اخبار سلامت

دلایل اصلی مرگ زنان ایرانی اعلام شد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر نقش کلیدی سلامت زنان در سلامت جامعه اظهار داشت: 49.5 درصد و تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و به سلامت آنها توجه می شود. یک ضرورت انکارناپذیر است.

علل اصلی مرگ و میر در زنان ایرانی

وی گفت: معاونت میانسالی وزارت بهداشت، جمعیت هدف 30 تا 59 سال و در واقع بیشترین جمعیت فعال زنان کشور را تحت پوشش و بررسی قرار می دهد. بر اساس این اسناد، در زنان 30 تا 59 ساله، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب، سرطان سینه، سکته مغزی، دیابت، حوادث رانندگی، بیماری های ناشی از فشار خون بالا و سرطان روده بزرگ است.

دو عامل مهم برای افزایش کیفیت زندگی

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح سواد سلامت جامعه به ویژه بانوان، خاطرنشان کرد: دو عامل مهم در کاهش ابتلا به بیماری ها و ارتقای کیفیت زندگی زنان، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی است.

۷۲ درصد زنان ایرانی چاق و اضافه وزن هستند

لزوم تامین امکانات ورزشی مناسب برای بانوان در کشور

کیانفر درباره لزوم فراهم کردن امکانات ورزشی در دسترس و استاندارد برای ورزش بانوان در شهرها و روستاها، افزود: با توجه به بافت فرهنگی کشورمان، بسیاری از بانوان از ورزش در پارک ها و فضاهای عمومی شهری خودداری می کنند، به همین دلیل لازم است باید امکانات و زیرساخت های مناسب از سوی سازمان ها و نهادهای ذیربط برای بانوان مهیا شود تا با آگاهی مناسب، فعالیت بدنی را در اولویت برنامه روزانه خود قرار دهند.

وی بر لزوم ارتقای سطح سواد سلامت بانوان تاکید کرد و گفت: بانوان باید تلاش کنند تا هزینه های غیرضروری خود را حذف کرده و ورزش را جایگزین آن کنند، تاکید همیشگی وزارت بهداشت بر اولویت پیشگیری بر درمان است. زیرا علاوه بر طول عمر باکیفیت، بار اقتصادی بر نظام سلامت نیز کاهش می یابد.

کیانفر با بیان اینکه مشکل چاقی و اضافه وزن مختص زندگی شهری نیست و گریبانگیر همه زنان در اقصی نقاط کشور از شهر گرفته تا روستا است، گفت: 20 درصد زنان در سنین 55 تا 64 تا 20 سال چاق هستند. درصد زنان بین 44 تا 54 سال چاق هستند. 21 درصد چاق هستند یعنی در گروه سنی 44 تا 54 سال از هر پنج زن یک نفر چاق است.

نیاز به حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی در مورد عوامل خطر سلامت گفت: 57.7 درصد زنان ایرانی فعالیت بدنی کمی دارند یعنی فعالیت بدنی آنها کمتر از 150 دقیقه در هر روز است. هفته؛ فعالیت بدنی فعالیتی است که ضربان قلب را افزایش می دهد، مانند پیاده روی سریع یا دویدن متوسط.

وی گفت: از آنجایی که انجام ورزش باعث تقویت سایر عضلات می شود، عضلات قلب نیز از این شرایط مستثنی نیستند. تقویت عضلات قلب به پمپاژ بهتر خون در سراسر بدن و کنترل فشار خون کمک می کند.

وی گفت: 14.7 درصد زنان ایرانی مبتلا به دیابت و 33 درصد زنان ایرانی سابقه فشار خون دارند و 51 درصد زنان 55 تا 64 ساله دارای فشار خون یا سابقه آن هستند.

کیانفر تصریح کرد: نه تنها زنان، بلکه همه اقشار جامعه می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت سراسر کشور از وضعیت سلامت خود مطلع شوند. آزمایشات، پایش و مشاوره های مختلف در زمینه های تغذیه، وضعیت سلامت عمومی، اضافه وزن، سلامت روان، غربالگری و پیشگیری از بیماری ها در این مراکز به صورت رایگان انجام می شود و کافی است افراد به این مراکز مراجعه و پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کنند. . دریافت اطلاعات در مورد وضعیت سلامت آنها را به تاخیر نیندازید. همکاران ما در نقش ماماها و مراقبین سلامت می توانند آنها را به خوبی راهنمایی کنند.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: زنان در اجرای سیاست های بالادستی و برنامه های کلان نقش مهمی ایفا می کنند که از جمله آنها می توان به جوانان جامعه به عنوان مثال زنی که از سلامت جسمی و روحی کافی برخوردار باشد. می تواند بچه های سالم به دنیا بیاورد و تربیت کند.”

نیاز به خود ارزیابی سینه ها هر ماه

وی در خصوص خدمات غربالگری در مراکز جامع سلامت گفت: در زنان اولین و مهمترین غربالگری خود ارزیابی و معاینه پستان است. خانم ها می توانند در دوران باروری، پس از پایان قاعدگی و در دوران یائسگی سینه های خود را به صورت ماهیانه معاینه کنند و در صورت تغییر در پوست پستان، وجود توده یا ترشح از پستان به سرویس جامع سلامت مراجعه کنند. مراکز یا پزشک

بعد از 40 سالگی هر 2 سال یکبار ماموگرافی انجام شود

وی افزود: در خانم هایی که معاینات آنها طبیعی است و سابقه خانوادگی ندارند، اولین ماموگرافی بعد از 40 سالگی و در صورت طبیعی بودن باید هر دو سال یکبار انجام شود.

کیانفر در خصوص غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: پاپ اسمیر روشی ساده و کم هزینه برای بررسی سلامت دهانه رحم است. در سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور پس از اولین ویزیت زنان متاهل، تشکیل پرونده و بررسی سابقه باروری وی بر اساس شرایط و بر اساس دستورالعمل، آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود و در صورت طبیعی بودن باید پاپ اسمیر انجام شود. 3 سال بعد

وی گفت: روش بعدی انجام تست HPV است. این آزمایش در حال حاضر در شبه بهداشت کشور ارائه نمی شود، اما اگر خانمی انجام دهد و نتیجه آن نرمال باشد، باید 10 سال بعد دوباره آزمایش را انجام دهد.

رئیس اداره میانسالان گفت: غربالگری سرطان روده بزرگ در افراد با سابقه خانوادگی از 45 سال به بالا و در افراد بدون سابقه خانوادگی 50 سال به بالا با انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع در صورت وجود خون مخفی باید آزمایشات تکمیلی و کولونوسکوپی انجام شود.

کیانفر در خصوص بروز یائسگی در زنان گفت: یائسگی معمولاً با یک سری علائم و عوارض هورمونی همراه است و زنان باید برای پیشگیری از بروز عوارض بعد از یائسگی مانند پوکی استخوان یا سرطان سینه، وضعیت جسمانی خود را توسط ماما یا پزشک بررسی کنند. .

وی گفت: بسیاری از مولفه هایی که سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد خارج از حوزه وزارت بهداشت است، بنابراین می توان گفت سلامت یک موضوع ملی و بین بخشی است و همه ارگان ها در حفظ سلامت مردم نقش دارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا