اخبار سلامت

دستاورد جدید محققان دانشگاه تهران در درمان شایع ترین سرطان در زنان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، دکتر زهرا جهانی; یک دانشجوی دکتری بیوشیمی دانشگاه تهران درباره اهمیت تحقیقات اخیر محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران گفت: شیوع گسترده سرطان سینه در زنان و بی اثر بودن داروهای رایج شیمی درمانی به تنهایی اهمیت یافتن ترکیبات با سمیت کمتر

وی افزود: مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان می دهد که داروهای مورد استفاده در درمان دیابت خاصیت ضد سرطانی دارند. اما غلظت های مورد استفاده برای مشاهده این اثرات مطلوب زیاد است.

جهانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در نتیجه درمان با داروهای ضد دیابت، تولید پروتئین های بقا در سلول های سرطانی از طریق یک مسیر جبرانی افزایش می یابد و در نتیجه از مرگ سلول های سرطانی جلوگیری می شود و به همین دلیل است. افزایش غلظت موثر این داروها. .

محقق بیوشیمی افزود: از طرفی کورکومین می تواند میزان این پروتئین ها را کاهش دهد و منجر به مقاومت دارویی شود. اما کورکومین در حالت طبیعی خود جذب سلولی کمی دارد، در حالی که شکل نانودارویی آن علاوه بر اثرات سمی کمتر برای سلول های طبیعی، نفوذپذیری بهتر و سمیت بیشتری نسبت به سلول های سرطانی دارد.

جهانی گفت: در مطالعه ای که اخیرا در “آزمایشگاه زیست شناسی ساختاری” مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شد، درمان همزمان داروهای ضد دیابت با نانوکورکومین باعث افزایش شدید حساسیت سلول های سرطان سینه به داروهای ضد دیابت شد. مانند متفورمین

این یافته ها حاصل تحقیقات انجام شده در قالب پایان نامه دکتری زهره جهانی، دانشجوی دکتری بیوشیمی با عنوان «هم افزایی فعال کننده های مسیر AMPK با نانوپزشکی کورکومین در ایجاد آپوپتوز در سلول های سرطان پستان» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا