سلامت خانواده

دو تخلف در اطلاعیه فروش اینترنتی دارو/پلتفرم ها در بحث فروش دخالت نکنید – خبرگزاری مهر ایران و جهان

هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان غذا و دارو در ابلاغ ضوابط فنی حمل و نقل دارو از طریق بسترها و کسب و کارهای اینترنتی تخلف کرده است.

وی افزود: باید بپذیریم که زیرساخت های فروش اینترنتی دارو در کشور فراهم نیست و تا زمانی که این زیرساخت ها فراهم نشود، اجرای چنین طرحی به سلامت جامعه و مردم آسیب می رساند.

احمدی با عنوان این مطلب که مدل موفقی از فروش اینترنتی دارو در کشورهای دیگر نداریم، ادامه داد: در بسیاری از کشورها فروش اینترنتی دارو ممنوع است و تنها در برخی کشورها داروهای بدون نسخه یا OTC در این کشور به فروش می رسد. راه خواهد بود

وی بر حفظ محرمانه بودن اطلاعات بیماران تاکید کرد و تصریح کرد: سرورها و داده ها باید در اختیار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد و کد رهگیری در اختیار بسترها قرار نگیرد.

احمدی افزود: وظیفه بسترها و مشاغل اینترنتی فقط حمل دارو است و نباید در فروش دخالت کنند.

وی با اشاره به تخلف سازمان غذا و دارو در ابلاغ ضوابط فنی حمل و نقل دارو از طریق بسترها و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: اولاً ابلاغ مذکور مغایر بند 6 قانون تجارت الکترونیکی است که فروش دارو را ممنوع کرده است. مواد مخدر ثانیاً ضمیمه سازمان پدافند غیرعامل را ندارد که این هم تخلف است.

احمدی در ادامه به مخالفت تلویحی بیمه های پایه با فروش اینترنتی دارو اشاره کرد و افزود: بیمه ها معتقدند اطلاعات بیمار و کد رهگیری نباید در اختیار بسترها قرار گیرد. بنابراین بیمه نیروهای مسلح با چنین اقدامی مخالفت کرده و شنیده شده تامین اجتماعی نیز مخالف آن است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به هزار ساعت کار کارشناسی سازمان غذا و دارو برای مخالفت با اجرای چنین طرحی گفت: چرا به یکباره و در روزهای پایانی غذا و دارو در مدیریت سازمان، این طرح به نفع پلتفرم ها تغییر کرده است.

وی افزود: معتقدیم نباید هیچ واسطه ای بین داروساز و بیمار وجود داشته باشد و بسترها و کسب و کارهای اینترنتی فقط باید مسئولیت حمل دارو را بر عهده بگیرند. داده ها و اطلاعات بیمار باید در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ذخیره و نگهداری شود.

احمدی همچنین تاکید کرد: پول دارو باید در کیف پول داروخانه واریز شود و بسترهای اینترنتی به هیچ وجه نمی توانند در فروش دارو دخالت کنند.

وی افزود: معتقدیم باید با فناوری های روز در حوزه سلامت پیش برویم اما نباید به دخالت غیرقانونی در توزیع و عرضه دارو منجر شود.

احمدی با اشاره به تخلفات تریبون ها در فروش دارو که منجر به تشکیل پرونده های قانونی شده است، گفت: چرا سازمان غذا و دارو پیگیر این پرونده ها نشده است؟

وی افزود: زمانی که شاهد تخطی از تریبون ها در فروش غیرمجاز و غیرقانونی داروهای سقط جنین و غیره بوده ایم. چرا اکنون می خواهیم قانونی وضع کنیم که آنها مواد مخدر را به صورت قانونی بفروشند؟

احمدی تاکید کرد: نکته دیگر این است که هیچ مشورتی با سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازی ایران در ابلاغ آیین نامه های مربوطه صورت نگرفت. در حالی که این موضوع جزو توافقات ما بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر بهداشت با این ابلاغ موافقت کرده است، گفت: شاید وزیر بهداشت با توجه به الزامات زنگ هشدار سلام انجمن داروسازان ایران به مشکلات فروش اینترنتی دارو توجهی نکرده است. اما آنچه مسلم است این است که در حال تهیه نامه ای به وزیر بهداشت هستیم که نگرانی خود را از این اقدام سازمان غذا و دارو اعلام کنیم.

سلامت جو، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت بسترهای اینترنتی تنها در حوزه حمل و نقل دارو و زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می شود. چی در مورد حمل و نقل دارو از طریق پلتفرم توسط وزارت ارتباطات «آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق بستر اینترنت» تدوین و ابلاغ شده است و بحث فروش اینترنتی دارو مطرح نیست.

به گفته محمدی، در این آیین نامه تاکید شده است که هرگونه خرید، فروش و نگهداری مواد مخدر از طریق بسترهای اینترنتی غیرقانونی و غیرقانونی است. پس از ثبت کد رهگیری نسخه توسط بیمار در سامانه پلتفرم مورد تایید سازمان غذا و دارو، نسخه از طریق بستر حمل و نقل به آدرس متقاضی ثبت شده در سامانه تحویل می شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرده بود: عرضه داروهای خاص، سهمیه ای، تحت کنترل و با شرایط حمل و نقل خاص، توسط سکوها انجام نمی شود و مجوز فعالیت بسترهای اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل و نقل دارو صادر می شود. در کارگروه مشترک سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات. صادر می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا