علمی و فناوری

دو میلیون مشترک متصل به فیبرنوری تا پایان سال

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)مهدی روحانی نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص وضعیت پوشش و اتصال پروژه فیبر نوری در کشور گفت: سال گذشته موضوع ایجاد پوشش فیبر نوری برای ما در اولویت بود. ، اما امسال علاوه بر این، می خواهیم جهشی در میزان اتصال داشته باشیم. و دایره ای ایجاد کنید که در اینجا به معنای حرکت اتصال این جهش به میزان دایره بودن فیبر نوری است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 550 هزار کاربر به شبکه فیبر نوری متصل هستند که از این تعداد حدود 356 هزار کاربر FTTH هستند و در نظر داریم تا پایان امسال این تعداد را به دو میلیون مشترک برسانیم.

روحانی نژاد در ادامه به برنامه ریزی اتصال فیبر نوری در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی شده و اپراتورها برنامه های سه ماهه را به رگولاتوری داده اند و این دو میلیون را بین اپراتورهای مختلف تقسیم کرده ایم. این پروژه دارای 10 اپراتور متعهد می باشد که به هر کدام از آنها با توجه به ظرفیت و وضعیت خود تعدادی تعهدات اتصال واگذار شده است.

وی افزود: به طور طبیعی تحقق بخش عمده ای از این هدف گذاری در نیمه دوم سال اتفاق می افتد، اما اجرای آن از اولین روزهای سال آغاز شده است. اپراتور باید از این پس برای به روز رسانی سیستم عامل، تیم اجرایی و تیم همکاران خود سرمایه گذاری جدی کند تا بتواند آن افزایش نهایی را در نیمه دوم سال داشته باشد.

مشوق ها برای اتصالات فیبر نوری بر اساس اندازه شهرها متفاوت خواهد بود
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه موضوع اتصال فیبر نوری با تقاضا مرتبط است، بیان کرد: بحث پوشش را داریم که سمت عرضه است. به عنوان مثال اکنون تصمیم داریم در شهرستان حارس در استان آذربایجان شرقی پوشش ایجاد کنیم. اگر مجوز حفاری و منابع مالی وجود داشته باشد، پوشش ایجاد می کنیم. اما در بحث کاربر، اتصال به تقاضای کاربر مربوط می شود. به همین دلیل مثلا ممکن است اپراتور عرضه داشته باشد اما تقاضای کافی در آن حوزه وجود نداشته باشد.

وی گفت: به زودی پیش نویس مصوبه ای را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد می کنیم که مشوق های اتصال بر اساس متراژ شهرها متفاوت است تا اپراتورها برای ایجاد پوشش و اتصال در شهرهای کوچکتر هزینه بیشتری کنند.

روحانی نژاد با بیان اینکه سرعت اینترنت با توجه به نرخ اتصال افزایش می یابد، افزود: طبیعتاً در صورت برقراری اتصال فیبر این اتفاق می افتد. به عنوان مثال کاربر قبلاً حدود 10 مگابیت بر ثانیه سرویس با فناوری ADSL دریافت کرده است و در صورت اتصال به فیبر نوری حداقل 100 مگابیت بر ثانیه سرویس دریافت می کند.

وی به آخرین وضعیت پوشش فیبر نوری در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار اعلام شده در سایت طرح ملی فیبر نوری منازل و مشاغل به نشانی iranfttx.ir در حال حاضر 7.5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند.

اتصال فیبر نوری در سراسر کشور چقدر طول می کشد؟
معاون توسعه راهبردی و بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: در برنامه هفتم قرار است در پایان برنامه 20 میلیون ارتباط برقرار شود و طبیعتا اگر بازه زمانی 5 ساله برای این امر در نظر بگیریم. تعیین هدف، سالانه 4 میلیون باید ارتباط برقرار شود.

چالش های اتصال فیبر نوری در کشور
وی به چالش های اتصال فیبر نوری اشاره کرد و افزود: در مراحل اولیه اجرای این برنامه هستیم اما چالش های متعددی وجود دارد که برای هر کدام از آنها در نظر گرفته ایم، به عنوان مثال ممکن است اپراتورها به مودم و تجهیزاتی نیاز داشته باشند که باید به کاربران ارائه می شود. عرضه محدودی دارند، در حال هماهنگی با نهادهای ذیربط به ویژه وزارت امنیت برای اعطای مجوز واردات علاوه بر عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی برای تولید انبوه این تجهیزات هستیم تا انشاءالله مشکلی نداشته باشد

روحانی نژاد ادامه داد: یا ممکن است چون الیاف گذاری نهایی باید بر روی دیوار ساختمان ها انجام شود، در برخی جاها عده ای نسبت به این فناوری جدید توجیه چندانی ندارند و مانعی ایجاد می شود که این نیز به دلیل فرهنگ سازی است. و توجیه مدیران در استانها یا شهرستانها. قابل حل است در بعضی جاها ممکن است به دلیل عدم آگاهی عمومی هنوز تقاضا شکل نگرفته باشد. اپراتورها یکسری برنامه های تبلیغاتی را در سطح محله انجام می دهند تا مردم آن محله مطلع شوند و یک سری پیشنهادات را ارائه دهند که قدرت مالی و خرید مردم آن منطقه است. جذاب باشد

وی به اهمیت تیم اجرایی مناسب اپراتورها در اتصال فیبر نوری اشاره کرد و گفت: همچنین این مهم است که اپراتورها برای اتصال به این تعداد در طول یک سال به تیم اجرایی بیشتری نیاز دارند. در بحث روکش و حفاری پیمانکار با پیچیدگی چندانی مواجه نیست. البته در سال 1401 با تجهیزات ترنچر یا در سال 1402 مشکل میکرو داکت داشتیم که خوشبختانه اکثر این مشکلات برطرف شده است. اما برای بحث اتصال، تیمی که ترمینال فیبر را انجام می دهد باید تخصص لازم را داشته باشد.

معاون استراتژی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در حال حاضر در بیش از 350 شهر پوشش جزئی یا کامل داریم که در همه آنها حداقل باید چند تیم برای اتصال وجود داشته باشد. بنابراین، کادر آموزش دیده ممکن است کافی نباشد، اگرچه اپراتورها در حال آموزش نیروهای متخصص در این زمینه هستند.

چالش های پوشش فیبر نوری در کشور
روحانی نژاد با بیان اینکه هر جا پوشش فیبر نوری برقرار شود، در صورت درخواست کاربر، اپراتور باید ظرف 30 روز ارتباط برقرار کند، به چالش های پوشش فیبر نوری اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش در حوزه پوشش بود و در برخی شهرها همچنان وجود دارد. . بله، مجوز حفاری وجود دارد که باید از سوی شهرداری ها صادر شود که خوشبختانه در قانون بودجه امسال به صراحت و صریح به تصویب رسیده است که هر جا اپراتور معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات برای حفاری اقدام کرده، شهرداری باید حفاری را صادر کند. مجوز ظرف 15 روز صادر کردن

وی گفت: اکنون در برخی شهرها این اتفاق نمی افتد، شهرداری باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشد که چرا این قانون را اجرا نکرد. همچنین در این قانون آمده است که مجوز باید براساس شرایط، ضوابط و تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در مصوبه شماره 339 کمیسیون و اصلاحات بعدی آن پیش بینی شده است، صادر شود.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تعداد اپراتورهای متعهد در پروژه فیبر نوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 10 اپراتور متعهد به ایجاد پوشش فیبر هستند. تعدادی از شرکت ها نیز برای فعالیت در این زمینه اقدام کرده اند اما مدارک ارائه شده از سوی آنها هنوز کامل نیست. برای اظهار نظر در مورد آنها باید مستندات آنها تکمیل شود. اما در حال حاضر در کل کشور برای همه شهرها حتی شهرهای کوچک 500 یا 700 خانوار اپراتور برای ایجاد پوشش فیبر تعیین کرده ایم.

روحانی نژاد در خصوص احتمال افزایش تعداد اپراتورهای متعهد گفت: در حال حاضر تعداد اپراتورهایی که می خواهند به پروژه فیبر نوری اضافه شوند را نمی توان اعلام کرد، زیرا صرفاً ابراز علاقه بوده است. قدرت این اپراتورها باید ارزیابی شود. ضمن اینکه اکنون در بسیاری از شهرها عملیات الیاف گذاری انجام شده یا در حال اجراست و باید دید اپراتور جدید نسبت به اپراتورهای متعهد فعلی چه ارزش افزوده ای دارد.

وی ادامه داد: البته اپراتورهای جدید می توانند بدون نیاز به حفاری مجدد از میکروداکت مورد استفاده اپراتورهای فعلی استفاده کرده و با ایجاد شبکه خود وارد بازار شده و در حوزه شبکه به رقابت بپردازند. همچنین اپراتورهایی که از نظر بازاریابی و جذب مشتری علاقه مند و توانمند هستند می توانند در حوزه خدمات به روش بیت استریم به رقابت بپردازند. در نتیجه اخذ مجوز UNSP تنها راه ورود به بازار خدمات فیبر نوری نیست.

معاون توسعه راهبردی و بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: موضوعی که در حوزه اطلاع رسانی داریم و امیدواریم مورد توجه جدی رسانه ها قرار گیرد در بحث مجوز شهرداری ها مطالبه گر است. دولت سیزدهم مصمم به اجرای این پروژه ملی است، در تامین منابع مالی حمایت کرده، برنامه ریزی های لازم انجام شده و بهره برداران نیز دست به کار شده اند و واقعا اگر شهرداری شهری همکاری نکند عملا به پیشرفت شهر خودش لطمه زد. .

وی تاکید کرد: انتظار ما از رسانه ها همین است. هر رسانه ای در استان و شهر خودش برود و از شهرداری های محدودی که هنوز این طرح ملی را همراهی نکرده اند بپرسد که چرا به اپراتور معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات مجوز حفاری داده نمی شود و مردم آن شهر. عملا از این فرصت محروم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا