بهداشت و درمان

دسترسی به انسولین در کشور رو به بهبود است

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، غلامحسین صادقیان گفت: پرمصرف ترین انسولین بیماران دیابتی از نوع قلمی و نومیکس است.

وی با بیان اینکه این انسولین برند خارجی است و کارخانه مربوطه مدتی در تولید با مشکل مواجه بود، تصریح کرد: به همین دلیل در کشورهای مختلف و همچنین ایران شاهد کمبود بودیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه این انسولین با پیگیری در اختیار بیماران قرار گرفت، افزود: اگرچه مشکل دسترسی بیمار به این دارو به یک یا دو روز می رسید، اما مشکل وجود داشت. حل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه انسولین در کشور نسبتا خوب است، گفت: از آنجایی که انسولین نوومیکس به صورت سهمیه ای در اختیار تعداد زیادی از داروخانه ها قرار می گیرد، در برخی داروخانه ها به طور کلی و بیشتر و بقیه بر اساس سهمیه

صادقیان با تاکید بر اینکه مشکلی برای تامین انسولین نوومیکس بر اساس سهمیه در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نسخه ایرانی نیز وارد چرخه توزیع شده که دارویی مطلوب مشابه نوومیکس است و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه داروی دیگری به نام «ریزودوگ» وارد بازار شده است که حتی بهتر از نوومیکس عمل می کند، گفت: این دارو نیز تحت پوشش نیروهای مسلح و بیمه سلامت است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمالا بیمه تامین اجتماعی طی روزهای اخیر این دارو را پوشش خواهد داد، افزود: با پذیرش رایزودوگ توسط پزشکان و بیماران، سختی دسترسی کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت عرضه انسولین نسبت به قبل بهتر شده و انواع ایرانی و خارجی آن در بازار موجود است، گفت: انسولین دارویی پرمصرف است و به محض واردات و طی مراحل قانونی ترخیص و با انجام تست های مربوطه در چرخه توزیع شرکت ها قرار می گیرد. و طرح توزیع همزمان به سراسر کشور اعلام خواهد شد

صادقیان با بیان اینکه توزیع این دارو زمان مشخصی ندارد و ممکن است در بازه زمانی طولانی یا کوتاهی باشد، تاکید کرد: انتظار واردات و توزیع بر اساس میزان مصرف این دارو را داریم اما زمان بندی آن مشخص نیست. زمانی که سهمیه اعلام شود در داروخانه های خاص توزیع می شود.

وی افزود: اپلیکیشن TTech و سامانه 190 پاسخگو و راهنمای خوبی برای یافتن دارو از نزدیکترین داروخانه است و بیماران دیابتی را می توان برای دریافت اطلاعات و مشاوره توسط کارشناسان مربوطه راهنمایی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا