سلامت خانواده

دلیلی برای بد بودن پوست که کمتر در مورد آن صحبت شده است

به گزارش خبرآنلاین، امروزه محققان در هر زمینه ای به این نتیجه رسیده اند که استرس بر هر سیستم بدن تاثیر می گذارد و می تواند مشکلات را بدتر کند یا مشکلات جدیدی ایجاد کند. در ادامه به بیان تظاهرات پوستی ناشی از استرس می پردازیم.

ارتباط ذهن و پوست

ایسنا در خبری نوشت: بدن شما به تغییرات حالت روحی شما پاسخ می دهد. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب می تواند باعث مشکلات پوستی جدید یا تشدید مشکلات پوستی قبلی شود. هنگامی که استرس دارید، سیستم عصبی سمپاتیک شما هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را در بدن آزاد می کند. کورتیزول تولید چربی در غدد پوست را افزایش می دهد که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست و آکنه شود. استرس مزمن منجر به افزایش مداوم سطح این هورمون ها می شود و می تواند بر سلامت پوست شما تأثیر منفی بگذارد.

التهاب داخلی و تظاهرات پوستی

علاوه بر این، شرایط روانی باعث افزایش التهاب داخلی می شود. هنگامی که بدن شما تهدیدی را درک می کند، سیستم ایمنی یک پاسخ التهابی برای مبارزه با آن ارسال می کند. به طور معمول، التهاب به محافظت و التیام بدن ما در برابر میکروب ها و زخم ها کمک می کند، اما اگر سیستم ایمنی بدن تحت استرس طولانی مدت باشد، می تواند بیش از حد واکنش نشان دهد و یک پاسخ التهابی مداوم ارسال کند. التهاب بیش از حد برای تمام سیستم های بدن و البته پوست مضر است. این اثر بد می تواند به شکل ضایعات مختلف پوستی ظاهر شود.

اثرات اضطراب بر سیستم گوارش نیز ممکن است تغییرات التهابی را تحریک کند. استرس بر تعادل باکتری ها در روده تأثیر می گذارد. این منجر به آزاد شدن عوامل التهابی می شود. التهاب داخلی می تواند به صورت خارجی به شکل بیماری های پوستی مانند آکنه یا اگزما و پسوریازیس ظاهر شود. افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه نسبت به شعله ور شدن در هنگام استرس حساس تر هستند. در شرایط ناپایدار روانی، آستانه تحریک بیماری در این افراد کاهش می یابد. بنابراین همیشه به آنها توصیه می شود که از اضطراب و هیجان بیش از حد خودداری کنند.

راه های زیادی وجود دارد که استرس می تواند از نظر فیزیکی روی پوست شما تأثیر بگذارد و تظاهرات پوستی ایجاد کند.

هورمون استرس کورتیزول باعث می شود غدد پوست شما سبوم (روغن) بیش از حد تولید کنند که باعث آکنه می شود. استرس بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد و پوست شما را واکنش پذیرتر و حساس تر می کند. این می تواند منجر به بثورات، کهیر و قرمزی شود.
استرس شرایط التهابی موجود در پوست مانند اگزما، پسوریازیس و روزاسه را تشدید می کند و منجر به شعله ور شدن آن می شود.
استرس می تواند شما را عصبی یا مضطرب کند و پوست شما را قرمز یا پوسته پوسته کند.
مشکلات روانی همراه با اضطراب وجود دارد که ممکن است مستقیماً روی پوست و موهای شما تأثیر بگذارد. تریکوتیلومانیا یکی از این مشکلات است که با تمایل به کشیدن مو مشخص می شود.

نکاتی برای کاهش عوارض پوستی ناشی از اضطراب

اضطراب در دنیای امروز اجتناب ناپذیر است. بنابراین توصیه به حذف اضطراب از زندگی چندان واقع بینانه به نظر نمی رسد. با این حال، همه ما تمایل داریم تا حد امکان اثرات پوستی استرس را به حداقل برسانیم. در این راستا راهکارهایی برای کاهش عوارض پوستی اضطراب وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
یک روال مراقبت از پوست

یک روال مراقبت از پوست را هر روز حفظ کنید، حتی در روزهایی که بیش از حد خسته یا استرس دارید. اگر استرس باعث می شود احساس خستگی کنید، ممکن است نخواهید آرایش خود را پاک کنید و صورت خود را قبل از خواب بشویید. اما سعی کنید به هر حال به روال خود پایبند باشید، زیرا بی توجهی به آن می تواند مشکلات پوستی را بدتر کند. به طور مرتب از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید و استفاده از ضد آفتاب را در طول روز فراموش نکنید.

برنامه ورزشی منظم

به طور منظم تمرین کن. ورزش هورمون های احساس خوب را ترشح می کند که انرژی، خلق و خو و دیدگاه شما را بهبود می بخشد. بدیهی است که ترشح این هورمون ها با اثرات مثبتی بر روی پوست همراه است.

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه با غذاهای کامل و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه داشته باشید. غذاهای فرآوری شده که قند بالایی دارند باعث التهاب بیشتر در بدن شما می شوند. غذاهای چرب هم از نظر روانی و هم از نظر پوست می توانند اثرات مخربی داشته باشند. مایعات کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواب منظم و کافی

به اندازه کافی خوابیدن. خواب به بدن شما زمان لازم را برای استراحت و ریکاوری می دهد و باعث بهبود خلق و خو، سطح انرژی و شناخت شما می شود. کم خوابی می تواند به سرعت روی پوست تاثیر بگذارد و شادابی پوست را از بین ببرد.

فعالیت های آرامش بخش

به سراغ فعالیت هایی بروید که به شما آرامش می دهد. بسته به علاقه خود می توانید به مطالعه کتاب، یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، ماساژ، حمام آب گرم یا پیاده روی در هوای آزاد بروید.

با یک متخصص در زمینه مدیریت اضطراب مشورت کنید

کمک گرفتن از مشاوران و روانشناسان متخصص می تواند به شما در مدیریت سطح استرس کمک کند. اگر در زندگی خود با میزان بالایی از اضطراب مواجه هستید، از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا