سلامت خانواده

در 340 شهرستان کمبود دارو داریم/در صورت عدم ورود دولت با مشکلات جدی مواجه می شویم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلمان اسحاقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه اولویت ندادن به پزشکی در کشور ما را با مشکلات جبران ناپذیری در این زمینه مواجه خواهد کرد.

وی بیان کرد: آماری که از کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی دریافت کردیم حاکی از آن است که با کمبود 340 دارو در کشور مواجه هستیم.

340 دارو کمبود داریم

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تصریح کرد: از این 340 دارو، 130 دارو حیاتی است و در صورت بی توجهی به آنها تا 3 ماه آینده با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم قائنات در شورای اسلامی ادامه داد: برخی از دولتمردان می گویند در کل کشور با کمبود 85 قلم دارو مواجه هستیم که اینطور نیست. فقط در تهران با کمبود ۸۵ دارو مواجه هستیم و کمبود ۸۵ دارو در کل کشور آمار درستی نیست.

وی بیان کرد: 340 قلم دارو کمبود داریم و از سوی دیگر مردم از سراسر کشور برای تهیه بخش قابل توجهی از این 340 قلم دارو باید به «داروخانه ای در تهران» مراجعه کنند. بی عدالتی مضاعف مثلا دارووارفارینکه دارویی حیاتی برای بیماران قلبی است در بازار موجود نمی باشد.

عدم انگیزه در واردات و تولید دارو

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی گفت: کاهش نقدینگی تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی باعث شده تا با این مشکلات مواجه شویم. طبق آماری که داریم کل بدهی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به شرکت های پخش دارویی حدود 185 هزار میلیارد ریال است. این میزان بدهی، مانع بزرگی برای اداره امور شرکت های دارویی ایجاد کرده است و گاها شاهد بی انگیزگی در زمینه واردات دارو، مواد اولیه و تولید هستیم. ما دارو هستیم

وی گفت: همچنین مطالبات بخش غیرخصوصی از بیمه هایی مانند بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و هلال احمر نزدیک به 291 هزار میلیارد ریال و مطالبات بخش خصوصی نیز 540 هزار میلیارد ریال است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود این صدا و سیما در این شرایط سخت پزشکی تمام تلاش خود را انجام می دهند تا این فشار بیش از این بر وضعیت مردم تاثیری نداشته باشد و علیرغم مطالبات یکی و نیم هزار میلیارد ریال نسبت به ماه های گذشته افزایش داشته است اما نگذاشتند نظام دارویی با چالش بیشتری مواجه شود.

اسحقی تاکید کرد: به هر حال اگر دولت به موضوع کمبود دارو برخورد جدی نکند تا سه ماه آینده شاهد اتفاقات بسیار ناگواری در حوزه سلامت بیماران خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا