اخبار سلامت

دفاع وزارت بهداشت از قلیان اکسیژن/سیگار الکترونیک مجوز ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی دخانیات در وزارت بهداشت اظهار داشت: تولید سیگار، دخانیات و مشتقات آن باید کاهش یابد. سیگارهای الکترونیکی مجوز تولید و واردات ندارند، بنابراین تمام سیگارهای الکترونیکی که در کشور می بینیم قاچاق است. برای کالاهای قاچاق نمی توان استانداردی در نظر گرفت و به همین دلیل ممنوع است و نظر قطعی وزارت بهداشت نیز مخالف استفاده از سیگار الکترونیکی است.

جهش تولید؛ بهانه سازندگان تنباکو

وی با اشاره به لزوم افزایش قیمت سیگار در کشور افزود: همیشه در خصوص افزایش مالیات سیگار بهانه هایی وجود دارد که افزایش قیمت سیگار باعث افزایش قاچاق آن می شود و برخی مدعی هستند که در صورت افزایش قیمت افزایش سیگار و تنباکو با شعار سال با جهش تولید در تناقض است در حالی که سیگار نوعی سم است و شعار سال جهش در تولید اقلام مضر نبوده است.

دفاع صریح وزارت بهداشت از قلیان اکسیژنی

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر مجوز وزارت بهداشت به قلیان اکسیژنی گفت: در کشور ما سیگار و قلیان مصرف می شود اما قانون نتوانسته جلوی مصرف اینها را بگیرد. تنباکوها در همین راستا مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طرح قلیان اکسیژنی را پیشنهاد داد که آن را جایگزینی معرفی کرد که ضرری ندارد و می تواند مصرف دخانیات را کاهش دهد. یکی از راه های کاهش مصرف دخانیات جایگزینی است و این طرح در 10 استان به صورت نمونه آغاز شده است.

فرشیدی با این ادعا که همه موارد بر اساس استاندارد است و قلیان اکسیژن هیچ آسیب جسمی و جسمی ندارد، مدعی شد: طبق گزارش اولیه وزارت بهداشت کار مرکز تحقیقات را تایید کرده است. قلیان اکسیژنی وابستگی ایجاد نمی کند و یک کار جایگزین است، البته نمی توان گفت که می تواند همه مشکلات را حل کند و جایگزین سیگار شود. مطالعات را ادامه می دهیم و منتظر می مانیم تا مطالعه قلیان اکسیژن تکمیل شود تا ببینیم آیا می توان آن را به عنوان جایگزین کم خطر تایید و مجوز داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا