سلامت خانواده

دو پیکر از شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیسی به شدت سوختند / یک پیکر نیمه سوخته

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش ایسنا، سانحه هوایی 9 اردیبهشت که با حضور ابراهیم رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان; ملک رحمتی وزیر امور خارجه؛ آیت الله آل هاشم استاندار آذربایجان شرقی؛ امام جمعه تبریز و 4 تن دیگر از یارانشان، علاوه بر درد بزرگی که در دل ایران و ایرانی گذاشت، صحنه ای از همدلی نیروهای امداد و نجات ایرانی و توانمندی آنها در اجرای یکی از آنها را به نمایش گذاشت. پیچیده ترین عملیات امداد و نجات کوهستانی در جهان. قرار دادن.

به نقل از تسنیم، محسن هاشم نژاد; کارشناس هواشناسی کوهستان زنجان و از معلمان امداد و نجات کشور یکی از افرادی بود که روز یکشنبه; 9 اردیبهشت ماه پس از اعلام خبر سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور به همراه سایر امدادگران زنجانی به منطقه اعزام شد و به کمک تیم امداد و نجات کشور شتافت تا عملیات جست و جوی بالگرد سقوط کرده انجام شود. در مدت زمان کوتاه تری در شرایط سخت و پیچیده آب و هوایی و کوهستانی.

هاشم نژاد روز حادثه را چنین روایت می کند:

پس از انتشار خبر سانحه هلیکوپتر در فضای عمومی، امدادگران زیادی به منطقه اعزام شدند. از آنجایی که شرایط جوی خاصی در منطقه حاکم بود، مقرر شد فردی در رشته هواشناسی به منطقه اعزام شود و از آنجایی که در زمینه هواشناسی کوهستان تخصص دارم، برای سفر به اکیپ امداد و نجات هلال احمر زنجان پیوستم. منطقه.

عصر از زنجان به سمت منطقه حرکت کردیم. هوا ابری و ابری بود و شرایط جوی به سمت ناپایداری پیش می رفت. تا رسیدن به منطقه شاهد بارش های پراکنده، رعد و برق و رعد و برق شدید، باران های سیل آسا و … بودیم که حدود ساعت 3 بامداد آخرین روز اردیبهشت ماه به منطقه رسیدیم.

از منطقه ورزقان گذشتیم، چادرهای امداد و نجات برپا شد. جاده های معدن نرم و خاکی بود و با بارش باران گل آلود و لغزنده شده بود. این شرایط رفت و آمد خودروها را بسیار سخت می کرد. به این شرایط وجود درختان جنگلی در مسیر و بافت پر پیچ و خم جاده را اضافه کنید که چقدر شرایط تردد دشوارتر است.

تیم های پهپادی هم رسیده بودند

تیم های پهپادی نیز در منطقه حضور داشتند و در کنار کوادکوپترها مشغول گشت زنی بودند. حدود ساعت 5:30 تا 6:00 بود که اعلام شد محل دقیق حادثه مشخص شده است. منطقه بسیار مه آلود بود و این مه کار را بسیار دشوارتر می کرد. دامنه کوه ها و دره ها نیز تند بود و این امر امداد زمینی را با مشکل مواجه می کرد و از سوی دیگر امداد هوایی به دلیل وجود مه امکان پذیر نبود.

در نهایت با تلاش مستمر تیم های امدادی، بالگرد حادثه دیده کشف شد. هلیکوپتری که بر اثر برخورد با کوه متلاشی شده بود. اجساد شهدای عزیز نیز پیدا شد. برخی از اجساد دچار سوختگی و برخی نیز ضربه های شدید و شدیدی مانند شکستگی بر اثر جراحت وارد شده بودند.

اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، دو پیکر شهدا سوختگی زیادی داشتند، یک پیکر نیمه سوخته و یک پیکر هم تروما و شکستگی شدید داشت. خدمه پرواز بیشترین آسیب را متحمل شدند. پیکر مطهر امام جمعه تبریز در حالی که بر اثر خونریزی داخلی به مقام رفیع شهادت نائل شده بود، کمی دورتر از پیکر سایر شهدا بر روی زمین گل آلود پیدا شد.

پیکر شهدا در برانکارد قرار گرفت و امدادگران زنجانی چهار پیکر را به آمبولانس ها منتقل کردند. اما مسیر برگشت به دلیل لغزندگی شدید، مه فزاینده و سربالایی دشوارتر از مسیر خروجی بود که با همه این اوصاف سرانجام پس از چند ساعت اجساد منتقل و تحویل مراجع قانونی شدند.

عامل جو می تواند علت حادثه باشد

در مورد علت این حادثه نظرات مختلفی وجود دارد، اما من به عنوان یک کارشناس هواشناسی معتقدم به دلیل وجود ناپایداری های شدید جوی و وجود مه غلیظ در کوه های آن روز می توان «عوامل جوی» را عامل این حادثه دانست. . از طرفی چون منطقه کوهستانی است و دارای شیب های تند و شکاف های بزرگ است خلبان نتوانسته فرود مناسبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا