علمی و فناوری

دستور رئیس‌جمهور برای ارزیابی آخرین وضعیت فیلترینگ

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)سید ستار هاشمی امروز در حاشیه افتتاحیه هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه انتظار می رفت موضوع رفع فیلترینگ در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح شود اما بحث فیلترشکن ها و مقابله با آن مطرح شد، گفت: از همه دست اندرکاران خواسته شده است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حاکمیت قانونمند، در حوزه های مختلف برنامه ریزی و سپس تجمیع و تجمیع شود. با تمرکز مرکز ملی فضای مجازی نهایی شد و تصمیم نهایی در شورای عالی فضای مجازی اتخاذ خواهد شد. رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور ارزیابی و گزارش وضعیت موجود را صادر کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در این دیدار بر کیفیت ارتباطات در ارزیابی شرایط موجود و چالش های پیش روی ما تاکید کرد اما شاید کمتر در رسانه ها منتشر شد.

هاشمی افزود: رئیس جمهور دستور داد وضعیت فعلی فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود، اما مطالبه جمعی نیز در حوزه فیلترشکن ها بود که امروز باعث آلودگی شبکه ملی اطلاعات شده است.

وی ادامه داد: بنابراین وضعیت موجود گزارش می شود و این آلودگی ها رصد می شود و قسمت زیادی از این آلودگی ها مربوط به استفاده از فیلترشکن است که بررسی می شود.

هوش مصنوعی و داده ها

هاشمی در خصوص اطلاعات و داده ها در هوش مصنوعی گفت: ما در بحث داده ها وظیفه قانونی داریم و آن قانون ملی اطلاعات داده ها است که دستگاه ها را موظف می کند داده های خود را برای تشکیل دولت هوشمند و دولت الکترونیک ارائه کنند.

وی ادامه داد: حقیقت ماجرا این است که به دلایل مختلف شاهد کندی اجرای این قانون هستیم که در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است چرا که معتقدیم این داده ها مربوط به مردم است. و داده های عمومی با حفظ محرمانه بودن و حفظ حریم خصوصی آنها باید برای تسهیل امور در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر در سامانه‌ها و پلتفرم‌های دولتی و همچنین در سایت‌های بخش خصوصی داده‌ای داریم باید از حریم خصوصی افراد نیز محافظت شود و پیش‌نویس این موضوع نیز در وزارتخانه تهیه شده است. ارتباطات با همکاری نهادهای مختلف و در مجلس ارائه شد. دولت در حال بررسی نهایی است.

وی تاکید کرد: به زودی در قالب لایحه در مجلس ارائه می شود.

فیبر نوری

هاشمی در خصوص دسترسی خانواده ها به فیبر نوری تا پایان سال گفت: در حوزه فیبر نوری دو مفهوم مجزا در حوزه های پوششی و اقتصادی داریم که گاهی این دو مفهوم با یکدیگر اشتباه گرفته می شود.

وی افزود: بنابراین وظیفه و برنامه داریم که تا پایان سال 20 میلیون پوشش برای خانوارها ایجاد کنیم و این به معنای اتصال خانوارها به فیبر نوری نیست، زیرا درخواست ها باید از سوی خانوارها باشد و باید به آنها مراجعه کنند. از آن استفاده کنید. .

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: این موضوع صبح امروز قبل از حضور در جلسه در دستور کار قرار گرفت.

آخرین وضعیت فیلتر

وی در خصوص آخرین پیگیری ها در خصوص فیلترینگ و اینکه رئیس جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران از پیگیری موضوع فیلترینگ و رایزنی با شورای امنیت خبر داد، گفت: وقتی صحبت از فضای مجازی می شود، این فضا فقط یک حوزه فنی نیست و فضای مجازی حداقل برابر است، فضای واقعی است که زندگی در آن جریان دارد و ذینفعان زیادی دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه مباحث اقتصادی، فرهنگی و … در فضای مجازی مطرح می شود و به نوعی فضای زندگی در آن است، خاطرنشان کرد: لذا از همه دست اندرکاران درخواست می شود بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نیاز به یک حکومت قانونی باید در حوزه های مختلف برنامه ریزی و سپس با مرکز مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و تصمیم نهایی در شورای عالی فضای مجازی اتخاذ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا