سلامت خانواده

دلیل افزایش مشاهده پلنگ در کشور

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش ایسنا، مرضیه موسوی درباره آمار پلنگ در ایران اظهار کرد: متاسفانه آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در کشور نداریم، زیرا آمار حیوانات گوشتخوار مانند پلنگ با علفخواران یکسان نیست. می توان از طریق سرشماری به دست آورد. آنها در قلمرو وسیعی حرکت می کنند و رفتار گونه ها به راحتی با چشم قابل مشاهده نیست و فقط در زمان های خاصی زیستگاه را ترک می کند.

وی افزود: دیدن پلنگ نیاز به تجهیزات خاصی مانند دوربین تله دارد. به عنوان مثال، حدود 30 تا 40 دوربین باید در یک منطقه مستقر شود تا به طور سیستماتیک زیستگاه را پوشش دهد.

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست درباره زیستگاه اصلی پلنگ در ایران گفت: زیستگاه اصلی پلنگ کوهستانی است و غذای اصلی آن کامل و بز است. وقتی وضعیت شکار خوب باشد جمعیت پلنگ نیز افزایش می یابد، البته پلنگ در نقاط مختلف ایران نیز دیده می شود، زیرا گونه ای انعطاف پذیر است در حالی که زیستگاه یوزپلنگ دشت است و بیشتر را پوشش می دهد. فلات مرکزی ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد پلنگ به معنای افزایش جمعیت است؟ وی تصریح کرد: این موضوع بستگی به نوع منطقه ای دارد که پلنگ در آن رویت شده است. اگر این گونه در اطراف مناطق مسکونی مانند روستاها مشاهده شود، نشان دهنده وجود درگیری بین انسان و پلنگ است. زمانی که گونه ای به دلایلی مانند کمبود طعمه از زیستگاه خود خارج می شود، احتمال دیده شدن آن بیشتر می شود.

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: گاهی پلنگ پیر شده است. در این شرایط قادر به شکار طعمه های قوی نیست، بنابراین می توان به زیستگاه های انسان نزدیک شد.

وی تاکید کرد: احتمال نزدیک شدن مداوم پلنگ به مناطق مسکونی برای شکار بسیار کم است. در صورت مشاهده پلنگ در چنین مناطقی، وجود گونه گزارش می شود و عوامل سازمان محیط زیست برای احیای آن اقدام می کنند.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از ادارات محیط زیست استان ها به منظور کاهش درگیری پلنگ و انسان در حال آموزش جوامع محلی و برگزاری کارگاه های آموزشی در مناطقی هستند که درگیری زیاد است تا مردم آگاه شوند در صورت مشاهده یک پلنگ باید چگونه رفتار کنند. پلنگ. از درگیری اجتناب کنید.

این کارشناس دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: از ادارات کل محیط زیست فعال در این زمینه می توان به اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد. برخی از استان ها نیز با توجه به قرارداد و اعتباری که سازمان محیط زیست در اختیار آنها قرار می دهد، کارهای آموزشی برای مردم محلی انجام می دهند.

موسوی با اشاره به آموزش مدیریت پسماند به مردم محلی گفت: زمانی که زباله در روستا موجود باشد حیوانات وحشی ممکن است به این مکان نزدیک شوند. در شهرها شهرداری ها باید زباله ها را مدیریت کنند تا از تجمع حیوانات وحشی مانند گرگ در محل زباله جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مشاهده و ثبت تعداد بیشتر پلنگ در مناطق حفاظت شده به معنای روند افزایشی این گونه است، گفت: جمعیت پلنگ در برخی مناطق حفاظت شده افزایش یافته است. از جمله می توان به پارک های ملی گلستان، تندوره، تنگ صیاد و دنا اشاره کرد که حاکی از حفاظت فیزیکی مطلوب و جمعیت خوب طعمه در این مناطق است.

موسوی در پایان با اشاره به نقش تلفن همراه در ثبت مشاهده بیشتر پلنگ گفت: پلنگ قبلاً در برخی مناطق حتی اگر ثبت نشده باشد وجود داشته است. یکی از دلایل عدم ثبت نام آنها کمبود امکانات بوده است، اما اکنون هر فردی موبایل دارد و محیط بانان نیز این دستگاه را دارند و تصاویر پلنگ را در فضای مجازی منتشر می کنند و مردم این تصاویر را می بینند، بنابراین یکی از دلایل افزایش ثبت نام بیشتر چشم انداز پلنگ پیشرفت تلفن همراه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا