما را از نظر دیابت آزمایش می کند تا ببیند آیا هنوز آن را دارید یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا