سلامت خانواده

دلتان سرد نشود/ برای تقویت قلب چه بخوریم؟/ این غذاها قلب را ضعیف می کنند

فاخره بهبهانی: از دیدگاه طب سنتی، علائم ضعف قلب با نارسایی قلبی همپوشانی دارد. تغییر و ناهماهنگی ضربان قلب، افزایش تعداد و ضعف تنفس، کاهش وزن یا تورم، تشنگی به هوای سرد، خستگی، خواب آلودگی و ناتوانی جنسی از علائم ضعف قلب است.

گیاهان تقویت کننده

ریحان، نعناع، ​​پونه کوهی، مرزه، ترخون و گشنیز باعث تقویت قلب و هضم غذا می شود. بادرنجبویه گیاهی بسیار مفید است که ابن سینا آن را دل نشین و مقوی قلب می نامد. مصرف سیب به هر شکلی از جمله فالوده، رب، چای، سرکه، مربا، حلوا یا سیب پخته بعسل، گلاب، صورتی، انار، لیمو، پرتقال و آناناس مفید است. توصیه می شود علاوه بر کنترل عصبانیت و رفع بدخلقی، مقدار غذا را در هر وعده کاهش دهید و مصرف حبوبات و غذاهای نفاخ را کاهش دهید.

برای کنترل ضعف و نارسایی قلبی استفاده از گیاهان مقوی مانند زعفران، گل رز، گل رز، گل گاو زبان، میخک و بادرنجبویه کمک کننده خواهد بود البته با صلاحدید پزشک. طبق بررسی های انجام شده عصاره گیاه بادرنجبویه در درمان تپش قلب موثر بوده و چای آن برای افرادی که علائم اضطراب، تپش قلب و تنگی نفس دارند مفید است. البته این گیاه دارویی برای کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند باعث ایجاد اختلال می شود و باید با تجویز پزشک مصرف شود.

عوامل ناتوان کننده قلب

یبوست ناشی از تجمع مواد زائد در بدن و همچنین فشار ناشی از دفع در صورت تداوم می تواند باعث تضعیف قلب شود. کیفیت هوای استنشاقی نیز تأثیر سریع و قوی بر قلب دارد، عملکردهای مغزی و ذهنی دارد. از طرفی ورزش در هوای آلوده و سرد و همراه با استرس به خصوص در مواقع سیری یا شدید گرسنگی و همچنین ورزش های سنگین و حرفه ای، ورزش های غیر هوازی و… همگی باعث نارسایی قلبی می شوند.

به گفته متخصصان طب سنتی، درمان‌های طب سنتی در کنار درمان‌های شیمیایی به بهبود عملکرد قلب بیمار کمک می‌کند و با توجه به اینکه جایگزینی داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی نیازمند تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی گسترده است، به همین دلیل تا رسیدن به این مهم به بیماران توصیه می‌شود. تصمیم بر این است که درمان های دارویی و گیاهی طب سنتی در کنار درمان های شیمیایی انجام شود تا با بهبود علائم بیمار به تدریج نیاز به داروهای شیمیایی کاهش یابد.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا